ماما؛ سنگر سلامت مادر و نوزاد

آنگاه که حیات آدمی ‌در شکوه تولد به اوج می‌نشیند، نوزاد در دستان امن ماما به آغوش مادر نهاده می‌شود. روز جهانی مامایی بی‌شک زیباترین روزی است که ارزش آفرینش در آن تجلی یافته و جایگاه ماماها به عنوان افرادی که در ایجاد این آفرینش با مهرورزی سهم دارند، نمایان می‌شود. آن‌ها با قبول سختی‌ها و مسئولیت‌های سنگین حرفه خود، عاشقانه خدمت کرده و تندرستی نسل آینده را از دوران جنینی تا کهنسالی پایش می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مسئولیت خطیر ماماها به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا، پررنگ‌تر شده و آنان در هنگامه‌ای که کرونا امان سلامتی را ربوده، با جان و دل ایثارگری می‌کنند.

کارشناس متخصص مامایی مدیریت بیمارستانی سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه ماماها از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور در خط مقدم مبارزه و مدیریت این بیماری قرار دارند، تصریح کرد که این قشر به واسطه سروکار داشتن با جان دو انسان مادر و نوزاد، وظیفه خطیری را برعهده دارند و تأمین‌اجتماعی نیز برای ارتقاء خدمات مامایی در راستای شاخص‌های جهانی در حرکت است و به زودی در تشکیلات نیروی انسانی مامایی بازنگری می‌شود. او همچنین معتقد است، ابعاد وظایف ماماها در جامعه آنگونه که باید شناخته شده نیست و بسیاری از افراد از توانمندی‌های ماماها بهره‌مند نمی‌شوند.  

مریم خادم، با بیان اینکه در مجموع مراکز بستری سازمان ۶۵ بلوک بیمارستانی وجود دارد، افزود: «هزار و ۵۷۵ ماما در بخش‌های درمانی بستری و سرپایی مشغول به فعالیت هستند. بر اساس آخرین مصوبه هیأت‌مدیره سازمان - که منطبق بر استانداردهای کشوری است - به ازای هر هزار زایمان طبیعی ۱۰ ماما مورد نیاز است که با اقدامات اداره تشکیلات سازمان، در نظر است در چینش نیرو و تشکیلات مامایی بازنگری شود تا خدمات این گروه بر اساس شرح وظایفی که برعهده دارند، ارتقاء یابد.»

وی با اشاره به میزان ۳۲۴ هزار و ۴۹۹ زایمان که طی سال ۹۹ در مراکز ملکی سازمان انجام شده، اظهار کرد: «از این میزان ۶۸ هزار و ۹۷۳ زایمان، طبیعی بوده است. مادر طی زایمان طبیعی، مدیریت تولد نوزاد را برعهده داشته؛ هرچند متحمل درد می‌شود، اما ارتباط مادر با نوزاد زودتر برقرار شده و مادر احساس خوشایندی پیدا می‌کند. همچنین فرایند شیردهی بهتر میسر می‌شود. باید توجه داشت سزارین یک عمل جراحی توأم با عوارض است؛ احتمال خونریزی، عفونت و صدمات ناشی از داروهای بیهوشی در عمل سزارین وجود دارد که این ریسک‌ها در زایمان طبیعی مشاهده نمی‌شود.»

برنامه‌های ترویج زایمان طبیعی

کارشناس متخصص مامایی سازمان با اشاره به برنامه‌های درمان سازمان برای ترویج زایمان طبیعی، گفت: «در مراکز ملکی سازمان، مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان به مادر و کودک به صورت رایگان ارائه می‌شود. همچنین از سال ۹۳ استانداردسازی بلوک‌های زایمان منطبق بر آخرین استانداردهای موجود در دنیا، آغاز شده و سالیانه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود.»

خادم تصریح کرد: «ایجاد اتاق‌های (LDR) زایمان، در راستای همین استانداردسازی است که مشابه اتاق‌های (VIP) است و مادر می‌تواند هنگام زایمان، همسر یا عضوی از خانواده یا مامای همراه را کنار خود داشته باشد و این امکان حضور همسر می‌تواند در تحکیم روابط خانوادگی کمک کند.»

وی ادامه داد:‌ «همچنین انواع زایمان‌های بی‌درد دارویی و غیردارویی مانند زایمان در آب برای مادران وجود دارد که بنا به درخواست آن‌ها انجام می‌شود. از سوی دیگر، آموزش‌های مراقبتی که به مادر و نوزاد ارائه می‌شود، منطبق با آخرین پروتکل‌های وزارت بهداشت است که شامل آموزش‌های آمادگی برای زایمان به مادر، همسر و اعضای خانواده اوست. در این آموزش‌ها مادر فرامی‌گیرد که چگونه مشکلات دوران بارداری را تحمل و چطور از تکنیک‌های مختلف فیزیولوژی برای زایمان کم‌درد استفاده کند.»

کارشناس متخصص مامایی سازمان با بیان اینکه خدمات حوزه زنان زایمان و مامایی تأمین‌اجتماعی در راستای شاخص‌های جهانی سلامت قرار دارد، افزود: «می‌توان گفت، مراکزی که حتی در مرحله استانداردسازی قرار دارند، هم از نظر فضای فیزیکی و نیز نوع خدمات بسیار مناسب هستند. همچنین بیش از ۹۹ درصد مراکز دارای پزشک مقیم هستند و این دسترسی منجر به افزایش کیفیت خدمات شده است.»

وضعیت پوشش بیمه خدمات مامایی

خادم با اشاره به وضعیت پوشش بیمه خدمات مامایی، اظهار کرد: «بسیاری از خدمات مامایی زیر پوشش بیمه پایه قرار دارد. برخی از این خدمات از سوی متخصصان زنان و برخی از سوی ماماها ارائه می‌شود، اما در حال حاضر برخی از وظایفی که وزارت بهداشت برای ماماها تعریف کرده، هنوز زیر پوشش بیمه پایه قرار ندارد؛ خوشبختانه کلید برقراری این پوشش زده شده است و در مرحله پیگیری قرار دارد. خدمات مامایی که اکنون زیر پوشش بیمه پایه قرار دارد شامل برخی آزمایش‌های منظم بارداری، برخی داروها و برخی بیماری‌های زنان است؛ اما خدماتی مانند درخواست سونوگرافی، ماموگرافی و... هنوز زیر پوشش قرار ندارد.»

وظایف مامایی شناخته نشده است

وی یکی از مهمترین مسائل حوزه مامایی را عدم آشنایی مردم با خدماتی که آن‌ها می‌توانند ارائه دهند، برشمرد و گفت: «لازم است، خدماتی را که در حیطه مامایی ارائه می‌شود، به خوبی اطلاع‌رسانی شود. باید توجه داشت که شغل مامایی تنها مربوط به زایمان و خدمات دوران بارداری نیست بلکه بسیاری از مراقبت‌های خانوادگی مانند حفظ سلامت سالمندان و نیز حفظ سلامت کودکان و طی شدن مراحل بلوغ نوجوانان در کنار ارائه انواع مشاوره‌های ازدواج، پیش‌بارداری و غیره از وظایف ماماها به شمار می‌رود.»

کارشناس متخصص مامایی سازمان تصریح کرد: «شرح وظایف ماماها بسیار گسترده و مشمول ۲۰ برگ صادر شده از سوی وزارت بهداشت است؛ اما جایگاه حرفه‌ای ماماها در جامعه در حد توانمندی‌های آن‌ها نیست؛ زیرا هم مردم شناخت کافی از این وظایف ندارند و هم شرایط مناسب برای ارائه خدمات آن‌ها - از جمله کمرنگ بودن پوشش بیمه‌ای - وجود ندارد.»

تمهیدات پیشگیرانه کرونا

خادم با بیان اینکه ماماها از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور در خط مقدم مبارزه و مدیریت این بیماری قرار دارند، ادامه داد: «آخرین تحقیقات در زمینه روش‌های انتقالی این ویروس نشان می‌دهد که امکان انتقال کرونا از مادر به جنین وجود دارد. در مراکز ما نیز گزارش‌هایی دریافت شده که علائم کرونا پس از زایمان مادران مشاهده شده و این مسأله شرایط فعالیت مامایی را بسیار پرمخاطره می‌کند. از میان شهدای سلامت دو ماما شهید شده‌اند؛ اما آمار مبتلایان بسیار زیاد است.»

وی افزود: «مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی نیز از آغاز همه‌گیری تمهیدات پیشگیرانه‌ای را به اجرا گذاشته است. با توجه به اینکه بلوک‌های زایمان دارای درمانگاه مجزا هستند و بسیاری از مادران به این درمانگاه مراجعه می‌کنند، از همان بدو ورود، تمهیدات مراقبتی از جمله داشتن پوشش ماسک و انجام معاینات اولیه برای پایش سلامتی آن‌ها مانند نداشتن تب، سرفه، ضعف‌ و بی‌حالی و... به عمل می‌آید. در صورت مشاهده علائم، آن‌ها به متخصصان عفونی ارجاع می‌شوند و اگر نیاز به بستری باشد به مراکز سانتر کرونا منتقل می‌شوند.»

کارشناس متخصص مامایی سازمان فعال شدن کلینیک‌های تنفسی در بلوک‌های زایمان را همانند بخش‌های اورژانس از دیگر تمهیدات حوزه درمان برای مدیریت کرونا برشمرد و گفت: «با توجه به ارتباط تنگاتنگ ماماها با نوزادان و مادران، فعال شدن این کلینیک‌ها بسیار ضروری بود.»

خادم اظهار کرد: «اقدام دیگر، ارائه برنامه‌های آموزشی است. مادران باردار جزو گروه‌های پرخطر به حساب می‌آیند و از این‌رو در مراکز سرپایی کلاس‌های آموزشی که پیش از این به صورت حضوری برگزار می‌شد، در شیوع کرونا این کلاس‌ها تعطیل نشد بلکه به صورت مجازی برگزار می‌شود.»

وی ادامه داد: «در آغاز، به دلیل نبود پایه دستوری، آموزش و ارائه مشاوره به مادران به صورت خودجوش توسط ماماها و از طریق راه‌اندازی گروه‌های مجازی انجام شد تا از این طریق اضطراب مادران کاهش یابد.»

برنامه‌های آینده

کارشناس متخصص مامایی سازمان با اشاره به شعار روز جهانی مامایی با شعار «بهبود شاخص‌های سلامت مادر و نوزاد در گرو سرمایه‌گذاری بر خدمات مامایی»، افزود: «هدف از این شعار، جلب نظر افکار عمومی ‌و متولیان سلامت برای بهره‌مندی بهتر از توانمندی‌های نیروی مامایی است. منظور این است تا خدماتی را که ماماها می‌توانند به اعضای خانواده ارائه دهند و فرایندهایی که می‌تواند منجر به بهبود سلامت مادر و نوزاد شود، امکان تحقق یابد.»

خادم تصریح کرد: «همچنین برنامه‌ریزی بیشتر برای کاهش سزارین‌های غیرضروری و افزایش زایمان طبیعی منطبق بر استانداردهای جهانی و در راستای برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت، ادامه دارد.»

وی تشکیل اداره پیشگیری و غربالگری و همکاری ماماها برای پیشبرد اهداف این اداره را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان در حوزه مامایی برشمرد و گفت: «ماماهایی که در مراکز سرپایی مشغول به فعالیت هستند، آموزش غربالگری بیماری‌هایی مانند سرطان پستان را که امروزه در جوامع شیوع یافته است، برعهده دارند تا امکان درمان این بیماری در مراحل اولیه فراهم شود؛ همچنین آموزش غربالگری سرطان دهانه رحم نیز توسط ماماها انجام می‌شود.»

مامایی؛ شغلی جامعه‌نگر

سرپرستار بلوک زایمان بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید دکتر بهشتی شیراز، حرفه مامایی را جزو مشاغل جامعه‌نگر، توصیف کرد که خانواده‌ها نیاز به خدمات آن‌ها دارند؛ اما معتقد است جایگاه مامایی در جامعه به گونه‌ای شایسته تبیین نشده و با توجه به اینکه سلامت یک جامعه و خانواده وابسته به سلامت مادر است، برای حصول به این هدف، ضروری است به حرفه مامایی اهمیت بیشتری داده شود.  

زهرا دهیار با بیان اینکه بخش مامایی این مرکز درمانی دارای ۱۹ ماما است، افزود: «این تعداد همکار با توجه به میانگین زایمان‌های انجام شده منطبق بر استاندارد نیروی انسانی مامایی است.»

وی با اشاره به آمار زایمان انجام شده در این مرکز درمانی اظهار کرد: «به طور میانگین سالیانه حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ زایمان در این مرکز درمانی انجام می‌شود و شاخص عمل سزارین نیز بر اساس آخرین آمار بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است.»

سرپرستار بلوک زایمان بیمارستان دکتر بهشتی شیراز با بیان اینکه بیمارستان شهید دکتر بهشتی مانند سایر مراکز درمانی برای تشویق و ترویج زایمان طبیعی تلاش می‌کند، گفت: «از سال‌های گذشته تاکنون برنامه آموزشی مادران باردار با تجهیزات لازم برگزار می‌شود اما متأسفانه اکنون به دلیل همه‌گیری کرونا، این برنامه به صورت مجازی همراه با چاپ دفترچه‌های آموزشی برگزار می‌شود. همچنین برای اطلاع‌رسانی بیشتر در درمانگاه‌ مامایی بیمارستان، فیلم‌های آموزشی از طریق تلویزیون پخش می‌شود.»

دهیار با اشاره به سایر اقدامات انجام یافته مرکز برای ترویج زایمان طبیعی تصریح کرد: «در بلوک زایمان از طریق خوشایندسازی فضای زایشگاه، قدم‌های مؤثری را در جهت این هدف برداشته‌ایم؛ رنگ‌آمیزی شاد مجموعه، پخش موسیقی آرامش‌بخش، رایحه درمانی، ارائه برنامه‌های ورزشی و توپ‌های تولد از جمله این اقدامات است.»

وی ادامه داد: «همچنین در بیمارستان شیراز برنامه‌های زایمان بدون درد را با همکاری متخصصان زنان آغاز کرده‌ایم که با استقبال زیادی مواجه شده است. امسال نیز به دنبال آن هستیم تا طرح مامای همراه در این مرکز به اجرا درآید و در این راستا با همکاری کارشناس مامایی مدیریت درمان، این طرح انجام خواهد شد.»

خدمات مامایی فاقد پوشش بیمه‌ای

سرپرستار بلوک زایمان بیمارستان دکتر بهشتی شیراز، یکی از مهمترین مسائل حرفه مامایی را برای آن دسته از ماماهایی که دارای مطب‌های خصوصی هستند، کمرنگ بودن پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی برشمرد و افزود: «درحال حاضر تنها یک ویزیت مامایی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و نداشتن تعرفه خدمات مامایی مشکلاتی را ایجاد کرده است. از این‌ رو، اختصاص کد و تعرفه برای زایمان توسط ماما و نیز حق‌الزحمه زایمان توسط ماما در راستای ارتقاء خدمات مامایی ضروری است.»

دهیار با اشاره به نقش ماماها در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، اظهار کرد: «حرفه مامایی به دلیل داشتن ارتباط تنگاتنگ با جان دو انسان هم در دوران بارداری خانم‌ها و نیز پس از تولد نوزاد، از بار مسئولیت سنگینی برخوردار است؛ این مسئولیت با شیوع کرونا چند برابر شده؛ اما ماماها با تلاش مضاعف خود توانسته‌اند این شرایط را به درستی مدیریت کنند.»

وی گفت: «در شیوع کرونا، اتاقی را با ورودی جدا از بخش تریاژ بلوک زایمان برای تریاژ عفونی اختصاص دادیم که اقدام بسیار مهم در جداسازی موارد مشکوک بود. در این مدت بارها با مادران مشکوک به کرونا که پس از انجام تست کرونای آن‌ها مثبت بود، مواجه شده و علاوه بر اقدامات درمانی، آن‌ها را برای انجام زایمان طبیعی یا در صورت لزوم، سزارین آماده کرده‌ایم. در این راستا، همکاران ماما به طور مرتب با استانداردهای به‌روز مواجهه با مادران کرونایی آشنا شده و تمهیدات آن را اجرا می‌کنند.»

سرپرستار بلوک زایمان بیمارستان دکتر بهشتی شیراز نیز یکی از مهمترین چالش حرفه مامایی را عدم سختی کار این حرفه برشمرد و افزود: «لازم است سختی کار ماماها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و نگاه عادلانه‌ای به این حرفه در کنار سایر مشاغل پیراپزشکی شود. از سوی دیگر، می‌توان با تعرفه‌گذاری خدمات مامایی نه تنها حق شاغلان این حرفه را ادا کرد بلکه زمینه گرایش جوانان به انتخاب این حرفه را فراهم کرد.»

۳۰ درصد زایمان طبیعی در بیمارستان آتیه

ماما مسئول بیمارستان تأمین‌اجتماعی آتیه‌ همدان، فعالیت کادر مامایی را به‌ویژه در شرایط کرونا که از جان و دل به ایفای وظایف خود می‌پردازند، منجر به افزایش اقبال بهره‌مندی از خدمات این مرکز درمانی برشمرد به گونه‌ای که ۳۰ درصد کل زایمان طبیعی استان همدان در بیمارستان تأمین‌اجتماعی آتیه‌ انجام می‌شود.  

زهرا نظری با اشاره به سخنان نبی ‌اکرم (ص) که فرمودند: «کسی که برای برآوردن نیاز بیماری تلاش ‌کند، خواه نیاز او برآورده شود یا نه، همانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان ‌پاک می‌شود»؛ گفت: «خوشا به حال ماماها که مصداق عینی این حدیث نبوی هستند.»

وی در خصوص وضعیت تعداد نیروی انسانی مامایی بیمارستان، اظهار کرد: «از سال ۹۰ به بعد با توجه به افزایش روزافزون آمارهای زایمان، سازمان کمک کرده تا طبق استانداردهای کشوری کمبود نیروهای مامایی را برطرف کند و این روند همچنان ادامه دارد. به خاطر دارم در سال ۹۴ حدود ۸ هزار زایمان در این مرکز انجام شد بالاترین آمار زایمان بود که با مدیریت بهینه صف و ستاد، و همکاران ماما توانستیم این خدمات را پوشش دهیم.»

ماما مسئول بیمارستان آتیه‌ با بیان اینکه شاخص زایمان طبیعی در بیمارستان آتیه ‌همدان در طول دو سال اخیر «از مجموع آمار زایمان این مرکز» ۶۰ درصد است، گفت: «همچنین شاخص سزارین نخست‌ها حدود ۲۷ درصد است که از این نظر در بین میانگین کشوری و استانی از جایگاه مناسبی برخوردار هستیم.»

نظری تصریح کرد: «ارائه خدمات باکیفیت جهت دستیابی به افزایش زایمان طبیعی به عنوان یکی از اهداف تأمین‌اجتماعی، مطابق برنامه قانون ششم توسعه کشوری در این مرکز اجرا شده است که مرهون تلاش مدیران ارشد ستادی، استانی و همکاران ماما در بیمارستان هستیم.»

وی با اشاره به جایگاه بیمارستان آتیه در زمینه زایمان طبیعی در میان مراکز درمانی استان، ادامه داد: «حدود ۳۰ درصد زایمان طبیعی کل استان همدان در این مرکز درمانی انجام می‌شود و نیز ۳۷ درصد زایمان‌های طبیعی شهرستان همدان در این مرکز انجام می‌شود.»

نقش ماماها در مدیریت همه‌گیری کرونا

ماما مسئول بیمارستان آتیه‌ با اشاره به همه‌گیری کرونا با تأکید بر اینکه همکاران ماما همدوش با سایر مدافعان سلامت، نقش خود را در راستای حفظ سلامت مادر و کودک ایفا کرده‌اند، افزود: «سعی کرده‌ایم با یاری خدا، در جهت ارتقاء خدمات مامایی و بهبود شاخص سلامت مادر و نوزاد تلاش کنیم. از جمله اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین است. ارائه حضوری این آموزش‌ها از سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا میسر نبود و از این‌رو از طریق ثبت‌نام مراجعه‌کننده‌ها به صورت مجازی برای آن‌ها کلاس‌های آمادگی زایمان برگزار می‌شود.»

نظری اظهار کرد: «همکاران ماما در طی دو سال گذشته در شرایط کرونا در زمینه مراقبت‌ مادران کرونایی و اورژانس‌های مامایی اقدامات مهمی‌ را انجام داده‌اند. ارائه آموزش‌های بهداشتی مادر باردار و حمایت روانی از مادران باردار انجام می‌شود و این خدمات بر اساس آمار، منجر به افزایش رضایتمندی مخاطبان از خدمات این بیمارستان و افزایش آمار زایمان شده است.»

وی با بیان اینکه افزایش رعایت استانداردهای ایمنی مادران باردار هم در این افزایش دخیل بوده است، گفت: «پیگیری مستمر سلامت مادران در حین بارداری و پس از زایمان، پایش سلامت مادران پرخطر، آموزش، مشاوره و غربالگری‌ها این مرکز را با اقبال مراجعه‌کننده‌ها مواجه کرده است.»

ماما مسئول بیمارستان آتیه‌ با اشاره به فعالیت ماماها در شرایط کرونا تصریح کرد: «تمام همکاران با جان و دل به ایفای وظایف خود می‌پردازند و بیمارستان آتیه سال گذشته همپای مراکز دانشگاهی در خدمت بیماران کرونا بودند و روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتند. واحد مامایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام دستورالعمل‌های به‌ روز وزارت بهداشت که هر سه ماه یک‌بار تغییر می‌کند، در زمینه شناسایی، مراقبت، پیگیری و درمان مادران مشارکت داشته و خدمات مناسبی را ارائه دادند.»

نظری در خصوص روند درمان مادران باردار مبتلا به کرونا ادامه داد: «پس از پایش بیماران توسط ماماها و شناسایی بیماران کرونایی، آن‌ها سریعاً به متخصص زنان ارجاع داده شده و بیماران روزانه توسط این متخصصان یا سایر رشته‌های پزشکی ویزیت می‌شوند. سال گذشته تعداد این بیماران زیاد بود؛ اما بحمدالله همه سلامتی خود را بازیافته و مرخص شده‌اند.»

لزوم بازنگری سختی‌ کار مامایی

وی با بیان اینکه ماماها افرادی بسیار صبور هستند، افزود: «حضور مستمر در کنار مادران بی‌تاب در مدت شیفت کاری به میزان ۱۲ ساعت در شب و ۷- ۶ ساعت در روز، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرساست. علاوه بر آن فعالیت مامایی بسیار گسترده است. آن‌ها در مطب‌ها یا مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند و با توجه به تنوع شاخص‌های مراقبت مادر و نوزاد، مسئولیت سنگینی را بردوش دارند اما شغل مامایی از قانون سختی کار همانند سایر حرفه‌ها مانند پرستاری، برخوردار نیست. سایر رشته‌های موازی دارای پنج سال سختی کار هستند اما حرفه مامایی دو سه سال سختی کار دارد که این قانون نیازمند بازنگری است.»

نشاط خدمت‌رسانی به مادران

مسئول بلوک زایمان بیمارستان تأمین‌اجتماعی ثامن‌الائمه ‌(ع) بجنورد، مسئولیت حرفه مامایی را بسیار خطیر بیان کرد که به واسطه این مسئولیت، ماماها متحمل فشارهای روانی و جسمانی زیادی می‌شوند؛ اما معتقد است احساس خوشایند و نشاطی که از خدمت‌رسانی به مادران و نوزادان ایجاد می‌شود، خستگی کار را آلام می‌دهد. او همچنین تجهیزات و خدمات مناسب این مرکز درمانی را به‌ویژه در همه‌گیری کرونا، سبب افزایش استقبال مردم از این خدمات دانست.  

سیده مهلا حسینی با اشاره به سختی کار مامایی به‌ویژه در شرایط کرونا، افزود: «همکاران ما با تلاش مضاعف توانسته‌اند، وظایف خویش را به نحواحسن ارائه دهند؛ باید توجه داشت که نیروهای مامایی به دلیل نوع حرفه که محدود به خانم‌ها است، در شیفت‌های متراکم مشغول به فعالیت هستند و حجم کارهای مامایی نیز زیاد است؛ در عین‌ حال مسئولیت خانواده را نیز بردوش دارند. اما با تمام این شرایط بحمدالله توانسته‌اند با کیفیت مناسبی وظایف خود را انجام دهند.»

وی با بیان اینکه برخی ماماها در حین انجام وظایف مبتلا به کرونا شده‌ و لاجرم از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: «در چنین شرایطی از نیروهای مامایی کاسته شده و بار مسئولیت سایر ماماها افزوده می‌شود و این کمبودهایی است که ناخواسته تحمیل می‌شود؛ اما با همیاری ماماها این کاستی‌ها پوشش داده شده و کوچکترین خللی در مسیر خدمت‌رسانی به مادران و بیماران ایجاد نشده است.»

مسئول بلوک زایمان بیمارستان بجنورد، گفت: «به واسطه خدمات مناسب بیمارستان تأمین‌اجتماعی ثامن‌الائمه(ع) این مرکز درمانی با استقبال مردم مواجه است و مراجعه‌کنندها مانند یک بیمارستان خصوصی انتظار رسیدگی دارند. این مرکز دارای پزشکان باتجربه است و نیز آموزشی نبودن بیمارستان از جمله مزایایی است که شیفت بیماران به این مرکز را زیاد کرده است.»

کاهش سزارین؛ شاخص ترین خدمات

حسینی با بیان اینکه شاخص خدمات بیمارستان در راستای مقررات وزارت بهداشت به سمت کاهش انجام سزارین در حرکت است، تصریح کرد: «با برنامه‌ریزی‌های مناسب در زمینه زایمان طبیعی گام‌های مؤثری برداشته‌ایم. از سال‌ها قبل آموزش‌های دوران بارداری و پس از زایمان برای مادران برگزار می‌کنیم که اکنون در شرایط کرونا این آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود». 

وی ادامه داد: «روش‌های زایمان کم‌درد در بیمارستان ارائه می‌شود. تن‌آرامی، موسیقی‌درمانی، آب‌درمانی، زایمان در آب، ماساژ طب فشار و روش‌های زایمان بی‌درد مانند بی‌حسی از ناحیه نخاع از جمله این روش‌هاست که با استقبال مادران مواجه شده است. همچنین امکان حضور همراه آموزش‌دیده یا مامای همراه را فراهم کرده‌ایم و دوره‌های آموزشی را سپری کنند.»

تمهیدات مامایی در شرایط همه‌گیری کرونا

مسئول بلوک زایمان بیمارستان بجنورد با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا، با وجود کمبود وسایل ایمنی، این وسایل به وفور در اختیار کارکنان قرار داشت، افزود: «این مرکز تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران کرونا را مانند دستگاه اکسیژن‌ساز فراهم کرده و کمبودی در این زمینه‌ها در اوج همه‌گیری کرونا وجود نداشت.»

حسینی اظهار کرد: «یکی از اقدمات مهم مرکز برای پیشگیری از کرونا، جلوگیری از ازدحام مراجعه‌کننده‌ها بود. در بخش درمان سرپایی نوبت‌دهی اینترنتی آنلاین و پیامکی راه‌اندازی شده است و برای مادران باردار، خلوت‌ترین نوبت ارائه می‌شود. همچنین مشاوره‌های اینترنتی و تلفنی نیز برقرار است و از طریق شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی سؤال‌های بیماران هستیم. برای جلوگیری از تردد بیماران و به‌ویژه مادران باردار نیز امکان دریافت پاسخ آزمایش‌ها به صورت آنلاین فراهم شده است.»

غربالگری بیماران در زمینه کرونا

وی غربالگری مراجعه‌کننده‌ها را از دیگر تمهیدات دوران کرونا برشمرد و گفت: «در بخش‌های بستری همه مراجعه‌کننده‌ها از نظر ابتلا به کرونا غربالگری می‌شوند؛ بررسی درجه حرارت، سرفه، تب، تنگی نفس، گلودرد، دردهای عضلانی، آبریزش بینی، اختلالات بویایی یا چشایی یا سابقه تماس با فرد مبتلا از مواردی است که بیماران پایش می‌شوند.»

مسئول بلوک زایمان بیمارستان بجنورد، تصریح کرد: «در صورت مشاهده موارد مشکوک، بیماران به کلینیک‌های تنفسی ارجاع شده و موارد مبتلا در بخش یا اتاق‌های ایزوله با تهویه مجزا مراقبت می‌شوند.»

گزارش از: سلاله صدرایی

کد خبر: 15497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =