صنعت نشر در شوک کاغذ ۷۰۰ هزار تومانی!

التهاب قیمت های بازار کاغذ از هفته گذشته تا کنون، ناشران را در شوک ناشی از افزایش قیمت‌ها در سال جدید فرو برده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ضرورت‌های وضعیت کرونایی کلانشهرهایی همچون تهران، کتابفروشی‌ها را هم با وجود تلاش  اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای خروج این صنف از فهرست مشاغل درجه ۲ و ۳، به تعطیلی کشاند. از طرفی  قیمت کاغذ  که در ماه‌های پایانی سال گذشته از بندی ۳۷۰ هزار تومان به بندی ۶۲۰ هزار تومان افزایش یافته بود، در ابتدای هفته گذشته و پس از تعطیلات نوروزی در حالی که تنها ۳ روز از آغاز فعالیت بازار در سال جدید نگذشته بود با یک افزایش ناگهانی به بندی ۶۹۰ هزار تومان رسید.

اگرچه این افزایش و کاهش‌های قیمت در بازار کاغذ در سال‌های گذشته نیزمسبوق به سابقه بوده است، ‌ اما به هرحال کاملاً محرز و آشکار است که صنعت نشر ایران توان کار کردن با کاغذ بندی ۷۰۰ هزار تومان را ندارد و حیات نشر تلاش مسئولان دولتی برای تحقق وعده عرضه کاغذ دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را طلب می‌کند و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود مشکلی فراتر از خسارت این تعطیلی‌ها گریبان صنعت نشر  را می‌گیرد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، درباره تکلیف سهمیه کاغذ سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به تسنیم گفت: «معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان مصرانه پیگیری‌های لازم برای اختصاص ارز سال ۹۹ کاغذ ناشران را انجام می‌دهد. اما هنوز اینکه اختصاص داده می‌شود یا خیر اعلام نشده است. قطعاً صنعت نشر ایران توان فعالیت با این قیمت‌ها را ندارد، ‌ کاغذ با بندی ۷۰۰ هزار تومان قیمت کتاب را چند برابر می‌کند. تایید اولیه اختصاص این ارز در هیات دولت انجام شده است، ‌ پیشنهاد به ستاد اقتصادی دولت رفته و در حالی بررسی است؛ با توجه به اینکه پیشنهادهای بسیاری در این ستاد  در حال بررسی است احتمالا هنوز نوبت به کاغذ نرسیده تا زودتر تعیین تکلیف شود.»

اگرچه  نوسان نرخ ارز که ثبات بازار بسیاری از کالاها را برهم زده، عامل اصلی این گرانی است، اما موضوع فقط این نیست. بازار کاغذ در دست گروهی از بنگاه‌داران کاغذ است که بعضا دست به احتکار کاغذ می‌زنند و عمده واردکنندگان، کاغذهای در انبار مانده خود را که با نرخ‌های بسیار کمتر وارد شده حالا گران می‌فروشند. به همین دلیل ناشران ناچارند که یک سری کاغذ را از بازار آزاد تهیه کنند و همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه تمام ‌شده کتاب و گران شدن قیمت آن برای مصرف‌کننده می‌شود.

این روزها با بالا رفتن قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب، قدرت خرید مردم برای تهیه یک جلد کتاب دشوارتر از گذشته شده، موضوعی که بر کاهش هر چه بیشتر مطالعه در جامعه بسیار دامن خواهد زد. زمانی مهم‌ترین دغدغه اهالی نشر فرهنگ سازی درباره کتاب و نشان داده اهمیت آن برای رشد فرهنگی جامعه بود، حالا با گسیخته شدن افسار این گرانی‌ها، اگر در گذشته  خانواده‌ها سالی چند کتاب برای کودک خود تهیه می‌کردند در حال حاضر با قیمت‌های بالای کتاب دیگر خانواده‌ای با درآمد متوسط نمی‌تواند حتی هر ماه، حداقل یک کتاب برای کودک خود تهیه کنند.

به هر روی با توجه به اینکه همواره مطرح می‌شود که واردات کاغذ با قیمت‌های فعلی چندان مقرون به صرفه نیست، ‌ با این حال مسئولان همچنان به تولید داخلی کاغذ  بی‌مهر هستند. به گونه ای که امروز تولید داخلی کاغذ چاپ و تحریر تقریبا وجود ندارد، ‌کارخانه‌های کارون و پارس که مدتی مدیدی است تحریر را تعطیل کرده‌اند و مازندران نیز که از ابتدای سال با تغییر مدیریت و سیاست شرکت سرمایه‌گذار انتظار می‌رفت به تولید تحریر به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد، حالا علاوه بر تغییر کاربردی خط تولید چاپ و تحریر خود به دلیل تأمین نشدن مواد اولیه تولید و عدم همکاری با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

کد خبر: 12890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =