بایدن می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند

جان بولتون معتقد است مقابله با حکومت ایران باید تشدید شود و سیاست فشار حداکثری به علت آن که خیلی شدید نبوده «ناکارآمد» شده است!

جان بولتون روز گذشته در گفتگو با یکی از شبکه‌های خبری گفت: «همین که گفته‌اند در ۷۰ روز آینده هر هفته یک سری تحریم جدید علیه ایران وضع خواهند کرد، نشان می‌دهد که تا حالا فشار حداکثری نبود که هنوز می‌شود تحریم جدیدی وضع کرد.» این در حالی است که به گفته رابرت سی. اوبراین مشاور فعلی امنیت ملی ترامپ، آمریکا دیگر چیزی برای تحریم کردن ندارد. 

بولتون که پس از اختلافات با ترامپ بر سر طالبان مجبور به استعفا شد، معتقد است که جو بایدن می‌تواند همه تحریم‌های علیه ایران را به محض استقرار در کاخ سفید لغو کند. دلیل این امر این است که در دو سال و نیم گذشته و پس از خروج ترامپ از برجام، هیچ‌کدام از تحریم‌هایی که او علیه کشورمان وضع کرده است، از پشتوانه کنگره برخوردار نبوده و همه تحریم‌ها صرفا دستوراتی اجرایی است که او به عنوان رئیس‌جمهور پای آن را امضا کرده است. پس در صورتی که بایدن بخواهد، می‌تواند بدون هیچ ممانعتی این تحریم‌ها را ملغی کند. مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همچنین درباره شرکتش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت به ترامپ و بایدن رای نداده و به محض مستقر شدن جو بایدن با او هم مخالفت خواهد کرد.

یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذشته و دونالد ترامپ علی‌رغم به دست نیاوردن حدنصاب رای کالج الکترال از پذیرش شکست خودداری می‌کند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌های آمریکا اطرافیان ترامپ هم تلاش می‌کنند او را به پذیرش شکست متقاعد کنند. اما رودی جولیانی و پسر ترامپ شدیدا معتقدند در انتخابات «تقلب گسترده» اتفاق افتاده و اگر رای‌ها عادلانه شمرده شود، ترامپ رئیس جمهور خواهد شد. این افراد تاکنون هیچ دلیلی برای ادعای خود ارائه نداده‌اند و قرار بود دیروز راهی دیوانعالی آمریکا شوند تا شواهد خود را در عالی‌ترین دادگاه آمریکا ارائه کنند. 

از طرف دیگر حزب جمهوری‌خواه بدون حمایت قطعی از ترامپ موضعی نسبتا مسکوت به خود گرفته و حتی بخشی از بزرگان حزب جمهوری‌خواه مثل جرج‌دابلیوبوش پیروزی بایدن را تبریک گفته‌اند. همچنین میچ‌مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا که در دور جدید هم سناتور جمهوری‌خواهان خواهد بود، در تازه‌ترین اظهارنظر، بدون حمایت از ترامپ گفته او «حق» دارد خواهان بازشماری آرا شود. او پیش از این گفته بود ترامپ اگر شکست بخورد قدرت را به شکل مسالمت آمیز تحویل خواهد داد.

کد خبر: 1545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =