مذاکرات صلح افغانستان در تاجیکستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس «قلب آسیا - روند استانبول» در تاجیکستان حضور دارد، با امامعلی رحمان رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش آتیه آنلاین نشست مقام‌های بلندپایۀ کشورهای عضو کنفرانس "قلب آسیا - روند استانبول" روز گذشته (دوشنبه نهم فروردین) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد. در این نشست، مقام‌ها دربارۀ صلح افغانستان و اجماع منطقه‌یی بحث و گفتگو می‌کنند. نماینده وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست از کشورهای منطقه خواست برای برقراری آتش‌بس در افغانستان، تلاش کنند.

او گفته: «گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر، به طور جدی به تلاش های صلح صدمه می‌زنند.» او از کشورهایی که بر طالبان نفوذ دارند  خواسته که برای رسیدن به یک آتش‌بس دایمی و مذاکرات معنادار صلح تلاش کنند.

این نشست تحت عنوان "تقویت اجماع برای صلح و رشد" و با سخنرانی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آغاز به کار کرد و مهم ترین بحث های آن چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی است که منطقه با آن روبه رو است. همچنین نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه مهمترین محور گفت و گوهای اعضای اصلی و حامی این روند به شمار می رود. علاوه بر این مشارکت کنندگان در باره تقویت همکاری‌ها و اجماع منطقه‌ای پیرامون حمایت از گفتگوهای روند صلح و تامین ثبات در افغانستان رایزنی خواهند کرد. اشرف غنی در این سفر دو روزه افزون بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس، با امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و دیگر مقام های این کشور در باره گسترش همکاری ها میان دو کشور در بخش های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نشست که دیروز آغاز شده، امروز به پایان می رسد و نمایندگان کشورهای عضو در شهر دوشنبه با همدیگر دیدار و گفت‌گو کرده اند. از جمله دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس  « قلب آسیا - روند استانبول »  در تاجیکستان حضور دارد، دیروز با امامعلی رحمان رئیس جمهور  این کشور دیدار و گفتگو کرد. دکتر ظریف در نخستین ساعات ورودش به تاجیکستان  به خبرنگاران گفته است که تهران به هدف تآمین صلح دایمی و پایان جنگ در افغانستان در این نشست شرکت کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به همراه سایر وزرای امور خارجه شرکت کننده در کنفرانس قلب آسیا، در ضیافت رسمی رییس جمهور تاجیکستان حضور یافت.

در این دیدار که به فاصله کمی از دیدار پیشین برگزار شده، موضوعات دو جانبه و همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، تجارت، انرژی، صنعت، حمل و نقل، علوم و فرهنگ مورد گفتگو قرار گرفت و بر اهمیت نقش کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تاکید شد. همکاری های مشترک در مبارزه با تروریسم و  افراط‌گرایی , قاچاق مواد مخدر و دیگر جنایتهای سازمان یافته فرامرزی از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود. به گزارش سایت ریاست جمهوری تاجیکستان امام علی رحمان و ظریف در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی گفتگو کرده‌اند از جمله درباره "شدت گرفتن رقابت سیاسی ژئوپلیتیک و استراتژی‌های سیاسی، افزایش تهدید و خطرهای امنیتی و وضع افعانستان، راه‌اندازی اقدام‌های مشترک جلوگیری از تروریسم و افراطگرایی و قاچاق مواد مخدر." وزیر خارجه کشورمان همچنین با محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان هم در دوشنبه دیدار کرده است.

کنفرانس قلب آسیا از سال 2011 و با پیشنهاد ترکیه با حضور کشورهای منطقه برگزار می شود. ناظران معتقدند مشکلاتی که افغانستان با آن روبروست مسائلی نیست که یک کشور به تنهایی بتواند آن‌ها را حل کند و معضل اصلی افغانستان همچون مقابله با پدیده تروریسم و مواد مخدر نیازمند راه حل و حمایت کشورهای منطقه‌ای است. ترکیه یکی از کشورهایی است که در خصوص توسعه افغانستان تلاش های ویژه ای انجام می دهد. گفتنی است نخستین نشست "روند استانبول-قلب آسیا" در نتیجه تلاش‌های ترکیه در سال 2011 به منظور گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قبال افغانستان و با شرکت وزیران امور خارجه 14 کشور؛ ترکیه٬ افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد. استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند. هدف از برگزاری این نشست تقویت همکاری های منطقه یی و تامین صلح گفته شده است.

دور پیشین کنفرانس (هشتمین دوره) وزیران امور خارجه "روند استانبول-قلب آسیا" در نهم دسامبر 2019 در شهر استانبول با موضوع "صلح، همکاری و رفاه" و با سخنرانی‌های افتتاحیه رجب طیب اردوغان و محمد اشرف غنی روسای جمهور و تحت ریاست مشترک مولود چاووش‌اوغلو و ادریس زمان وزیران امور خارجه ترکیه و افغانستان آغاز به کار کرده بود و این موضوع نشان می دهد ترکیه تا چه میزان به مسائل منطقه ای حساسیت نشان می دهد. 

کد خبر: 11756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =