چراغ‌سبز به همه‌پرسی استقلال

نتایج انتخابات اسکاتلند نشان می‌دهد که به زودی آوای جدایی از بریتانیا با برگزاری همه‌پرسی طنین‌انداز شد و حالا باید منتظر برخورد تند و تیز لندن باشیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اسکاتلند طی روزهای اخیر شاهد برگزاری انتخابات سراسری بود. روز پنج‌شنبه، حوزه‌های اخذ رای برای تعیین نمایندگان پارلمانی، شهرداری و شوراها گشوده شد و سرنوشت این کشور بناست از طریق این رای‌گیری تعیین شود.

پنج‌شنبه بزرگ

پنج‌شنبه‌ای که گذشت، حوزه‌های اخذ رای در سراسر بریتانیا به روی رای‌دهندگان برای شرکت در یک سری انتخابات‌ها که می‌تواند عرصه سیاسی بریتانیا را تکان داده و تبعات عمیقی بر آینده این کشور داشته باشد، باز شد. حوزه‌های اخذ رای در روزی که «پنج‌شنبه بزرگ» نامیده شده، از ساعت هفت صبح به وقت محلی در سراسر بریتانیا آغاز به کار کردند. ‌این بزرگ‌ترین آزمون افکارسنجی سیاسی خارج از انتخابات سراسری به شمار می‌رود و آینده حزب کارگر و وضعیت اتحاد سیاسی جزو مهم‌ترین مسائل آن هستند.  به گزارش آسوشیتدپرس، پنجشنبه بزرگ شاهد برگزاری رقابت برای پارلمان اسکاتلند، ولز، انتخاب ۱۴۳ عضور شورای شهر بریتانیا، انتخاب شهردار برای ۱۳ شهر، ۳۹ کمیسر پلیس‌، یک مجمع بزرگ لندن و یک نماینده برای هارتلپول بود.

گفته شده نزدیک به ۵۰ میلیون نفر واجد شرایط رای داده‌اند. گفتنی است که این اولین آزمون انتخاباتی «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا از زمان پیروزی عمومی در انتخابات ۲۰۱۹ است. این همچنین یک بازبینی اولیه در مورد حزب کارگر ‌تحت مدیریت جدید «کر استارمر» است و نتایج این انتخابات، برنامه سیاسی سال آینده را شکل خواهد داد. همه ۱۲۹ نماینده پارلمان اسکاتلند بر اساس یک سیستم مختلط انتخاب می‌شوند که به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد ابتدا به یک عضو حوزه یا حوزه انتخابیه پارلمان اسکاتلند رای دهند و سپس رای دیگری به یک حزب سیاسی بدهند.

اسکاتلندی‌ها هم برای تعیین دولت آتی اسکاتلند به پای صندوق‌های رای رفته‌اند و شرایط پاندمی کرونا بدین معناست که بیش از ۴۸ ساعت تا تکمیل شمارش زمان نیاز است. حوزه‌های اخذ رای تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی به کارشان ادامه می‌دهند. «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند اطمینان دارد که بزرگترین حزب در پارلمان ۱۲۹ عضوی این کشور خواهد شد و دوباره در سمت خود ابقا می‌شود. حزب ملی اسکاتلند اطمینان دارد که بعد از انتخابات، بار دیگر به عنوان بزرگ‌ترین حزب پارلمان اسکاتلند ظاهر می‌شود، اما به دنبال کسب اکثریت قاطع است تا برگزاری دومین رفراندوم استقلال را دنبال کند.

‌این در حالیست که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با یک رفراندوم دیگر مخالف است و اگر استورجن به نتایج دلخواه برسد، جنجال‌های قانون اساسی در سال‌های آتی ایجاد خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که نتایج در انگلستان تعیین می‌کند چه کسی جایگاه اصلی را به دست‌ می‌گیرد و نشانه‌ای از وضعیت سیاست پیش از انتخابات سراسری بعدی است که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، رقابت در اسکاتلند می‌تواند تأثیر بسیار بیشتری داشته باشد.

برای پارلمان تفویض شده ولز و سند، مانند اسکاتلند، ترکیبی از اعضای حوزه انتخابیه وجود دارد (در مجموع ۴۰ نفر) و ۲۰ نفر از طریق لیست منطقه‌ای انتخاب شده‌اند ‌که چهار نفر از آن‌ها در پنج منطقه ولز انتخاب شده‌اند. در ولز، «مارک دراکفورد» امید دارد که همچنان سلطه حزب کارگر در پارلمان را حفظ کند، اما این امکان وجود دارد که او برای حفظ وزیر اولی خود به تشکیل ائتلاف جدید مجبور شود. این به معنای مذاکرات احتمالی با «آدام پرایس» است که حزبش به برگزاری رفراندوم استقلال ظرف پنج سال متعهد شده است. 

پیروزی برای استقلال

نتایج اولیه بخشی از این انتخابات نشان از آن دارد که اوضاع آنچنان هم برای چرچیل قرن ۲۱  یعنی بوریس جانسون مساعد نیست؛ بر اساس آخرین نتایج اعلام شده در بامداد روز گذشته (یکشنبه)، «صادق خان»، شهردار لندن، در سمت خود ابقا شد. خان با کسب یک میلیون و ۱۳ هزار و ۷۲۱ موفق شد از «شان بیلی»، نامزد حزب محافظه‌کار که ۸۹۳ هزار و ۵۱ رای کسب کرده بود پیشی بگیرد. ‌صادق خان‌ و ‌شان بیلی‌ که ریشه خانوادگی شان به پاکستان و جامائیکا می‌رسد، به همراه ۱۸ نامزد دیگر، خود را برای انتخابات شهرداری لندن نامزد کرده بودند. شهردار لندن با در دست داشتن بودجه‌ ۱۷ میلیارد پوندی (۲۴ میلیارد دلار، ۲۰ میلیارد یورو) به همراه یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل جهان و نیروهای پلیس شهری، در حد یک مقام ملی است. پنج سال پس از آنکه بوریس جانسون، دفتر شهرداری لندن را ترک کرد و به جای او صادق خان از حزب کارگر قرار گرفت، نظرسنجی‌ها از پیروزی او در انتخابات حکایت داشت.

از سوی دیگر، احزاب طرفدار استقلال اسکاتلند، روز شنبه برنده اکثریت در پارلمان این کشور شدند و بدین ترتیب زمینه را برای مبارزه پررنگ سیاسی، حقوقی و قانونی بر سر آینده بریتانیا با بوریس جانسون فراهم کردند. رویترز گزارش داده حزب ملی اسکاتلند که نیروی اصلی استقلال‌طلبان در این کشور است روز شنبه به چهارمین پیروزی پیاپی خود رسید. براساس نتایج اعلام‌شده‌، حزب ملی اسکاتلند با ۶۳ کرسی از مجموع ۱۲۹ کرسی در صدر قرار دارد. تکلیف ۲۱ کرسی البته هنوز معلوم نشده است. حزب محافظه‌کار به ۲۱ کرسی، حزب کارگر با ۱۵ کرسی، حزب لیبرال دموکرات با چهار کرسی و حزب سبز با پنج کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند. با این حساب اکثریت جدایی‌طلبان قطعی است؛ چون حزب سبز نیز خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیا است!

‏با این وجود ‌وزیر اول اسکاتلند برای تشکیل دولت، احتمالاً باید به سایر احزاب مثل حزب سبز اتکا کند. وی در سخنانش گفت: «به نظر هیچ شکی وجود ندارد که مجلس اسکاتلند اکثریت طرفدار استقلال خواهد داشت. طبق هر معیار عادی دموکراسی، این اکثریت باید به آن تعهدی که به مردم اسکاتلند داده عمل کند». استورجن اعلام کرد که نتیجه این انتخابات به معنی آن است که وی هر زمان همه‌گیری کووید-۱۹ به پایان برسد، برنامه‌ها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم را پیش می‌برد. وزیر اول اسکاتلند افزود که اگر بوریس جانسون تلاش کند اراده دموکراتیک مردم را نادیده بگیرد، این اقدام وی پوچ و خشم‌آور خواهد بود.

این در حالی است که بوریس جانسون بارها عنوان کرده که برگزاری همه‌پرسی را رد می‌کند. به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، برگزاری همه‌پرسی در زمان حاضر بی‌معنی است؛ چراکه اسکاتلندی‌ها در نظرسنجی سال ۲۰۱۴، از ماندن در بریتانیا حمایت کرده‌اند. به گفته جانسون، رای «نه» مردم اسکاتلند به استقلال در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ نظری بوده که باید تنها «هر نسل یک بار» داده شود.

بنا به نتایج اعلام‌شده انتخابات و وضعیتی که جزیره بریتانیا را در بر گرفته، انتظار می‌رود که طی روزها و هفته‌های آینده شاهد برخورد تند و تیزی بین دولت اسکاتلند در ادینبورو و دولت بریتانیا در لندن باشیم.

گزارش : فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 15315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =