بازگشایی مجدد سینماها پس از یک ماه تعطیلی

امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سینماها پس از حدود یک ماه تعطیلی فعالیت‌شان را از سر می‌گیرند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سالی که گذشت هیچ کسب و کاری در جهان، از طوفان کرونا در امان نماند و همه‌گیری ویروس کرونا سینمای جهان و ایران  را با یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ مواجهه کرد. همه‌گیری ویروس کرونا در سال گذشته سبب شد که  سینماها با بیش از ۶ ماه تعطیلی روبه‌رو شوند و در روزهایی هم که دایر بودند فیلم‌های اکران شده فروش خوبی نداشتند. در واقع بازگشایی این مراکز نیز چندان موفقیت‌آمیز نبود.

پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم کند، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند. بنابراین، اکران فیلم‌های نوروزی امسال، در حالی که مجموع فروش پنج فیلم اکران‌شده به یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود به پایان رسید.

تا اینکه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا  اعلام کرد مشاغل گروه یک و دو در وضعیت قرمز هم می‌توانند فعال باشند و بر این اساس سینماها هم که در ردیف شغلی دو هستند از امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه بازگشایی می‌شوند. با این تصمیم فیلم‌های اکران نوروز یعنی «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی و «تکخال» ساخته مجید مافی از امروز اکران عمومی‌شان را از سرمی‌گیرند.

محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره بازگشایی سینماها به مهر گفته: «هیچ سینمایی از ابتدای همه‌گیری کرونا «ملزم» به بازگشایی نبوده، بلکه هر سینمایی مایل باشد می‌تواند فعال باشد؛ مشروط بر اینکه بتواند ضوابط و مقررات مربوط به دوران کرونا را رعایت کند؛ چون شاید برخی از سینماها امکانش را نداشته باشند. با توجه به اینکه وضعیت همچنان قرمز است، پروتکل‌ها بسیار سفت و سخت‌تر در سینماها اعمال می‌شود. خود ستاد مقابله با کرونا هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سخت‌تر گرفته است. اگر صنفی فعال باشد و این موارد را رعایت نکند، پلمب می‌شود. قطعا ما هم در سازمان سینمایی گروه‌های ناظر را فعال‌تر و به‌صورت جدی‌تر به این موضوع توجه می‌کنیم.»

اما آیا با وجود روند افزایشی کرونا بخصوص در پایتخت مردم از بازگشایی سینماها استقبال خواهند کرد؟

اگرچه  سینما از گذشته یکی از سرگرمی‌های مردم به شمار می‌رود، اما امروزه شرایط به علت همه‌گیری تغییر کرده و شهروندان دیگر علاقه چندانی به سینما رفتن ندارند به گونه‌ای که آمار گیشه‌های سینما نشان می‌دهد در زمان فعالیت سینماها نیز فیلم‌هایی که روی پرده بودند، فروش خوبی را تجربه نکردند.

اکنون  با تغییرات ایجاد شده در مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، دیگر آژیر قرمز کرونا سالن‌ سینماها را با تعطیلی تهدید نمی‌کند اما رونق گرفتن گیشه همچنان موقوف به ترکیب ترغیب‌کننده فیلم‌ها در اکران، حال خوب و اعتماد مخاطبان برای بازگشت به سینماهاست. در غیر این صورت به نظر می‌رسد با توجه به آنچه در یک سال گذشته بر سر سینما آمده و نیز شرایطی که همچنان ادامه دارد، دورنمایی روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نباشد.

کد خبر: 15101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =