غنی‌سازی ۶۰ درصد، غافلگیرکننده و به موقع

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در راستای دستور رئیس‌جمهور اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار امشب در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، عصر دیروز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در نامه ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تهران، غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند. عراقچی اعلام کرد که هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشینهای موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود. او که در مصاحبه با صدا و سیما این موضوع را اعلام کرده بود، بلافاصله مورد توجه رسانه های اصلی قرار گرفت و اظهاراتش به صدر خبرهای جهان رفت. این اقدام در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اقدام تروریستی اسرائیل در روزهای گذشته، در مجموع واکنش های مثبتی به همراه داشت.

سفر تیم مذاکره کننده ایرانی به وین برای از سرگیری گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام، دو روز پس از خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز و یک روز پس از جنگ لفظی میان اتحادیه اروپا و ایران بر سر موضوعات حقوق بشری انجام شده است. بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع رسمی در ایران، قرار است تیم مذاکره کننده از امروز دیدارها و رایزنی‌هایش را با اعضای باقی‌مانده در توافق نامه برجام به صورت دو و چند جانبه آغاز کرده و در روزهای آینده ادامه دهد. به گزارش آسوشیتدپرس، عراقچی در وین با بیان اینکه «مذاکرات این دوره، زمان ارائه‌ لیست توسط آمریکا است، گفته است: «امیدوارم بتوانم با لیستی از تحریم‌هایی که لغو می‌شوند به تهران بازگردم، در غیر این صورت، باور ندارم که بتوانیم این‌گونه ادامه دهیم، زیرا این اتلاف وقت خواهد بود».

آمریکا: نگرانیم
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این خبر با اعلام اینکه دولت متبوعش آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات هسته‌ای ایران که امروز رسماً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید را جدی می‌گیرد و عمیقاً از این رویداد نگران است. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه شب در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت متبوعش آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران را مسئله‌ای جدی تلقی می‌کند.

او در پاسخ به سؤالی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اظهار کرد: «ابتدا باید بگویم که ما اعلامیه تحریک‌آمیز ایران مبنی بر تصمیم این کشور برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم و معتقدیم که کشورهای ۱+۵ باید به اتفاق یکدیگر این اقدام را محکوم کنند. ما انتظار نداریم که تغییری در گفتگوهایی که قرار است این هفته ادامه پیدا کند، رخ دهد. قطعاً ما از این اتفاق [آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران] نگرانیم، اما انتظار داریم که گفتگوها در وین از سرگرفته شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «ما فکر می‌کنیم که دیپلماسی تنها راه پیش روی ماست و گفتگو کردن حتی به‌صورت غیرستقیم بهترین راه برای دستیابی به یک راه‌حل است. اما این بدان معنا نیست که ما نگران نیستیم.»

روسیه: عاملان خرابکاری نطنز اثرات جانبی اقدام خود را دست‌کم گرفته بودند


همچنین ساعاتی پس از انتشار خبر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر خاطرنشان کرد که عاملان خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز اثرات جانبی این اقدام خطرناک خود را دست‌کم گرفته بودند. «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اعلام کرد که این اقدام ایران نتیجه محاسبات اشتباه عاملان خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز است.

این دیپلمات ارشد روس ساعتی پس از انتشار خبر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «کسانی که اقدام خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای در نطنز را انجام دادند، احتمالاً می‌خواسته‌اند که روند احیای برجام را تضعیف کنند. آنها اثرات جانبی قابل‌توجه این اقدام خود را دست‌کم گرفته بودند.»


بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصد نیز، گفت: «به دستور رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.» وی افزود: «در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی سازی آغاز خواهد شد و متعاقبا اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.» 
کمالوندی عنوان کرد: «لازم به ذکر است اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد.»

کد خبر: 13135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =