قاچاق، ناجی سینما را شکست داد

با توجه به روزهای فعلی و شدت شیوع کرونا که سینما نیز در آن به سر می‌برد فعلا امیدی به اکران فیلم‌ها در سینما نیست، با این حال در پی یک سال تجربه ناموفق اکران آنلاین، بسیاری از سینماگران به این شیوه نمایش دیگر اقبالی نشان نمی‌دهند.

به گزارش آتی‌آنلاین، پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم شود، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری ۱۰ روزه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند. بنابراین، اکران فیلم‌های نوروزی امسال، در حالی که مجموع فروش پنج فیلم اکران‌شده به یک‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود به پایان رسید.   در همین زمان خبرهایی رسید مبنی بر اینکه  برخی دست‌اندرکاران فیلم‌های اکران نوروزی در این فکر هستند که با ادامه‌دار بودن تعطیلی سینماها و نامشخص بودن وضعیت روی اکران آنلاین حساب کنند؛ اما به نظر می رسد با تجربه سال گذشته که  درنهایت با قاچاق و فروش پایین فیلم‌ها تبدیل به یک طرح شکست خورده شد حالا دیگر سینماگران هم به اکران آنلاین اقبالی نشان نمی‌دهند و شاید مصمم‌تر از سال پیش می‌دانند که نمی‌خواهند فیلم‌هایشان را در VODها اکران کنند.

این در حالیست که فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی که به گونه ای بزرگ‌ترین قربانی کرونا در سینمای ایران بود،  پس از گذشت تنها ۱۷ روز از اکران آنلاین خود با فروش بالای ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رکورد فروش در اکران آنلاین را شکست.۴ میلیارد تومان فروش در ۲ هفته نشان می‌دهد ماجرا جدی‌تر از این حرف‌هاست و  دیگر باید از سینمای آنلاین به عنوان یک رقیب قدرتمند برای سینما سخن گفت که اگر دوباره روی دور کُند قرار نگیرد، می‌تواند در روزهای رکود و توقف پروژه‌های سینمایی، هم راهگشا باشد و هم گره‌ای از گره‌های پرشمار در این روزها باز کند. اما  اگر بخواهیم از دلایل  شکست این مسیر و استقبال نه چندان  تهیه کنندگان نام ببریم بدون شک یکی از مهمترین آن‌ها را می توان نداشتن قانونی برای جلوگیری از کپی غیرمجاز دانست که تنها چند ساعت بعد از نمایش آنلاین یک فیلم کپی آن در سایت‌ها، کانال ها وشبکه‌های ماهواره‌ای دست به دست می‌شود. در واقع بزرگترین مشکل این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلم‌ها در مسئولان و متولیان امر نیست به همین خاطر است که متاسفانه یک فرصت خوب با سیاست‌گذاری‌های اشتباه سوزانده می‌شود.

وزارت ارشاد برای تضمین امنیت فیلم‌ها چه کرده است؟

علی قوی تن، کارگردان سینما که دو فیلم «رویای سهراب» و «آرزوی زیبا» را آماده اکران دارد و برای «آرزوی زیبا» پروانه نمایش هم گرفته در واکنش به نمایش این فیلم‌ها در فضای آنلاین می‌گوید: واقعیت این است به اکران آنلاین علاقمندم و اتفاقاً این شکل از اکران در شرایط فعلی شاید بازدید و فروشی به مراتب بیشتر از سینمای گیشه داشته باشد، اما مسئله اینجاست که دولت و وزارت ارشاد چه ساز و کاری برقرار کرده تا امنیت فیلم‌ها را تضمین کند!

وی در ادامه می‌افزاید: ما فیلمسازان تابحال هیچ حرکت و سیاستی مبنی بر حمایت و پشتیبانی از فیلم‌ها در اکران آنلاین ندیده‌ایم. به نظرم در این زمینه باید با نگاه کارشناسانه بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد و در این صورت است که فیلم‌ها می‌توانند با تضمین در پلتفرم‌های آنلاین اکران شوند و سرمایه آن‌ها هم تا حدودی بازگشت داشته باشد. متاسفانه ورود به این فضا بدون پیشتوانه ‌و ایده است و وزارت فرهنگ و ارشاد باید مستقیماً به آن ورود کند زیرا در غیر این صورت دوباره مافیا شکل می‌گیرد و تولیدکنندگانی که هزینه زیادی برای فیلم‌ها دادند، اثر را در اختیار پخش‌کننده و مافیا قرار می‌دهند و سودش را هم می‌برند.

این کارگردان با تاکید بر راه‌اندازی شبکه‌های آنلاین تحت مدیریت وزارت ارشاد یادآور می‌شود: باید فیلم‌ها را در این شبکه‌ها با تمهیدات خاصی نمایش دهند و امنیت آن‌ها را تضمین کنند تا برای آن‌ها که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند دیگر قاچاق فیلم مقرون به صرفه نباشد.

کد خبر: 14191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =