اکران آنلاین جای خالی سینما را پر می‌کند؟

به نظر می‌رسد با توجه به روزهای فعلی و شدت شیوع کرونا که سینما نیز در آن به سر می‌برد، سینمای آنلاین دوباره بتواند جایگزین و یا طرح مکمل و ایده‌آلی برای کمک به بازگشت سرمایه فیلمسازان باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، اسفند ۹۸، هم‌زمان با اکران نوروزی، به‌نظر می‌رسید «شنای پروانه»، پدیده جشنواره سی‌وهشتم  می‌تواند رکورد فروش همه فیلم‌ها را بشکند و بالاتر از «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بایستد اما کرونا سینماها را تعطیل کرد و سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند فیلم را از روی پرده سینماها بردارند و در فرصتی مناسب پس از شیوع کرونا اکران عمومی کنند.پس از بازگشایی مجدد سینماها و عدم استقبال تماشاگران در روزهای اوج کرونا،خبر از توقف اکران بخت اول فروش امسال سینما یعنی «شنای پروانه» رسید و این فیلم به گونه ای بزرگ‌ترین قربانی کرونا در سینمای ایران شد اما  دوباره همه نگاه ها به سمت «اکران آنلاین» خیره شد.

زمان گذشت و سرانجام «شنای پروانه» پس از انتظاری طولانی ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ به شبکه نمایش خانگی آمد. در حالی که نسخه قاچاق فیلم سینمایی «شنای پروانه» یک ماه قبل دست‌به‌دست می‌شد در ابتدا بسیاری بر این باور بودند که با توجه به پخش نسخه قاچاق فیلم، این اثر در اکران آنلاین هم با شکست مواجه شود اما عدم استقبال اغلب مخاطبان این فیلم از نسخه قاچاق «شنای پروانه» تمام معادلات را به هم زد و این فیلم به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی پس از گذشت تنها ۱۷ روز از اکران آنلاین خود با فروش بالای ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان رکورد فروش در اکران آنلاین را شکست. پیش‌ازاین فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف: ارتش سری» رکورددار فروش آنلاین سینمای ایران بود. فیلم‌های سینمایی «خروج»، «زیر نظر»، «طلا»، «زن‌ها فرشته‌اند»، «لتیان»، «بی‌حسی موضعی»، «حکایت دریا» و «بنفشه آفریقایی» در رده‌های بعدی فروش قرار دارند.

بازگشت به گذشته

پس از روزهای سختی که در سال ۱۳۹۹ بر سینما گذشت، انتظار می‌رفت سال ۱۴۰۰شرایط بهتری برای سینما فراهم  شود، اما  در کمتر از یک هفته پس از انتقال سینما به گروه مشاغل ۲ و بازگشایی آن‌ها در شرایط نارنجی، با قرمز شدن اکثر شهرهای کشور به دلیل وضعیت بحرانی کرونا و هم‌زمان با تعطیلی سراسری ۱۰ روزه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تمامی سینماهای سراسر ایران تعطیل شدند. بنابراین، اکران فیلم‌های نوروزی امسال نیز پس از سه هفته به پایان رسید و این در حالی است که مجموع فروش پنج فیلم اکران‌شده به یک‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.  برهمین اساس برخی دست‌اندرکاران فیلم‌های اکران نوروزی در این فکر هستند که شاید بتوانند با ادامه‌دار بودن تعطیلی سینماها و نامشخص بودن وضعیت روی اکران آنلاین حساب کنند و حالا همان جریان سال قبل در حال تکرار است. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی هم با غیرقابل پیش‌بینی دانستن شرایط اکران به ایسنا گفت: به زودی جلسه‌ای را با آقای رنجکشان و مسعود کیمیایی خواهم داشت و صحبت می‌کنیم چون به نظر می‌رسد با این شرایط باید چاره‌ای دیگر بیندیشیم. البته اکران آنلاین هم با توجه به امکان کپی شدن فیلم شرایط مطلوبی ندارد ولی با این حال باید با آقای کیمیایی هم مشورت کنم.

رقیب یا رفیق؟

آمارها نشان می‌دهد فروش فیلم‌های سینمایی در طرح‌ اکران آنلاین تا اواسط مهر ماه سال  گذشته به ۸ میلیارد تومان رسید که فروش قابل توجهی بود ولی در ادامه و هر چه جلوتر رفتیم به دلایل متعددی اکران آنلاین از  رونق افتاد. با این حال بر اساس اعلام روابط عمومی دو سامانه «فیلیمو» و «نماوا» که به‌صورت انحصاری عهده‌دار عرضه برخط فیلم‌های سینمایی در این مدت کرونایی بودند، در این بازه زمانی دو  فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و «شنای پروانه» به فروشی درخور رسیده‌اند.

۴ میلیارد تومان فروش در ۲ هفته نشان می‌دهد ماجرا جدی‌تر از این حرف‌هاست و  دیگر باید از سینمای آنلاین به عنوان  یک رقیب قدرتمند برای سینما سخن گفت که اگر دوباره روی دور کُند قرار نگیرد، می‌تواند در روزهای رکود و توقف پروژه‌های سینمایی، هم راهگشا باشد و هم گره‌ای از گره‌های پرشمار در این روزها باز کند. به‌نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل اکران آنلاین و گسترش و دنباله‌دار شدن بیماری کرونا، سینمای ایران باید بیش از گذشته نسبت به استفاده از ظرفیت اکران آنلاین و رفع نواقص و معایب آن فکر کند.

کد خبر: 13687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =