سونامی موشکی در راه ریاض

رفت‌ و آمد مقامات یمنی و نمایندگان ملل متحد در مسقط نشان می‌دهد سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا به نوعی موضوع محاصره یمن را حل کنند اما نه به صورت شفاف و کامل.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به گروه انصارالله روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در سال هفتم جنگ علیه یمن سامانه‌های موشکی جدیدی معرفی خواهند شد تاکید کرد: به دنبال این رخداد احتمالاً نیروهای یمنی حملات دردناکی را که رژیم سعودی تاکنون تجربه نکرده، اجراء خواهند کرد. ائتلاف عربی به ریاست ریاض در شش سال گذشته و در ادامه تجاوز سراسری به یمن با محاصره کامل بخش‌هایی از خاک این کشور خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری را به غیرنظامیان وارد ساخته است. این در حالی است که طی چند سال گذشته نمایندگان سازمان ملل و همچنین سازمان‌های حقوق بشری در سفرهای مختلف با هدف بررسی جنایات رخداده از مناطق مختلف این کشور بازدید کرده و در اجماعی بین‌المللی به تحمیل جنایات جنگی علیه نیروهای غیر نظامی و همچنین نسل‌کشی اعتراف کرده‌اند.

حالا شبکه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به آخرین تحولات یمن و اظهارات یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به گروه انصارالله نوشت: «رونمایی از سری جدید موشک‌های زمین به زمین از سوی نیروهای یمنی میتواند اثر مستقیم و خسارات غیرقابل جبرانی بر امنیت و اقتصاد کشورهای عضو ائتلاف عربی به خصوص عربستان و امارات داشته باشد». یحیی السریع با اشاره به آغاز فصل جدیدی از اقدامات تهاجمی علیه ریاض و ابوظبی خاطر نشان کرد، اگر رژیم سعودی جنگ و محاصره خود را متوقف نکند، ممکن است ما به آغاز حملاتی سخت که این رژیم تاکنون تجربه آنها را نداشته، متوسل شویم. یحیی سریع با اشاره به اینکه یمن در منطقه شبه جزیره عرب از نظر کیفیت و برد موشک‌های ساخت داخل رتبه اول را دارد، تاکید کرد که در سال هفتم جنگ سامانه‌های موشکی جدیدی رونمایی خواهند شد.

هم موشک هم مذاکره

سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اشاره به اجرای عملیات روز ملی مقاومت با هدف قرار دادن پایگاه‌ها و زیرساخت‌های نظامی و حساس دشمن سعودی گفت: «عملیات روز ملی مقاومت با ۱۸ فروند پهپاد و هشت موشک بالستیک انجام شد. همچنین نیروهای مسلح یمنی هفته گذشته با شش فروند پهپاد عملیاتی موسوم به ششم شعبان را اجرا کرده و شرکت آرامکو در ریاض عربستان را هدف قرار دادند. این نیروها علاوه بر حمله به فرودگاه بین‌المللی ابها در منطقه عسیر در جنوب غرب عربستان، با یک پهپاد مدل کی۲ یک موقعیت نظامی مهم را هدف قرار دادند».

در همین راستارویترز در گزارشی با بیان اینکه تحولات یمن کماکان در فاز سیاسی و نظامی دنبال میشود نوشت: «برخی منابع دیپلمات اعلام کردند، هیات مذاکره‌کننده صنعا در تلاش برای رسیدن به راه‌حل یا سازشی که به جنگ علیه یمن پایان دهد، به دیدار و گفت‌وگوهای گسترده خود با طرف‌های بین‌المللی در مسقط ادامه می‌دهد؛ چراکه فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن همراه با فرستاده آمریکا به این کشور هم از مسقط به ریاض رفتند!».

از طرفی خبرگزاری المسیره یمن با اشاره به اظهارات عبدالملک العجری، عضو هیات مذاکره‌کننده صنعا عنوان کرد: «مذاکرات با هیات‌های بین‌المللی در عمان برای بررسی تدابیر انسانی لازم ادامه دارند. کمترین توقع هیئت اعزامی یمن از مذاکرات و راه حل دیپلماتیک این است که بنادر یمن باید شاهد برچیده شدن موانع و باج‌خواهی‌ها باشد و این در حالی است که هیات صنعا با وجود گذشت مدت زمان مشخصی از فاز دیپلماتیک، کماکان منتظر پیام روشنی درباره مسایل انسانی است؛ آنچه عربستان به عنوان طرحی برای حل بحران یمن ارائه کرده، در واقع تلاش برای رهایی از فشارهای بین‌المللی و برهم زدن معادلات مربوط به مسایل انسانی است».

مسقط میزبان مذاکرات یمن

از سوی دیگر مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و تیموتی لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به این کشور و نیز هیات دولت صنعا وابسته به جنبش انصارالله یمن، برای بررسی امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی که به درگیری‌ها در یمن پایان دهد، روز جمعه گذشته وارد مسقط شدند. همچنین به گفته یک دیپلمات یمنی، گریفیث و لیندرکینگ پس از اتمام سفرشان به عمان، وارد ریاض شدند تا در آنجا راه‌حل‌های بحران یمن را بررسی کنند. قرار است آنها دیدارهایی با مسؤولان یمنی و عربستانی درباره یمن داشته باشند.

عربستان روز دوشنبه طرحی را برای بحران یمن ارائه کرد که شامل آتش‌بس، بازگشایی فرودگاه صنعا، انتقال سوخت و مواد غذایی از بندر حدیده به یمن و ازسرگیری مذاکرات سیاسی میان دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله بود. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در واکنش به این طرح ریاض در توییتر خود نوشت: «هرگونه موضع‌گیری و یا طرحی که در آن به این نکته توجه نشود که یمن از شش سال قبل هدف جنگ و محاصره قرار گرفته، طرحی بی‌فایده و تکراری است و دور جدید حملات یمن به عربستان پاسخ به تشدید جنگ و محاصره علیه کشور عزیز ما بود».

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با انتشار سخنان عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن که به مناسبت پایان ششمین سال از جنگ علیه این کشور ایراد شد خاطرنشان کرد: «انصارالله حاضر به صلح است اما به شرط اینکه حقوق مردم یمن پایمال نشود؛ چراکه عربستان همراه با امارات و برخی گروه‌ها و حاکمیت‌های دیگر در کنار داعش به حملات خود علیه یمن ادامه می‌دهند».

با نگاهی به این مولفه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که امروز جغرافیای یمن نه تنها میزبان بحرانی تمام عیار و جنگی بدون وقفه در کنار نسل‌کشی و جنایات جنگی است بلکه حضور تروریست‌های سازمان القاعده و بخشی از هسته‌های عملیاتی داعش در این کشور، بر بحران داخلی آن افزوده است. مسئله‌ای که به اعتقاد کارشناسان مسائل امنیتی حاکی از مهندسی این بحران از سوی واشنگتن و متحدان اروپایی کاخ سفید است. به عبارت ساده‌تر برخی از ناظران مسائل بین‌المللی بر این باور هستند که نگاهی گذرا به تحولات یمن و همچنین آمایش زمینی عناصر مسلح مختلف در این کشور، بیانگر ماهیت این بهم‌ریختگی و دست‌های پنهان در آتش افروزی یمن است.

در شرایطی که نمودار درگیری و بحران میان ائتلاف عربی و نیروهای مقاومت یمنی همچنان با شیب صعودی دنبال می‌شود، حضور القاعده و داعش بر آتش افروزی گسترده در این کشور می‌افزاید. امروزه با انتشار اسناد مختلفی از سوی نهادهای بین‌المللی گوناگون مبنی بر خلق و هدایت بحرانی چون تروریسم تکفیری از سوی آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA)، دیگر ارتباط میان سازمان‌های تروریستی بنیادگرای رادیکال با مثلث عبری- عربی- غربی بر کسی پوشیده نیست و این در حالی است که نیروهای القاعده و داعش در کنار ائتلاف متجاوز عربی در یکسو به تجاوز و اقدامات تروریستی در یمن ادامه میدهند. موضوعی که خود به تنهایی میتواند بیانگر دست‌های پنهان و عوامل موثر در خلق و اشاعه بحران در خاورمیانه و به خصوص یمن باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 11740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =