وین همچنان میزبان دیپلمات‌ها

دور اول مذاکرات وین با حضور کشورهای عضو توافق هسته‌ای با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی در این شهر پایان یافت و طرفین توافق کردند ادامه گفت‌وگوها را در روز جمعه ۲۰ فروردین در همین شهر از سر بگیرند.

به گزارش آتیه آنلاین عباس عراقچی سرپرست مذاکره کنندگان ایرانی پس از پایان نشست دیروز گفت که هیج مذاکره مستقیمی با آمریکا درباره موضوع برجام و سایر موضوعات همچون برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران انجام نشد. وی گفت که ایران در این نشست مواضع اش را درباره لزوم رفع تحریم ها به اطلاع اعضای توافق هسته‌ای رساند. مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم گفته بود که "مذاکرات وین می‌تواند یک موقعیت برد-برد برای همه باشد".

ساعاتی پیش از برگزاری نشست، سخنگوی دولت با خوش‌بینی نسبت به احیای برجام گفت: «در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت آمریکا راهی جز خاتمه دادن به تحریم‌های یک‌جانبه ندارد». علی ربیعی اشاره کرد که دولت ایران به این مذاکرات نه خوش‌بین است، نه بدبین، با این حال تاکید کرد که این مذاکرات روند «احیای برجام» را آغاز خواهد کرد و دولت در راه درستی قدم گذاشته است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نشست امروز وین را «سرآغاز فرایند احیای برجام» توصیف کرد و افزود نشست وین «فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه و زمان‌بندی بازگشت به تعهدات در برجام است».

عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که به عنوان مذاکره کننده ارشد در وین به سر می برد، از تشکیل دو کارگروه برای بازگشت به برجام خبر داد و گفت: قرار است این کارگروه‌ها کار خود را تا جمعه ادامه دهند و روز جمعه کار آنها در قالب کمیسیون مشترک ارزیابی شده و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، ادامه پیدا کند. وی افزود: «اگر اروپا علاقمند به حفظ برجام و ادامه آن است خواسته ایران که رفع کامل تحریم ها در یک مرحله است را اجابت کند. اگر اروپا، آمریکا و دیگران علاقمندند برجام مجدد به یک توافق معتبر تبدیل شود، باید خواسته‌های ایران را تامین و نظر ما را جلب کنند، در غیر این صورت اتفاقی نمیفتد. در اجرای تعهدات بحث گام به گام اصلا نداریم، همه مجموعه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که اسم آن را "وضعیت نهایی" گذاشته‌ایم، صورت خواهد گرفت و در یک مرحله انجام می‌شود. نه گام به گام داریم و نه مذاکره مستقیم نه مذاکراتی فراتر از برجام.»

معاون وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا اروپا می تواند آمریکا را مجاب کند به برجام برگردد، گفت: «نمیدانم، باید ببینیم که آیا قادرخواهند بود یا نه. اگر توانستند، ما هم راستی آزمایی می کنیم و برمی‌گردیم و اگر نتوانستند همین وضعیت فعلی است. نه اصراری داریم و نه شتابی در این زمینه میکنیم.»

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم گفت "امروز اولین روز" مذاکراتی بود که از مجرای شرکای اروپایی در جریان است و "انتظار داریم روندی طولانی باشد" اما به باور دولت آمریکا "راه دیپلماتیک بهترین راه پیش رو است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۳ فروردین، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث این را ‌که «چه کسی باید قدم اول را بردارد» پشت سر گذاشته‌اند و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، نیز پیشتر ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام با تأکید بر این‌که مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات هسته‌ای‌شان در پیش است، گفته است که این مذاکرات در «مسیر درستی» است.

داوود حشمتی روزنامه نگار در این باره می گوید: «مرحله اول بازگشت به برجام در وین تمام شد. مرحله دوم وضعیت FATF در مجمع است که فردا بررسی می‌شود. مرحله سوم همین جمعه در وین خواهد بود. اما مرحله چهارم و پنجم مهم است. یعنی زدن مهر تایید شورای عالی امنیت ملی در داخل و تایید کنگره در آمریکا که نشان می دهد هنوز کار زیادی مانده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: درخواست ایران غیرسازنده است
ساعاتی پیش و پس از پایان نشست، ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در حال بررسی لغو کلیه تحریم های ضدایرانی طبق درخواست ایران است، گفت: «من فکر نمی کنم خواستهای ایالات متحده برای انجام یک حرکت یک جانبه  انجام شود، اینکه هیچ اقدامی متناظر از سوی ایران انجام نشود سازنده نیست.» این مقام وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرد که رایزنی های در حال انجام در وین گامی مهم در جهت شناسایی اقدامات "سازنده" و کافی است که برای بازگشت هر دو طرف ، ایران و ایالات متحده به اجرای برجام لازم است.

پیش از این دولت ایالات متحده متذکر شده بود که برای ازسرگیری کار در برجام ، ایران و ایالات متحده باید به تحقق مفاد توافق نامه برگردند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما باید تحریم هایی را که با شرایط برجام مطابقت ندارند برداریم.»

کد خبر: 12487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =