قیام علیه الیزه

برای چندمین بارمتوالی جامعه بین الملل شاهد انتشار تصاویر کاریکاتوری از پیامبر اسلام در رسانه های مکتوب فرانسه است و این در حالی است که موضع پاریس در پوشش آزادی مطبوعات باعث تحریک عواطف و احساسات مسلمانان جهان به خصوص شهروندان پاکستان شده است. 

به گزارش آتیه آنلاین، زمان زیادی از آخرین اهانت شهروندان فرانسه که از مطبوعات گرفته تا مدارس به مقدسات مسلمانان نمیگذرد. در آخرین رخداد این چنینی قتل یک معلم از سوی گروه‌های رادیکال واکنش های مختلفی را به دنبال داشت و در ادامه به کانون توجه اغلب رسانه‌های جهان تبدیل شد. این مسئله هر بار که در فرانسه رخ داده است اتفاقهای تلخی را به دنبال داشته و بر همین اساس تحلیل های گوناگونی در خصوص تبیین این موضوع در رسانه های جهان دست به دست می‌شود.
 در همین راستا برخی از کارشناسان مسائل بین الملل بر این باورند که تکرار چنین رخدادی با اشاره به حجم بالای واکنش و آثار منفی که در پی دارد میتواند موضوعی برآمده از آزادی در فرانسه نبوده و در عین حال سوژه مهندسی شده از سوی دستگاه اطلاعاتی این کشور برای مهندسی افکار عمومی و جریان سازی  به شمار آید. 
به عبارت ساده تر نگاهی اجمالی به حوزه نفوذ سنتی الیزه و عمق راهبردی ساختار سیاسی در فرانسه که همواره کشورهای عربی و مسلمان را دربرمی‌گیرد می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم در تحلیل این قبیل وقایع از سوی پاریس به مخاطب کمک کند. از طرفی بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز ضد تروریسم اروپا و گزارش های منتشر شده از طرف سازمان مقابله با افراط‌گرایی در نروژ بیشترین سهم آمایش سرزمینی اجتماع مسلمانان به خصوص جریان های رادیکال به فرانسه اختصاص دارد و این مسئله می‌تواند در تقویت انگیزه برای جامعه اطلاعاتی این کشور موثر واقع شود.  در مقابل فرانسه با بیشترین سهم از عناصر مهاجر در ساختار سازمان تشکیلات تروریستی داعش، جایگاه نخست شهروندان پیوستی اروپا به بنیادگرایی رادیکال را به خود اختصاص داده است.
طرح این مسائل در ادامه این تحلیل از سوی برخی از کارشناسان قابل توجه است که این احتمال در رابطه با سناریو بودن اهانت به مقدسات و فوکوس کردن بر روی واکنش های سخت برآمده از خلق و توزیع این اهانت وجود دارد و در نهایت میتوان این گمانه زنی را با تقویت دنبال کرد.
اما حالا برای چندمین بارمتوالی در چند روز گذشته باز هم انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در مطبوعات مکتوب این کشور خبرساز شد و این مسئله واکنش های تندی را در پاکستان به همراه داشت. دراین میان اعتراض‌ها علیه فرانسه در پاکستان طی چند هفته در چند شهر بزرگ این کشور برپا شده و اعضای گروه اسلام‌گرای رادیکال «تحریک لبیک پاکستان TLP» که در جرگه گروه های ممنوعه با پیوست تروریستی قراردارند خواستار اخراج مارک بارتی، سفیر فرانسه از پاکستان و تحریم محصولات و شرکت‌های فرانسوی شدند. گروه TLP ضرب الاجل ۲۰ آوریل را برای اخراج بارتی تعیین کرده است.
این در حالی است که چند روز پیش هیئت دیپلماتیک فرانسه در پاکستان به شهروندان و شرکت‌های فرانسوی توصیه کرد در مواجهه با تهدیدات حامیان تندروی گروه TLP خاک این کشور را ترک کنند. در مقابل عمران خان نیز در ادامه اعتراض ها و جهت گیری تظاهرات در پاکستان به سوی اقدامات خشونت آمیز مجبور به واکنش شد و در اظهاراتی از کشورهای اروپایی خواست تا کسانی که عمدا به پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان توهین می‌کنند نیز مجازات شوند.

در این رابطه خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی با اشاره به واکنش نخست وزیر پاکستان به وقایع رخداده در این کشور نوشت، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان طی مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر از کشورهای اروپایی که اظهارنظرهای منفی در مورد هولوکاست را ممنوع کرده‌اند خواست تا استانداردهای مشابهی را در برابر کسانی که عمدا به پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان توهین می‌کنند، نیز اجرا کنند.
وی ضمن اینکه خواستار مجازات این افراد شد، تصریح کرد: حضرت محمد (ص) جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان دارد و توهین و بی‌احترامی به وی برایمان قابل پذیرش نیست. ماجرا در همین جا ختم نشد و در مقابل اظهارات رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار کاریکاتور توهین آمیز به مقدسات مسلمانان نه تنها موجی از خشم را در کشورهای مسلمان در پی داشت بلکه مسلمانان اروپا نیز به اظهارات مکرون اعتراض کردند. 
 امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز ۲۱ اکتبر جاری طی اظهاراتی اعلام کرد که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) ادامه خواهد داد. در مقابل کشورهای مختلف از جمله قطر، کویت، جزایر، سودان و فلسطین کالاهای فرانسوی را تحریم کردند. دومینوی کنشگری مسلمانان به آنکارا هم رسید و در این میان اردوغان که کشورش را در پشت دروازه های اتحادیه برای ورود به آن نگه داشته و میتواند به فرانسه به عنوان یک شاخص مهم در همراهی باترکیه برای ورود به اتحادیه نگاه کند با اعلام سراسری در رسانه رسمی کشور خود مردم ترکیه را به تحریم کالاهای فرانسوی فراخواند.
اما ماجرای اعتراض ها در پاکستان به توییتر و سخنرانی عمران خان ختم نگردید و به گفته سخنگوی پلیس پاکستان دست‌کم هفت نیروی پلیس این کشور روز یکشنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) از سوی معترضان عضو یک حزب اسلام‌گرا در لاهور به گروگان گرفته شدند.
دفتر خبرگزاری یورونیوز در اسلام آباد در گزارشی با اشاره به تبدیل اعتراض ها به ناامنی و گروگانگیری مدعی شد، رنا عارف، سخنگوی پلیس در لاهور در گفتگو با خبرنگار این رسانه اذعان کرد: اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان، پنج پلیس و دو عضو سپاه تکاور را به گروگان گرفته‌اند.
فردوس عاشق اعوان، سخنگوی دولت محلی پنجاب این احتمال را مطرح کرد که تا ۱۲ نیروی پلیس ربوده و به مسجد حزب تحریک لبیک پاکستان در لاهور منتقل شده باشند. در این مسجد صدها معترض ضد فرانسه جمع شده‌اند. پس از بازداشت هفته گذشته سعد رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان، هواداران این حزب در شهرهای مختلف پاکستان به خیابان‌ها آمدند. طبق گفته پلیس، بازداشت رضوی با هدف حفظ نظم و قانون صورت گرفته است.
رضوی خواستار اخراج سفیر فرانسه از پاکستان شده و تهدید کرده بود اگر این اقدام انجام نشود تظاهرات گسترده در سراسر این کشور برپا خواهد شد. وی پیش از بازداشت گفت که عمران خان قول داده بود تا سفیر فرانسه را تا قبل از ۲۰ آوریل به دلیل انتشار کاریکاتور پیام اسلام در فرانسه اخراج کند. با این حال دولت گفته است که فقط متعهد به بحث در این موضوع در پارلمان است.
در این بین چندین تجمع و تظاهرات ضد فرانسه در چندین شهر پاکستان از هفته گذشته تاکنون برگزار شده و به خشونت گراییده است به طوری که شش نیروی پلیس در درگیری‌ها کشته شدند و سفارت فرانسه نیز از اتباع خود خواست تا پاکستان را به طور موقت ترک کنند.
در ادامه درگیری ها در مناطق مختلف پاکستان سخنگوی دولت محلی پنجاب در اظهاراتی تاکید کرد، در دو روز گذشته برخی افراد مجهز به کوکتل مولوتف و بطری‌های اسید به کلانتری نوان کوت حمله کردند. با وجود چنین شرایطی در ایالات مختلف اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان که فعالیت آن در این کشور ممنوع شده است روز یکشنبه اعلام کردند که به دنبال اعتراض و درگیری ماموران پاکستان با مسلمانان معترض و همه کسانی که پس از اهانت فرانسه به پیامبر دینشان روحشان جریحه‌دار شده چندین عضو جنبش آن‌ها نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

علامه محمد شفیق امینی رهبر این حزب در لاهور در ویدئویی اعلام کرد تا زمان اعلامی اگر سفیر فرانسه اخراج نشود ما آن‌ها را دفن نخواهیم کرد.
نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته خطاب به معترضان ضد فرانسه گفت، آتش زدن، تخریب، اعتراضات به نفع اسلام نیست و تاثیری بر اهانت‌کنندگان به پیامبر اکرم (ص) نمی‌گذارد و همچنین به همه مسلمانان پاکستان نوید این را میدهم که با رهبران اسلامی برای جرم دانستن اهانت به اسلام و نمادهای اسلامی هماهنگ می‌کنم. در نهایت با افزایش تنش در پاکستان وزیرکشور در اسلام آباد اعلام کرد، پس از آنکه افراطی‌ها ۱۱ پلیس ربوده شده را آزاد کردند، دولت با آنها وارد گفتگو شده است.
حامیان تحریک لبیک پاکستان در اعتراض به توهین فرانسه به حضرت محمد (ص) راه‌ها، مسیرهای اصلی و خطوط آهن را مسدود کرده، به ماموران پلیس حمله کرده و اموال پلیس را آتش زدند. چهار مامور پلیس کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. این گروه چهار درخواست اصلی خود را در مذاکرات با دولت اعلام کرده که شامل اخراج سفیر، آزادی رهبری این گروه به همراه ۱۴۰۰ عضو دستگیر شده، لغو ممنوعیت‌ها علیه این گروه و اخراج وزیر کشور است.
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =