سرخابی‌ها؛ محکوم به پیروزی در جدال نود و پنجم!

دو تیم استقلال و پرسپولیس در شرایطی برگزار خواهد شد که هواداران این تیم دیگر به تساوی رضایت ندارند و از تیم شان پیروزی میخواهند.

به گزارش آتیه آنلاین، رقابت‌های لیگ برتر فوتبال به هفته حساس خود رسید جایی که دو تیم استقلال و پرسپولیس باید برای نود و پنجمین بار به مصاف هم بروند و شهرآورد پایتخت را برگزار کنند. این مسابقه فارغ از حساسیت‌های همیشگی‌اش، با توجه به شرایط دو تیم در جدول، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربیان دو تیم دارد.

سرخ‌ها در سال‌های اخیر بیشتر از استقلال در دربی صاحب پیروزی شدند که این نتایج باعث کاهش چربش استقلال در تعداد پیروزی مقابل رقیب سنتی شد. شاید اگر چند بردی که در سال‌های گذشته به دست آمده، حاصل نمی‌شد این آمار خیلی زودتر از اینها به سمت پرسپولیس سنگینی می‌کرد اما همین حالا نیز استقلال عمیقاً از جانب سرخ‌ها تهدید می‌شود و باید با وسواس بیشتری در این بازی سنتی حاضر شود.

فرهاد مجیدی در دو بازی که به عنوان مربی در دربی حضور داشته یک بار به تساوی ۲-۲ رسیده و بار دیگر موفق شده در ضربات پنالتی در جام حذفی مقابل سرخ‌ها به برتری دست یابد. مجیدی تاکنون در دربی شکستی را در قامت سرمربی تجربه نکرده و از این حیث آمار امیدوارکننده‌ای دارد اما اگر بخواهیم دست بالا به بازی جمعه شب نگاه کنیم باید به مجیدی و شاگردانش گوشزد کنیم که استقلال بیش از رقیب سنتی به پیروزی در این بازی نیاز دارد؛ به این دلیل که اگر استقلال بازنده این بازی باشد اختلاف کل پیروزی‌های دو تیم تا عدد یک تنزل خواهد یافت اما اگر بردی دیگر به دست آید تعداد پیروزی‌های استقلال در مجموع کل بازی‌ها به عدد ۳ می‌رسد که این تهدید کمتری را برای از دست دادن این آمار ایجاد می‌کند.

در ۹۴ تقابل قبلی، استقلال ۲۶ و پرسپولیس ۲۴ بار به برتری رسیده‌اند. گو اینکه تعداد گل‌های زده پرسپولیس در این تقابل‌ها بیشتر بوده است؛ سرخ‌ها ۹۳ مرتبه و آبی‌ها ۸۹ بار موفق به گشودن دروازه رقیب شده‌اند. 

در حال حاضر پرسپولیس با ۴۲ امتیاز در رده دوم و استقلال با ۳۴ امتیاز در رده سوم جدول حضور دارند. با توجه به اینکه پرسپولیس یک و استقلال دو بازی نسبت به تیم صدرنشین، سپاهان، کمتر دارند، طبیعی است که کسب سه امتیاز این بازی برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد. پرسپولیس اگر می‌خواهد صدر جدول را از دست سپاهان دربیاورد، باید از این بازی سخت امتیازات کامل را بگیرد. در آن سو، با توجه به فاصله ایجادشده، استقلال هم اگر می‌خواهد امیدش برای قهرمان‌شدن در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر زنده باقی بماند، چاره‌ای به غیر از برتری مقابل رقیب سنتی ندارد. پرواضح است که با همین توضیح مختصر، این دیدار یکی از آن بازی‌های شش‌امتیازی است که به‌جز بردن، دو تیم نمی‌توانند به نتیجه‌ای دیگر فکر کنند. بااین‌حال، پیش از شروع این بازی، شرایط دو تیم کمی متفاوت‌تر است؛ هر دو در لیگ قهرمانان آسیا موفق ظاهر شده‌اند و بلیت صعود به مرحله حذفی را به دست آورده‌اند، ولی در بازگشت از آسیا کارشان به مشکل برخورده و اسیر حواشی ناخواسته‌ای شده‌اند. پرسپولیس در دیداری حساس در اصفهان برابر سپاهان صدرنشین به تساوی یک – یک رسید؛ آن‌هم درحالی‌که می‌توانست برنده بازی باشد و به‌عنوان صدرنشین پا به دربی بگذارد.

البته ازدست‌دادن دو امتیاز برایش سخت‌تر از این نیست که یکی، دو بازیکن تأثیرگذارش با مصدومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شاید همین امروز و فردا به‌طور قطعی وضعیت امید عالیشاه، سیامک نعمتی و کنعانی‌زادگان مشخص شود، ولی به‌طور حتم آنها استرس این را دارند که چند بازیکنشان به دربی نرسند. برای استقلال که اوضاع پیچیده‌تر هم شده است؛ چراکه آنها شکست ناباورانه‌ای برابر ذوب‌آهن، یکی از تیم‌های پایین جدول، آن‌هم در ورزشگاه آزادی داشته‌اند. فرهاد مجیدی گفته مسئولیت شکست را می‌پذیرد و وعده داده تیمش در دربی جبران کند. او می‌تواند روی بازگشت چند بازیکن مصدومش ازجمله وریا غفوری و فرشید اسماعیلی هم برای دربی حساب کند تا دستش در مقایسه با دیدار ذوب‌آهن بازتر باشد.


حالا که دو تیم محکوم به بردن هستند، به نظر می‌رسد دربی ۹۵ هم دوباره جذاب از آب دربیاید؛ اگرچه همچنان تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه را ندارند، ولی حضور ستاره‌های کامل خط حمله دو تیم، نوید یک بازی هجومی را می‌دهد. فرهاد می‌تواند بالاخره شیخ دیاباته را در دربی بازی دهد و به آمادگی فوق‌العاده مهدی قایدی دلخوش باشد. در آن سو، یحیی گل‌محمدی هم زوج آل‌کثیر – مغانلو را دارد که توانایی‌هایشان را به خوبی نشان داده‌اند. کسب سه نتیجه ۲-۲ در سه دیدار اخیر هم نشان می‌دهد حداقل دربی‌ها پرگل بوده است. در این بین، یک مورد هم می‌تواند خودنمایی کند و آن اینکه قریب به ۶۰۰ روز است دربی برنده نداشته است. در واقع از شهریور ۱۳۹۸ که پرسپولیس بازی را یک بر صفر برده تا به الان بازی‌ها مساوی شده است. اگرچه استقلال در دربی جام حذفی در ضربات پنالتی پرسپولیس را برده، ولی طبق قانون، پیروزی در ضربات پنالتی، در بردها محسوب نمی‌شود و همان نتیجه مساوی در تقابل‌ها قید می‌شود. اگر به همین مورد استناد شود، آن‌وقت آماری که پرسپولیس در دربی‌ها دارد خودنمایی می‌کند؛ این تیم هزارو ۲۷۰ روز است که در دربی شکست نخورده است. در واقع شاید این مورد فشار روی استقلال را بیشتر کند که حتما از سد رقیب دیرینه‌اش عبور کند. هرچند هر دو مربی به خوبی می‌دانند شکست‌دادن تیم رقیب، آن‌هم در این روزها که هر دو به نظر در اوج آمادگی هستند، کار چندان راحتی نیست. با وجود اینکه پرسپولیس در دربی‌های اخیر شکست‌ناپذیر نشان داده، اما در آمار، این استقلال است که هنوز از لحاظ تعداد برد، برتری دارد.

کد خبر: 15674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =