بررسی سیاست‌های تشویق فرزندآوری در روسیه

جمعیت یکی از فاکتورهای مهم قدرت ملی است. کشورها همواره تلاش می‌کنند که به لحاظ جمعیتی در وضعیتی متناسب قرار گیرند. حالا خبر رسیده که روسیه علی‌رغم جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری که رتبه نهم جمعیت جهان است، به مادران دارای سه فرزند و بیشتر ده هزار دلار پرداخت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین جمعیت کشور روسیه حدود ۱۴۵ میلیون نفر و رشد جمعیت آن مثبت ۰.۰۴ درصد است. این کشور که بعد از فروپاشی شوروی در دهه نود دچار نرخ رشد منفی در شاخص جمعیتی شده بود،‌ بعد از روی کار آمدن پوتین و اعمال سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت حالا توانسته به نرخ رشد مثبت برسد. هرچند که پیش‌بینی ها با نرخ فعلی حکایت از کم شدن جمعیت در روسیه دارند.

پس از فروپاشی

بین سالهای ۱۹۹۳ و ۲۰۰۸ ، روسیه کاهش چشمگیری در جمعیت خود از ۱۴۸.۳۷ میلیون نفر به ۱۴۳.۲۵ نفر تجربه کرد. در طول این سال‌ها، نرخ زاد و ولد پایین و نرخ مرگ، بالا بود. حالا جمعیت این کشور دوباره به ۱۴۵.۹۳ میلیون نفر افزایش یافته، اما به دلیل نرخ رشد پایین، انتظار می رود که جمعیت در طول دهه‌های منتهی به پایان قرن به حداقل خود برسد.

براساس نرخ رشد فعلی جمعیت روسیه در ۲۰۹۹ به ۱۲۶ میلیون نفر خواهد رسید

روسیه یکی از کمترین نرخ‌های باروری در جهان را یعنی  ۱.۵۸ تولد به ازای هر زن، دارد. روسیه همچنین با میانگین سنی ۴۰.۳ سال یکی از پیرترین جمعیت‌ها در جهان است.  ولادیمیر پوتین اعلام کرده که قصد دارد با تشویق مهاجرت و افزایش نرخ زاد و ولد، جمعیت روسیه را افزایش دهد. اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که با همین نرخ رشد، جمعیت روسیه به ۱۲۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد.

رشد جمعیت روسیه با پرداخت کمک هزینه
اقتصاد روسیه در دهه اول قرن بیستم به شدت رشد کرد، اما تا سال ۲۰۰۹ جمعیت روسیه رشد اندکی داشت. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است نرخ زاد و ولد اندکی در حال افزایش باشد. البته این میان پرداخت ۱۰،۰۰۰ دلاری به مادران دارای سه فرزند یا بیشتر حتما تاثیرات مثبتی در افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت دارد.

نمودار نرخ رشد جمعیت در روسیه
نمودار نرخ رشد جمعیت در روسیه

پیش‌بینی‌های جمعیتی روسیه
میزان تغییرات جمعیت روسیه در حال حاضر بسیار نزدیک به صفر است و انتظار نمی‌رود که جمعیت تا سال ۲۰۲۰ تغییر زیادی کند. اما در آینده انتظار می‌رود که روند کاهشی جمعیت متوقف و میزان جمعیت این کشور حداقل در همین حدود باقی بماند.

کد خبر: 1217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =