سایه مرگ بر سر بغداد

حمله داعش به پیشمرگه‌های کردستان عراق و همچنین انفجار دو بمب در شمال بغداد بار دیگر موجی از ترس و سوال‌های جدید در مورد ناامنی‌های عراق را به وجود آورده و حالا سطح تهدید تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نگاهی گذرا به شرایط داخلی در عراق رشد روزافزون شاخص‌های بحران‌زا و به خصوص اقدامات ضدامنیتی، آن هم از جنس سخت و عملیات‌های تروریستی از سوی تکفیری‌ها را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز ضد تروریسم بغداد پس از رخدادهای اعتراضی در این کشور و افزایش تنش در ساختار سیاسی، آنچه بیش از سایر شاخص‌های موجود در این کشور مورد هجمه قرار گرفت، مسائل و مشکلات حوزه امنیت بوده است.

این مرکز با انتشار این گزارش مدعی شد در سال ۲۰۲۱ میلادی هسته‌های پنهان داعش در استان‌های مختلف عراق با توجه به بی‌ثباتی و خلأ پیش آمده در فضای سیاسی، به علاوه رشد فراگیر اعتراض‌های مردمی، توانستند با بهره‌گیری از چنین فرصتی آمار تحرکات خود را در حوزه لجستیک و همچنین تعیین اهداف عملیاتی معین افزایش داده و بعضاً در برخی از مناطق آمار نسبتاً بالایی در مقایسه با سال گذشته در حوزه عملیات تروریستی از خود برجای بگذارند.

خیزش مجدد داعش

آمار موجود بیانگر افزایش تحرک این هسته‌های داعش در نوار حائل میان مناطق کُردی و سایر استان‌های عربی و همچنین برخی نقاط در شمال و جنوب غرب عراق است. این گروه تکفیری توانسته با اتکاء به فضای ناشی از بی‌ثباتی در حوزه سیاست داخلی به علاوه کمک‌های آشکار نیروهای نظامی تحت فرماندهی سنتکام در عراق و همچنین افزایش تنش میان اشغالگران آمریکایی و نیروهای مقاومت بر توان عملیاتی و گسترش محیط اقدام خود بیافزاید.

این در حالی است که پارلمان عراق مصوب کرد تا نیروهای اشغالگر و ترویست‌های آمریکایی ظرف یک بازه زمانی معین خاک این کشور را ترک و از عراق خارج شوند. از سوی دیگر توجیه واشنگتن در ادامه حضور غیر قانونی نظامیان آمریکایی و تقابل مستقیم با ملت و پارلمان عراق در کنار خلق و توزیع بحران در خاورمیانه مقابله با داعش و تروریسم تکفیری قرار دارد.

اتخاذ چنین مواضعی از سوی مقامات کاخ سفید و سران پنتاگون در حالی توجه برخی رسانه‌های عراقی را به خود جلب کرده است که در جریان درگیری‌ها میان نیروهای کُرد پیشمرگ و عناصر مسلح تکفیری که صبح روز گذشته (شنبه) به وقوع پیوست، شش نیروی پیشمرگ کشته شدند.

خبرگزاری العراقیه با انتشار خبر این حادثه تروریستی و بررسی برخی از عوامل موثر در بروز چنین رخدادی نوشت: «در جریان درگیری‌هایی که صبح دیروز (شنبه) با تروریست‌های داعش در منطقه نظامی در ارتفاعات شهرستان الدبس واقع در استان کرکوک رخ داد، شش نیروی پیشمرگ از جمله یک افسر کشته و چند تن دیگر زخمی شدند».

به گزارش این خبرگزاری باتوجه به اینکه عناصر گروه تروریستی داعش توانستند بر قسمت‌هایی از این منطقه اشراف و تسلط محیطی پیدا کنند اما نیروهای پیشمرگ پس از چند ساعت درگیری‌های شدید موفق شدند این منطقه را پس بگیرند.

در شرایطی که خبر این عملیات تروریستی واکنش‌های مختلفی را در عراق به دنبال داشت منابع امنیتی عراق از افزایش شمار قربانیان انفجار دو بمب در شهرستان الطارمیه واقع در شمال بغداد خبر دادند.

به گفته این منابع، ۱۰ تن از نیروهای امنیتی عراق در جریان انفجار دو بمب کارگذاشته شده در شهرستان الطارمیه بغداد کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که پیش از این، یک منبع امنیتی اعلام کرده بود که یک بمب در مسیر یکی از گشتی‌های ارتش عراق در شهرستان الطارمیه منفجر شده و در اثر آن چند تن کشته و زخمی شدند.

با وجود بروز چنین اقداماتی در عراق و سایه سنگین تهدید تروریسم تکفیری بر این کشور مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی در حال انجام عملیات تفتیش با هدف جستجوی نیروهای تروریستی هستند که اقدام به انفجار این بمب در الطارمیه کردند.

علیه تروریسم

این عملیات‌های تروریستی به خصوص اقدام روز اخیر داعش در اقلیم کردستان باعث نگرانی‌هایی از سوی مقامات این جغرافیای خودمختار شده است. در همین رابطه شبکه خبری رسمی اقلیم کردستان عراق با انتشار گزارشی در خصوص واکنش مقامات کُرد اذعان داشت که نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده که ما بارها به دولت فدرال و ائتلاف ضد داعش نسبت به خطرات این گروه تروریستی و استفاده از خلأ امنیتی در مناطق مورد مناقشه هشدار دادیم. بار دیگر از پارلمان و دولت فدرال عراق و ائتلاف ضد داعش می‌خواهیم فوراً نیروی مشترکی از پیشمرگ‌ها و ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه تشکیل دهند تا داعش از این منطقه استفاده نکند.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین خاطر نشان کرد: «نگرانی‌های بزرگی درباره اقلیم کردستان و عراق و خطری علیه امنیت تمام منطقه و جهان وجود دارد. اقلیم کردستان آماده همکاری کامل برای تشکیل فوری چنین نیرویی است».

از سوی دیگر غضنفر البطیخ، از رهبران ائتلاف الفتح در واکنش به این اظهارات بارزانی تاکید کرد: «نیروهای پیشمرگ، نیروهای عراقی بخشی از نظام دفاعی هستند و باید هماهنگی میان آن‌ها و نیروهای فدرال در مناطق پر تنش تقویت شود».

البطیخ با بیان اینکه وضعیت نابسامان در حوزه سیاست داخلی یکی از مهمترین عوامل موثر در ایجاد فضای مناسب و امکان عملیاتی برای داعش است خاطرنشان کرد: «باید وحدت موضع امنیتی و سیاسی وجود داشته باشد. این مسئله توانایی‌ها برای پیروزی بر تروریسم را بالا می‌برد. آزادی موصل و دیگر شهرها از طریق یکپارچه سازی تلاش‌ها صورت گرفت و برای همین باید برای نابودی بقیه تروریست‌ها اتحاد ایجاد شود».

بنابر گزارش‌های موجود،‌ عناصر عملیاتی داعش توانستند با اجرای این اقدام تروریستی مقر پیشمرگ‌ها بین شهرستان دبس و شهرک التون کوبری را هدف قرار دهند. این عملیات در حالی رخداد که داعش در اقدامی همزمان دو حمله علیه پایگاه‌های پلیس فدرال در کرکوک انجام داد.

با وجود اینکه اشغالگران آمریکایی نه تنها طبق مصوبه پارلمان این کشور در اقدامی غیرقانونی خاک این کشور را ترک نکردند، بلکه با توجیه تقابل با داعش به این مدل از اشغالگری ادامه میدهند. حالا این سوال برای مقامات بغداد و نمایندگان پارلمان عراق مطرح است که چگونه میشود با حضور این حجم از نظامیان خارجی نه تنها آمار اقدامات تروریستی در عراق با رشد روزافزون همراه باشد، بلکه دیگر هیچ شاخص اثرگذاری به عنوان عوامل بازدارنده در تحرک و انتخاب هدف از سوی این گروه تکفیری در کار نباشد. موضوعی که تنها یک پاسخ روشن دارد که آن هم از سوی برخی تحلیلگران در رسانه‌ها مطرح شده است و آن همکاری ائتلاف ضد داعش با «داعش» است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 14685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =