تند بادِ ناامنی در مسیر کابل

انفجار در غرب کابل که به کشته شدن حداقل ۴۰ دانش‌آموز دختر انجامید به نوعی خط و نشان گروه‌های رادیکال برای دولت افغانستان بود اما هشدار طالبان و رهبر این جریان به خوبی نشان می‌دهد تندبادِ ناامنی به زود خواهد وزید.

به گزاش آتیه‌آنلاین، پس از قریب به ۲۰ سال جنگ  خونریزی و اشغالگری آمریکا در افغانستان که پس از سپتامبر ۲۰۰۱ در دستور کار پنتاگون قرار گرفت، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) موفق شد با طرح‌ریزی خاص خود، توانست در دوحه آمریکا را به توافق معین برای آتش‌بس و خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور برساند.

هشدار طالبان!

اما بر خلاف آنچه رسانه‌های داخلی و خارجی در افغانستان منتشر میکنند نه تنها پیروزی جو بایدن و روی کار آمدن دمکرات‌ها نتوانست آتش خشم در این کشور اشغال شده را خاموش کند، بلکه تغییر زمان بندی خروج از ماه مه با سپتامبر واکنش تند رهبر طالبان و کادر مرکزی این تشکیلات مسلح در افغانستان را به دنبال داشت.

کمی قبل‌تر نیز در ماه فوریه انس حقانی، پسر بنیانگذار شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی در توئیتی اعلام کرد: «ما تکنولوژی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را داریم و به راکت‌های پیشرفته مجهز هستیم. این بار اگر نیروهای طالبان جنگ را با دشمنان از سر بگیرند، به صورتی خواهد بود که تاکنون مشاهده نشده است». حقانی با بیان اینکه اخطارهای آمریکا و ناتو برای ادامه حضور تاثیری بر ما ندارد تاکید کرد که ۱۵ سال پیش ما با امکانات ناچیز نظامی جنگ را آغاز کردیم، اما امروزه تجهیزات نظامی فراوانی با تکنولوژی جدید و هواپیمای بدون سرنشین و موشک داریم که پاسخ‌دهی ما را هم متفاوت خواهد کرد.

انس حقانی که چند سال در زندان دولت افغانستان بسر برده است، یک و نیم سال پیش با فشار آمریکایی‌ها با دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل که در اسارت طالبان بودند، مبادله شد و اکنون عضو هیأت مذاکره کننده طالبان در دوحه است. به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل افغانستان، توافق دوحه پتانسیل اجرای آتش‌بس و حتی ایجاد بستری با ظرفیت حل‌وفصل مسائل این کشور را در خود داشت. این در حالی است که برخی از رسانه‌های همسو با جریان دمکرات در آمریکا بر این باور بودند که روی کار آمدن این جریان سیاسی در واشنگتن میتواند بر خلاف ترامپ آثار مثبتی بر پرونده افغانستان داشته باشد.

این قبیل اظهارنظرها طی ماه‌های اخیر در رسانه‌های نزدیک به دمکراتها در شرایطی میان کاربران دست به دست شد که دولت بایدن به محض پیروزی در انتخابات آمریکا، دستور بازنگری در این توافقنامه را داد. اقدامی که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت و  برخی منابع آمریکایی هم بر این باور بودند که احتمال لغو و یا تعدیل توافقنامه صلح با طالبان وجود دارد. اما حالا در اثر سلسله انفجارها در نزدیکی دبیرستان دخترانه در غرب کابل، ۴۰ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. این عملیات تروریستی در شرایطی به تیتر یک رسانه‌های افغانستان و دنیا تبدیل شد که به گفته برخی از تحلیلگران مسائل امنیتی نه تنها اولین اقدام این چنینی در پایتخت نبوده، بلکه این عملیات در راستای سلسله اقدامات مسلحانه در مرکز افغانستان ارزیابی میشود که به نوعی باید آنرا به رخ کشیدن قدرت دانست.

در این رابطه خبرگزاری رویترز با انتشار گزارش و اشاره به این اقدام تروریستی مدعی شد، شاهدان عینی از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مدرسه سیدالشهدا شهر کابل خبر داده‌اند. علاوه بر این، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان نیز در اظهاراتی اذعان کرد که تاکنون ۲۲ زخمی از محل انفجارها به درمانگاه‌های محمدعلی جناح و درمانگاه دشت برچی منتقل شده‌اند.

این اقدام تروریستی در شرایطی رخ داده است که تنش میان مقامات واشنکتن و طالبان رو به افزایش است و همین مساله سبب شده که برخی از تحلیلگران مسائل افغانستان، گروه‌های مسلح رادیکال از جمله هسته‌های وابسته به طالبان را مسئول این اقدام بدانند.

دوگانه بشردوستانه

از سوی دیگر حادثه تروریستی در کابل باعث واکنش‌های مختلفی از طرف نهادهای حقوق بشری و حتی برخی دولت‌های غربی شد. بر همین اساس اتحادیه اروپا و آمریکا بمب‌گذاری روز شنبه مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل، پایتخت افغانستان را که به کشته شدن دست‌کم ۵۳ تن و زخمی شدن ۱۵۱ تن دیگر منجر شد، محکوم کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با تهیه گزارشی در رابطه با واکنش کشورهای غربی به حادثه تروریستی کابل نوشت: «سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفته است که اتحادیه اروپا در غم کسانی که عزیزانشان را در تازه‌ترین حمله تروریستی وحشتناک در افغانستان از دست داده‌اند، همدردی می‌کند». کمی بعد اتحادیه اروپا اعلام کرد که حمله به کودکان در مدرسه سیدالشهدا نه تنها حمله به مردم افغان بوده، بلکه حمله به کسانی بوده است که در سراسر جهان به حقوق برابر زنان و دختران احترام می‌گذارند.

وزارت خارجه آمریکا هم این حمله وحشیانه را محکوم کرده و خواستار پایان یافتن فوری خشونت‌ها و حملات بی‌معنا به غیرنظامیان بی‌گناه شده است. راس ویلسون، کاردار آمریکا در افغانستان گفت که این بمبگذاری یک حمله تروریستی و حمله به آینده افغانستان است.

تاکنون هیچکدام از گروه‌های شبه‌نظامی مسوولیت این حمله با خودروی بمبگذاری شده را در یک محله شیعه‌نشین کابل بر عهده نگرفته‌اند، اما اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شبه‌نظامیان طالبان را به تشدید خشونت در این کشور متهم کرد.

در مقابل ذبیح‌الله‌ مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در افغانستان مشارکت شبه‌نظامیان این گروه در حمله مذکور را تکذیب و گروه تروریستی داعش را مسئول آن دانست.

از سوی دیگر رهبر طالبان در پیام تبریک به مناسبت عید سعید فطر که در رسانه منتسب به این گروه منتشر شد تاکید کرد: «ما عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای خارجی را گام خوبی می دانیم، اما ایالات متحده مرتکب یک تخلف دیگر شد که آن تمدید تاریخ خروج نیروها از ماه مه تا سپتامبر است. برخلاف تعهدات، زندانیان باقیمانده که قرار بود پس از سه ماه از آغاز مذاکرات آزاد شوند، هنوز آزاد نشده‌اند و اسامی مقامات طالبان هنوز  از لیست‌های تحریم‌ها برداشته نشده است ».

هبته الله آخوندزاده در آخر سخنان خود خاطرنشان کرد که اگر ایالات متحده بار دیگر به تعهدات خود عمل نکند، جهانیان شاهد باشند و واشنگتن را برای همه پیامدها پاسخگو بدانند.

این سخنان رهبر طالبان نشان می‌دهد وضعیت در افغانستان با توجه به تغییرات صورت گرفته در دستور کار خروج اشغالگران آمریکایی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و میتوان هر لحظه منتظر بروز و ظهور رخدادهای پیش‌بینی نشده بود. آنچه امروز مورد توجه همه کارشناسان و تحلیلگران امور افغانستان قرار گرفته، واکنش طالبان و اظهارات رهبر و کادر مرکزی این تشکیلات در قبال بدعهدی واشنگتن و تاکید کاخ سفید و پنتاگون بر آن و وقوع جنگی تمام عیار در این کشور است. مسئله ای که نوید آتش افروزی دیگری را در همسایگی کشورمان میدهد. جنگی که باز هم منشاء آن واشنگتن و سیاستهای خصمانه کاخ سفید عنوان میشود و سایر قدرت‌ها هم به غیر از محکومیت عملیات‌های طالبان و شبه‌نظامیان دیگر هیچ اقدام اثربخشی نمی‌کنند. امری که به دوگانگی بشردوستانه تبدیل شده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =