حلقه ناامنی با چاشنی تروریسم

آنچه در ماه های اخیر از فضای داخلی کشور عراق در رسانه های عربی و غربی منعکس میشود بیانگر ادامه بحران سیاسی به علاوه رشد روزافزون ناامنی در استان های مختلف این کشور به خصوص مناطق سنی نشین با چاشنی اقدامات تروریستی است.  

به گزارش آتیه آنلاین، این در حالی است که حضور نیروهای تحت فرمان سنتکام نه به عنوان عناصر مسلح خارجی بلکه با هویت اشغالگر در کشور عراق نه تنها بر فضای پرالتهاب این کشور میافزاید بلکه خود به عنوان شاخصی موثر در رشد ناامنی و ادامه حیات تشکیلات های تروریستی دراین کشور مطرح است. از سوی دیگر اخبار و اسناد منتشر شده از سوی گروه های مقاومت مبنی بر ادامه همکاری میان تروریست‌های آمریکایی با عناصر تکفیری مسلح خود گواهی بر ای مدعاست.  
عراق در روزهایی که به دلیل تنش‌های سیاسی موجود میان پارلمان و نخست وزیری خود به بستری مستعد برای خلق بحرانی فراگیر تبدیل شده حالا علاوه بر چالش های سیاسی پیش رو باید میزبان ناامنی و تهدید امنیت ملی خود از سوی داعش، القاعده و سایر گروه های مسلح هم‌پیمان واشنگتن باشد.  
در همین راستا و در آخرین اقدام روز گذشته خبرگزاری العراقیه در خبری با اشاره به اقدام تروریستی دیگری در بغداد مدعی شد، چهارکشته و ۱۷ زخمی محصول آخرین عملیات تروریستی در بغداد است. اقدامی که روز گذشته برای چندمین بار متوالی شهرک های بغداد را به لرزه انداخت.  
این رسانه عراقی به نقل از برخی منابع امنیتی نوشت: در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه الحبیبیه واقع در شهرک صدر در شرق بغداد چهار تن کشته و ۱۷ تن زخمی شدند.  انفجار در یکی از بازارهای منطقه الحبیبیه رخ داد که تلفات آن غیرنظامیان بودند. همچنین پنج خودرو دچار حریق شدند. این اقدام تروریستی در شرایطی برای چندمین بار در یک ماه اخیر از غیر نظامیان تلفات گرفت که این انفجار دومین رخداد تروریستی در بغداد بعد از انفجار در میدان الطیران در مرکز پایتخت عراق در مرحله اخیر محسوب می‌شود.
روزنامه ساندی تایمز بریتانیا روز گذشته در گزارشی با اشاره به وضعیت بحرانی در عراق و ادامه بمبگذاری ها در پایتخت این کشور نوشت، التهاب موجود در ادامه تنش میان گروه‌های مقاومت و نظامیان ارتش آمریکا از یک سو و رشد روزافزون عملیات‌های تروریستی از سوی گروه‌های مسلح تکفیری از سوی دیگر باعث شده تا بغداد در آستانه فصل جدیدی از بحران امنیتی قرارگیرد.  
به گفته این روزنامه بریتانیایی همکاری الکاظمی و واشنگتن در مهار و ایجاد محدودیت در خصوص نیروهای مقاومت در عراق نه تنها باعث مدیریت فضای داخلی در عراق نشد بلکه تحرک و اقدامات هسته‌های خفته داعش و همچنین سایر گروه‌های مسلح تکفیری در این کشور عربی را تقویت کرد.  
در همین راستا برخی کارشناسان مسائل امنیتی بر این باورند که با افزایش تنش درعراق که می‌تواند میان نیروهای مقاومت و ائتلاف غربی در جریان باشد و یا اینکه میان اقلیم کردستان و بغداد صورت بگیرد جامعه شاهد خلق یک شکاف و سوء استفاده تروریسم تکفیری از این شکاف خواهد بود. به عبارت ساده‌تر به دنبال هرگونه چالش میان هر یک از طرف های فعال و موثر در عراق ایجاد فضایی امن برای تحرک و حیات آشکار تروریست‌ها از جمله محصولات قطعی آن به شمار می‌رود. مسئله‌ای که درمدت زمان طولانی می‌تواند طبعات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.  
از سوی دیگر انتقادها به الکاظمی و چالش‌های پیش روی وی خود به عنوان محرکی جدی در خلق بحرانی فراگیر در عراق مورد توجه است. این در حالی است که رئیس سازمان حشد شعبی عراق روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری رسمی عراق تاکید کرد که انتخاب مصطفی الکاظمی برای سمت نخست وزیری در چارچوب نادرستی انجام شد.

فالح الفیاض با اشاره به اینکه ائتلاف البناء بزرگترین فراکسیون پارلمانی بود، تاکید کرد: نه تنها انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر کشور در چارچوب نادرستی انجام شد بلکه تنش سیاسی سال ۲۰۱۸ با بروز واکنش مردمی در اکتبر سرعت گرفت که خود مزید بر علت بود. از سوی دیگر آرای گروه‌های سیاسی در عملکرد نخست وزیر تاثیر داشت و امروز نمی‌توان محصول بجامانده از اقدامات الکاظمی را فقط از جانب وی برشمرد بلکه این کارنامه مختص نخست وزیر و همه گروه‌های سیاسی  همسو با وی است.
از طرفی خبرگزاری الغدیر در گزارشی با اشاره به اظهارات فیاض و اینکه آمریکا با کاندیدا شدن چهره‌ای از ائتلاف فتح برای نخست وزیری مخالفت کرد مدعی شد، دولت ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) شیوه نامناسبی را برای تعامل با چهره‌های سیاسی عراق اتخاذ کرده و بر سیاست افراط گرایی، ایجاد محدودیت و منزوی کردن دشمنان اعتماد کرد.
اما ناامنی‌ها تنها به بغداد و سایر استان های دیگر عراق محدود نشد و در ادامه این قبیل رخدادها اقلیم کردستان عراق با محوریت اربیل نیز به عنوان بستری برای بروز این چنین حوادث توجه رسانه‌های کردی و عراقی را به خود جلب کرد.  
رخدادهای این چنینی در جغرافیای عراق در حالی به کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی مبدل گشته که در پی حملات راکتی در اربیل نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهوری این کشور و نیز مقامات کردستان عراق واکنش نشان دادند. همچنین مصطفی الکاظمی دستور انجام تحقیقات فوری در خصوص حملات چهارشنبه شب گذشته که اربیل شاهد آن بوده را صادر کرد.
در همین رابطه یحیی رسول، سخنگوی مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز گذشته در جمع خبرنگارن اذعان داشت: الکاظمی دستور انجام تحقیقات فوری در اربیل و مناطق دیگر را داده است. الکاظمی تاکید کرده امنیت عراق از وظایف دولت و کل نیروهای امنیتی است و این نوع اقدامات در ماه رمضان با هدف بی‌ثبات کردن کشور است.
به گفته یحیی رسول، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این حملات، روز گذشته خاطر نشان کرد، حملاتی که در اربیل رخ داده با هدف ایجاد ناامنی بوده است. در شرایطی که نیروهای عراقی در بهترین شکل در راستای دفاع از کشور و مقابله با تروریسم گام برمی‌دارند برخی به دنبال ایجاد ناامنی در کشور هستند که این امر مردود است و با قانون روبه‌رو خواهند شد.
در ادامه واکنش ها برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق نیز  با اتخاذ واضعی تند اعلام کرد، این اقدامات رخ داده در عراق از سوی ساختارسیاسی و سیاستمداران این کشور جنایات تروریستی محکوم شده به شمار می‌روند. وی در توییتر خود نوشت: تکرار حملات به تاسیسات اربیل و قبل از آن بغداد و مناطق دیگر جرایم "تروریستی" محکوم شده هستند که هدفشان نابودی امنیت شهروندان و مانع‌تراشی در مسیر حمایت از ثبات و حاکمیت کشور است.  
در آخر باید خاطر نشان کرد بحران سیاسی  و اقتصادی در عراق به تنهایی میتواند زمینه ساز بحرانی فراگیر د راین کشور باشد که همه دستگاه های مسئول را درگیر خود کند. در این میان رخدادهای تروریستی و ادامه ناامنی در این کشور این امکان را در بر دارد تا فضای داخلی این همسایه غربی ایران را به سوی بحرانی دامنه‌دار و گسترده هدایت کند.  
گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 13282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =