مسیر داغ انتخابات

جبهه اصلاحات ایران بعد از حواشی پیش آمده بعد از افشای فایل صوتی وزیر امور خارجه طی بیانیه‌ای از جواد ظریف حمایت کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، جبهه اصلاحات ایران بعد از حواشی پیش آمده بعد از افشای فایل صوتی وزیر امور خارجه طی بیانیه‌ای از جواد ظریف حمایت کرد. فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان در حالی بیرون آمد که گمانه‌زنی‌ها برای حضور ظریف در انتخابات به عنوان کاندیدای اصلی اصلاح طلبان، به بالاترین حد خود رسیده است. شنیده‌ها هم حاکی است که اکثر احزاب اصلاح طلب در اسامی پیشنهادی به عنوان کاندیدا از ظریف حمایت کرده‌اند. این بیانیه هم نشان می‌دهد علیرغم همه بحث و جدل‌ها در حاشیه این فایل صوتی همچنان جبهه اصلاحات از ظریف حمایت می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به بحث همیشگی "میدان" و "دیپلماسی" تاکید شده: «در اغلب کشورهای درگیرِ جنگ‌ها و تنش‌های نظامی، بحث بر سر این‌که استراتژی و سیاست خارجی کلان کشور باید عمدتاً در «میدان» توسط نظامیان تعیین شود یا در «پایتخت» توسط سیاستمداران و دیپلمات‌ها، بحث متداولی است. در یک فضای سالم، سیاستمداران، جامعهٔ مدنی، رسانه‌ها و تحلیل‌گران قادرند به واکاوی ابعاد مختلف این بحث بپردازند و در نهایت با نقش‌آفرینی نهادهای اجماع‌ساز ملی به اصلاح فرایندها و ایجاد «توازن» و «هماهنگی» و «هم‌افزایی» میان میدان و دیپلماسی کمک و هر دو را خادم منافع و توسعهٔ ملی و خیر همگانی کنند. متاسفانه اما شاهد بودیم حتی صرف فاش شدنِ‌ سخنان محرمانهٔ وزیر امور خارجه ایران در این باره مایهٔ تقبیح و تکفیر و تهدید ناروای او شد! عجیب این‌که صداوسیمایی که چند روز پیش در برنامه‌ای به رئیس جمهور اتهام سهمگین و ناروای گرا دادن برای ترور شهید سلیمانی را زد اکنون از نقد کارشناسانهٔ وزیر خارجه در نشستی غیرعمومی برآشفته است.»

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر صداقت دکتر ظریف در این مصاحبه آمده: «گفت‌وگو با دکتر جواد ظریف در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی تاریخ شفاهی صورت گرفته است. عجب این‌که گویی برخی انتظار داشتند جواد ظریف حتی در چارچوب یک گفت‌وگوی محرمانهٔ درون‌سازمانی به آیندگان و کسانی که بناست بعدها از تجربیات او درس بیاموزند دروغ بگوید و عافیت‌طلبانه سخنانی بر زبان براند که نافع موقعیت کنونی سیاسی اوست! با دقت در محتوای کامل این مصاحبه به روشنی می‌توان دریافت یکی از کارگزاران باسابقهٔ نظام جمهوری اسلامی که در فراز و نشیب‌های روابط بین‌المللی ۴۲ سالهٔ پس از انقلاب نقش‌آفرین بوده است صادقانه و صریح ابعاد توانمندی‌ها و ابزارهای در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور برای حل مسائل و بحران‌های سیاست خارجی کشور را برمی‌شمارد و به پاره‌ای از ضعف‌های ساختاری، راهبردی و عملیاتی بر اساس تجربه و نمونه‌های روشن تاریخی اشاره می‌کند.»

به نظر می رسد با نزدیک تر شدن به روزهای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، چهره‌های پیش بینی نشده‌ای در میدان فاطمی حاضر خواهند شد. شنیده‌ها از جبهه اصلاحات ایران هم حاکی است که پس از اعلام حضور "مصطفی تاجزاده" در انتخابات حالا حضور "اسحاق جهانگیری"، معاون رئیس جمهور و "علی لاریجانی"، رئیس سابق مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. "غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی" نماینده مجلس دهم و از نزدیکان رئیس سابق مجلس می‌گوید: «دوستان اصلاح‌طلب هم بدانند که گزینه‌هایشان نمی‌توانند برای انتخابات تأیید صلاحیت شوند بنابراین طبیعی است که در انتخابات حضور نخواهند یافت، لذا بهترین گزینه برای این جریان لاریجانی است! جعفر زاده ادامه داده است؛ ظریف دولتمرد نیست، بهتر است روی لاریجانی اجماع کنید.»

جدایی رهامی از جبهه اصلاحات ایران


همچنین "محسن رهامی" داوطلب نامزدی انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری روز شنبه در بیانیه‌ای ضمن اتخاذ روش فراجناحی و ملی برای کمپین خود، در واکنش به روند ممیزی قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات ایران، نوشت: «اینجانب راه‌حل مشکلات کشور را برخورداری داوطلبان ریاست‌جمهوری از رویکرد ملی و فراجناحی برای حل مسایل و مشکلات کشور می‌دانم و با همین رویکرد ملی و فراجناحی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌ام.»

این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ضمن تشکر از احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب که از اینجانب برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و اکنون نام مرا به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده یا قصد دارند مطرح کنند، تقاضا دارم که از معرفی اینجانب به نهاد مذکور خودداری کنند.»

عارف آمد


تنها چند روز پس از آنکه "محمد رضا عارف" گفت "ابایی از نامزدی دوباره و ورود به عرصه انتخابات ندارد و اگر به نتیجه قطعی برسد شرایط کشور نیاز دارد این کار را خواهد کرد"، یکی از نزدیکان این چهره شاخص اصلاح طلبان گفت: «وی برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند.» یکی از چهره‌های نزدیک به عارف با تایید این خبر گفته: «او احتمالا در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند.» به گفته این چهره نزدیک به عارف، وی با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه رقابت‌ها می‌شود و «رنگ سفید » را نیز به عنوان نماد انتخاباتی خود برگزیده است.

کد خبر: 14686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =