سلام سینمایی‌ها به شبکه نمایش خانگی

همانطور که پیش‌بینی می‌شد شیوع کرونا تاثیرات مستقیمی بر حوزه سینمای ایران گذاشته است و حالا  با تعداد زیادی سینماگر طرفیم که به‌خاطر شرایط ویژه کرونا و اکران پرریسک، سراغ راه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت رفتند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در روزهایی که امکان دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبود، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار سینمایی در سراسر دنیا شدند و توجه بسیاری از مردم به این استارت‌آپ‌ها  معطوف شده است.

سامانه‌های اینترنتی فیلیمو و ‌نماوا که به ترتیب با در دست داشتن ۵۰ و ۴۵ درصد بازار شبکه نمایش خانگی، عمده سهم بازار VOD  در ایران را در اختیار دارند، در حال حاضر با توزیع  سریال‌های ‌"خوب، بد، جلف ۳"، "ملکه گدایان"، "و "ســیاوش" و در عین حال با انبوه برنامه‌های به‌اصطلاح «فان»، از تاک‌شوهایی چون «هم‌رفیق» تا رئالیتی‌شوهایی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» مخاطبانش را روز به روز افرایش می‌دهد.

بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است. در واقع  رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌اند.   فیلیمو، یکی از پلتفرم‌هایی که از سال ۹۴ کار خودش را آغاز کرده است طبق رسم هر ساله پلتفرم نمایش خانگی، با انتشار گزارش سالانه فعالیت‌های خود به استقبال سال جدید رفته و در میان اطلاعاتی که این گزارش ارائه داده ساخت ۳۰ سریال جدید در راه است که قرار است در سال ۱۴۰۰ از این وی‌اودی پخش شوند که هفت سریال کنجکاوی‌برانگیز نیز در میان این سی عنوان به چشم می‌خورد.

در بین اسامی منتشرشده، در میان ۷ تا از مهم‌ترین سریال‌هایی که قرار است از سال ۱۴۰۰ از این شبکه پخش شوند، نام سریال ماساژور به کارگردانی محسن تنابنده، جیران به کارگردانی حسن فتحی، جزیره به کارگردانی سیروس مقدم و زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان به چشم می‌خورد. یاغی به کارگردانی محمد کارت، قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی و آکتور به کارگردانی نیما جاویدی دیگر سریال‌های مهم فیلیمو هستند که قرار است در سال ۱۴۰۰ نمایش داده شوند.

هر کدام از این نام‌ها که تقریبا همگی چهره‌های مطرحی از میان بازیگران را به پروژه‌های خود دعوت کرده‌اند بازار سریال را در VOD ها گرم کرده اند چراکه وضعیت بغرنج پیش‌آمده در سینما که سبب شده امیدی به بهبود شرایط برای بازگشایی و فعالیت سالن‌های سینمایی و حضور مخاطب در سالن‌ها وجود نداشته نباشد، فعالان سینما را به مسیر دیگری کشانده که این روزها نانش حسابی در روغن است.

این روزها مخاطبان سینمایی که دیگر نمی توانند به خاطر تعطیلی سینما بر اثر ویروس کرونا به سالن های سینمایی بروند حالا در خانه برای تماشای فیلم به شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند. با ادامه این شرایط به نظر می‌رسد این شبکه به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش علاوه بر صدا و سیما به طور چشمگیری بر سینماهم غلبه کندو سال ۱۴۰۰ آنطور که برخی اهالی سینما پیش‌بینی می‌کنند بیش از آنکه به نام سینما باشد به نام و کام سریال‌های شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

سال ۱۴۰۰ هم سال خوبی برای سینما نیست

در همین راستا سیروس تسلیمی تهیه‌کننده سینما با بیان این‌که سال ۱۴۰۰ هم همچون سال قبل برای سینما خوشایند نخواهد بود، اظهار کرد: متاسفانه سال جاری را برای سینما چندان خوشایند نمی‌بینم چون شرایط تولید و اکران به اندازه‌ای سخت شده که برای بخش خصوصی امکان کار کردن مهیا نیست.

وی درباره شرایط معیشتی اهالی سینما گفت: متاسفانه سینماگرانی که منبع درآمد دیگری جز سینما ندارند در ایام کرونایی دستخوش آسیب‌های فراوانی شده‌اند، البته به شخصه چون بازنشسته صدا و سیما هستم زندگی خود را به هر نحوی‌که شده می‌گذرانم، اما امیدوارم دولت شرایطی فراهم آورد تا کسانی که منبع درآمد دیگری جز سینما ندارند بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

این تهیه‌کننده درباره شرایط حاکم بر تولیدات شبکه نمایش خانگی نیز چنین توضیح داد: تولیدات این حوزه به گیشه متکی است بنابراین از فیلم‌ها و سریال های شبکه نمایش خانگی نباید توقع کار فرهنگی داشت، البته در این میان، سریالی چون «شهرزاد» نیز وجود داشت که از کیفیت خوبی بهره برده بود، اما این کار استثنایی در میان تولیدات بی‌کیفیت است.

کد خبر: 13099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =