عید فطر سینماها باز می‌شوند؟

داستان تکراری تعطیلی سینما در سال جدید ادامه پیدا کرده و بلاتکلیفی وضعیت اکران همچنان در آستانه اکران عید فطر هم ادامه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم شود، اما سینماها در اکران نوروزی و از هشت فروردین در پی نارنجی شدن تهران دوباره تعطیل شدند که این موضوع با نارضایتی سینماداران و واکنش محمد قاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران، همراه بود. قاصد اشرفی با انتقاد از قرار گرفتن سینماها در گروه شغلی۳ گفت: «سینماها جزو امن‌ترین مکان‌ها هستند که تمام پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند و در حیرتم که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را به‌صورت کارشناسی بررسی نمی‌کند؛ درحالی‌که بسیاری از مکان‌های پرتردد همچنان در شرایط خطرناک، به فعالیت خود ادامه می دهند. دولت به‌جای کمک کردن به سینماها، مدام مشکلی به مشکلات آنان اضافه می‌کند.»

در نهایت به دنبال این انتقادات و فشارها و  با موافقت مسئولان ستاد کرونا مبنی بر انتقال مشاغل سینمایی از گروه ۳ به گروه ۲، از عصر چهارشنبه ۱۱فروردین سالن‌های سینما کار خود را از سر گرفتند، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند. بنابراین، اکران فیلم‌های نوروزی امسال نیز پس از سه هفته به پایان رسید. این در حالی است که مجموع فروش پنج فیلم اکران‌شده به یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی با داشتن ۱۹۴ سالن سینما چهار میلیارد و ۲۷۹ میلیون و ۴۶۶ هزار و پانصد ریال در گیشه فروخت که توانست از سایر رقبایش در اکران نوروزی پیشی بگیرد. «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نیز ۱۶۵ سالن سینما در اختیار دارد و تاکنون سه میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۴۸۰ هزار ریال فروش داشته است. «تک‌خال» به کارگردانی مجید مافی با ۱۵۷ سالن سینما نیز دو میلیارد و ۸۶۸ هزار و ۸۳۶ هزار و پانصد ریال در گیشه فروش داشته است. «خون شد»، تازه‌ترین اثر مسعود کیمیایی نیز با داشتن ۱۳۲ سالن سینما، ۸۴۶ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۶۶ ریال فروش داشت و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد نیز با ۹۴ سالن سینما، از رقبایش بازماند و به فروش ۲۷۰ میلیون و ۷۱۸ هزار ریال رسید.

در واقع در در اکران نوروز نگاه‌ها بر این بود که شاید نمایش چند فیلم جدید و کمدی بتواند رونقی به سینماها بدهد ولی با گذشت مدتی از نمایش فیلم‌ها آمار گیشه اصلاً مناسب نبود. حالا  اگر اوضاع کرونا در کشور مطلوب شود، باید منتظر اکران عید فطر برای بهبود شرایط سینماها باشیم. اکران عید فطر همه‌ساله از مسائل مهم سینمای ایران بوده و امسال نیز با وجود شیوع کرونا، این امر برای سالن‌داران و سینماگران اهمیت دارد اما در سال ۱۴۰۰ برای اکران ماه رمضان به صورت مستقل برنامه‌ریزی نشده و فیلم‌های اکران نوروز در صورت بازگشایی سینماها، همچنان روی پرده خواهند بود.

اگرچه در حال حاضر سالن‌های سینما در سراسر کشور با توجه به وضعیت شیوع بیماری تعطیل هستند، اما با انتقال اخیر سینماها به مشاغل گروه ۲، این امیدواری وجود دارد که با تغییر وضعیت کرونایی شهرها به وضعیت نارنجی، سالن‌های سینما بازگشایی شود تا شاید دوباره رونق به چرخه سینما بازگردد. اما باید پذیرفت  تا زمانی که تمامی سینماها فعال نشوند و فیلم‌های مناسب به چرخه اکران اضافه نشود، خیلی نمی‌توان به یک اکران مناسب فکر کرد. در این میان عدم حمایت صداوسیما در تبلیغات نیز واقعاً تأثیر و نقش مهمی دارد به طوری که در صورت بازگشایی سینماها، خیلی از مردم از این اتفاق بی خبر می‌مانند.

کد خبر: 14485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =