کارگران در اولویت دریافت واکسن کرونا باشند

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور در ارتباط با شرایط دریافت واکسن کرونا در کشور گفت: با اشاره به این نکته که آمار فوت شدگان جامعه کارگری بر اثر کرونا در کشور وجود ندارد، حداقل انتظار این است که این بخش از جامعه در اولویت دریافت واکسن کرونا باشند.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان داشت: نکته قابل تامل در مباحث پیرامون کرونا در حوزه فعالیت جامعه کارگری این است که در بخش‌های مختلف فعالیت کشور، آمارهای ابتلا و فوت ناشی از کرونا قابل استخراج است و این در صورتی است که در جامعه کارگری آمار خاصی در این حوزه وجود ندارد و این مهم، نبود نگاه و تمرکز لازم در حوزه فعالیت کارگران را بیش از پیش نشان می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: این نگاه منتج به این می شود که با توجه به اینکه ماهیت کار کارگران در حوزه های مختلف تولید و صنعت و خدمات معمولاً نیاز به حضور جسمی آنها دارد، اولویت تزریق واکسن در بین کارگران به عنوان نیمی از جمعیت کشور دیده نشده است.

محرومیت کارگران از دورکاری

عضو کارگری شورای عالی کار اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در مدت شیوع کرونا کارمندان با دورکاری در قالب های ۵۰ درصد و یک سوم، امتیازاتی را از این بابت از سازمان های و نهادهای مرتبط و دولت دریافت کرده اند و این در صورتی است که جامعه کارگری که از نظر معیشتی حتی با مشکلات بیشتری روبرو هستند، به دلایل مختلف از دریافت این امتیازات محروم بوده و تمام وقت در محل کار حضور داشته اند.

این فعال حوزه کارگری در ادامه افزود: در ارتباط با اولویت های واکسن کرونا حتی این موضوع از طرف برخی مسئولان گفته شد که واکسن کرونا برای کارگران توسط کارفرمایان تهیه شود که این نکته به لحاظ سیر تولید، توزیع و دریافت واکسن غیرممکن است و کارفرمایان به تنهایی امکان اقدام برای تهیه واکسن کرونا را ندارند.

وی با اشاره به این نکته که انتظار این است که جامعه کارگری به عنوان گرداننده چرخ اقتصاد و تولید کشور، در راستای بحث واکسن کرونا در اولویت قرار گیرد، گفت: با توجه به گفتگوها و مصاحبه های نمایندگان جامعه کارگری در خصوص مشکلات این قشر و به طور خاص در مورد واکسن کرونا، در واقع مطالبه گری از طرف کارگران صورت گرفته و اینتظار این است که شرایط کارگران در ارتباط با مبحث تزریق واکسن کرونا در نظر گرفته شود.

بار مضاعف کرونا بر دوش کارگران

چمنی در ادامه اظهار داشت: با توجه به ورود و شیوع کرونا در کشور، افزایش هزینه های فراوان درمانی و بهداشتی کارگران را شاهد هستیم که حتی با وجود فعالیت مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در کشور، باز هم بخشی از هزینه های درمانی توسط کارگران در مراکز درمانی خصوصی و به طور خاص در مقابله با بیماری کرونا پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بخشی از جامعه که با مشکلات معیشتی روبرو است هزینه های بهداشتی یا درمانی بیماری کرونا را هم بر عهده داشته باشد بدون تردید آسیبهای بیشتری را به آنها وارد خواهد کرد.

این فعال کارگری بیان کرد: شیوع بیماری کرونا در بیش از یکسال گذشته در کشور، دغدغه بزرگی برای جامعه کارگری کشور شده است.

تدابیر عاجلی در رفع مشکلات کارگران اندیشیده شود

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه تفاوت معناداری که حتی با وجود افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ بین دستمزد دریافتی کارگران و خط فقر وجود دارد، بیانگر شرایط نامساعد معیشتی جامعه کارگری است، اظهار کرد: درخواست جامعه کارگری کشور این است برای مرتفع سازی مشکلات نیمی از جامعه به عنوان کارگران، تدابیر عاجلی در آینده نزدیک اندیشیده شود.

تاکیدات مقام معظم رهبری بر معیشت کارگران

عضو کارگری شورای عالی کار  در ادامه گفت: همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی در روز کارگر، این بخش از جامعه را به عنوان ستون اقتصاد و تولید کشور معرفی کردند و نگاه ایشان در سالهای گذشته در حوزه تاکید بر مسائل معیشتی جامعه کارگری بوده است و در این حوزه تاکیدات و دستورات لازم را داشته اند، اما واقعیت امر این است که توجهات لازم و کافی به این امور دیده نمی شود.  

کد خبر: 15769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =