خورشید در راه اسکار

از حالا باید انتظار بکشیم بلکه در سحرگاه ۲۱ بهمن‌ماه یک نام از ایران هم شنیده شود. البته از دیروز دیگر می‌دانیم که برای این انتظار باید به خورشید نگاه کنیم.

 به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه همشهری همزمان با تغییرات زمانبندی در برنامه‌های اسکار ۲۰۲۱در ایران هم معادلات معرفی فیلم برای بخش بهترین فیلم بین‌المللی که در سال‌های گذشته عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را یدک می‌کشید دچار دگرگونی شد. فارغ از تعویق زمان اعلام نماینده سینمای ایران در اسکار نود وسوم، نتیجه اعلام شده در روز گذشته از سوی اعضای انتخاب فیلم برای اسکار نشان داد که شرایط حاکم بر معادلات سیاسی به ناگاه تغییریافته ایالات متحده هم در این انتخاب که البته بی‌تعارف انتخاب عقلانی‌تری هم هست، بی‌تأثیر نبوده است.
اصل خبر از این قرار است که هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار شامل محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داوودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) ، آنتونیا شرکاء (منتقد) و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) روز گذشته تصمیم گرفتند تا از میان ۳ فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی فیلم خورشید را برای تابش در آسمان رقابت اسکار انتخاب کنند.


البته پیش‌تر نام فیلم‌هایی چون جهان با من برقص (سروش صحت)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی)، تومان (مرتضی فرشباف)، مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی)، کشتارگاه (عباس امینی) و حمال طلا (تورج اصلانی)هم در فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار دیده می‌شد اما از میان مجموع گزینه‌ها ابتدا سه فیلم و دست آخر فیلم خورشید این عنوان مهم را کسب کرد تا چشم و چراغ سینمای ایران در بزرگ‌ترین رقابت سینمایی دنیا باشد.
خورشید بعد از درخشش در جشنواره ونیز نشان داد که موضوع انسانی نه در ایران که در تمام دنیا به دل تماشاگران می‌نشیند و انتخاب این فیلم هر چند که هنوز طبق مقررات اسکار برای مسافر آمریکا شدن در کشور به نمایش درنیامده است، انتخابی صحیح است.  
مجیدی چندین بار با فیلم‌هایش از سوی ایران به اسکار معرفی شده و یک‌بار هم با بچه‌های آسمان تا گام آخر برای کسب مجسمه هم به پیش تاخت. حالا و درحالی‌که بسیاری از ما امیدواریم تا فیلم هرچه سریع‌تر در یک بازه یک هفته‌ای در یک یا چند سالن سینما در کشور به نمایش دربیاید و لااقل در فهرست اولیه اعلامی در زمستان بدرخشد علی مصفا تهیه‌کننده فیلم یلدا لب به گلایه گشوده و مدعی است فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی برای نمایندگی ایران در اسکار نود و سوم حائز شرایط و شانس بیشتری است.
او در متنی نوشته: «برای انتخاب و معرفی فیلمی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در رشته بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار، معیارهای مشخصی وجود دارد. امتیاز پخش بین‌المللی، جوایز و جشنواره‌های معتبر و به‌ویژه نمایش عمومی فیلم در سایر کشورها علاوه بر کشور تولیدکننده - مشخصا آمریکا و اروپا که صنعت سینمای تثبیت شده‌تر و قوی‌تری دارند- مهم‌ترین این معیارها هستند. با محک این معیارهاست که هر کشوری به شیوه معقول و منطقی یک فیلم انتخاب و به آکادمی معرفی می‌کند. یلدا پخش‌کننده بین‌المللی دارد و خریدارانش تاکنون آن را در کشورهای آلمان، اتریش، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک و سوئیس اکران کرده‌اند و ایتالیا، اسپانیا، یونان، برزیل و ترکیه با بازگشایی سالن‌ها فیلم را روانه سینماهایشان خواهند کرد. این فیلم در ایران هم از خردادماه روی پرده سینماهای هنر و تجربه رفته و باوجود شرایط سخت سینماها در دوران شیوع ویروس کرونا، همچنان از موفق‌ترین فیلم‌های این گروه سینمایی است و دست آخر اینکه یلدا جشنواره‌های جهانی را با حضور در مسابقه بین‌الملل جشنواره ساندنس و کسب جایزه بزرگ داوران این مهم‌ترین جشنواره مستقل آمریکا شروع کرده و در جشنواره‌های بسیاری درخشیده است.»
مصفا هرچند از طریق این متن کوشیده تا یلدا را گزینه‌ای بهتر برای احراز نمایندگی سینمای ایران در اسکار معرفی کند اما نمی‌توان از این مهم غافل شد که حساب اسکار با حساب جشنواره‌های دیگر جداست و اتفاقا تمام برگزیده‌های اسکار در ادوار گذشته به هر تماشاگری ثابت می‌کند که رأی اعضای آکادمی اسکار به نفع فیلمی ثبت نمی‌شود که حتی در زمان نمایشش در جشنواره‌ای مثل فجر هم نتوانست هیچ گروهی از مخاطبان اعم از خاص یا عام را با رضایت به بیرون سالن هدایت کند. یلدا بی‌تردید یک فیلم در قواره‌های آماتوری است که از بد حادثه تهیه کننده، کارگردان و سرمایه‌گذاران درجه یکی دارد. ولی باید تعارف را کنار گذاشت و اقرار کرد اگر قرار بود به هر دلیل فیلم خورشید نماینده ما در اسکار ۹۳ نباشد بی‌تردید درخت گردو حرف‌های جدی‌تری برای گفتن داشت و هر نتیجه‌ای هم برای خورشید رقم بخورد، نافی این استدلال نیست که شب طولانی و کسل‌کننده یلدا در برابر تلالو خورشید حرفی برای گفتن ندارد.

کد خبر: 1514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =