ضرر ۲۹۰ میلیاردی کرونا به سینمای نیمه جان ایران

در سالی که گذشت هیچ کسب و کاری در جهان از طوفان کرونا در امان نماند و همه گیری ویروس کرونا سینمای جهان و ایران  را با یکی از بزرگترین بحران های تاریخ مواجهه کرد.

به گزارش آتیه انلاین، در ایران سالن‌های سینما از زمان آغاز همه‌گیری کرونا و تعطیلی و سپس بازگشایی مجدد آن روزهای خوشی را به خود ندیده است. با وجود اینکه رفتن به سینما از گذشته یکی از سرگرمهای می‌ردم ما به شمار می‌رود، اما امروزه شرایط به علت همه‌گیری تغییر کرده و شهروندان دیگر علاقه چندانی به سینما رفتن ندارند به گونه ای که آمار گیشه‌های سینما نشان می‌دهد فیلم‌هایی که روی پرده هستند، فروش خوبی را تجربه نمی‌کنند و با وجود اینکه ترس و وحشت عمومی از کرونا بعد از یک سال کم شده، سینما هنوز جزء مشاغل نیمه تعطیل محسوب می‌شود، چرا که علی‌رغم باز بودن سالن‌های سینما آمار حضور مخاطب به شدت پایین است.

سال ۱۳۹۸ اما جزو سال‌های پرمخاطب سینمای ایران بود و عایدی سینما در این سال با اکران حدود ۷۰ فیلم نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بود که همان زمان هم خیلی‌ها آن را رقمی بالا نمی‌دانستند. اما درحالی که اواخر اسفند همان سال، اسامی فیلم‌های برگزیده برای اکران در نوروز ۹۹ اعلام شده بود و پیش‌بینی می‌شد سینمای ایران بتواند رکورد فروش سال گذشته را بشکند، خبر همه‌گیری کرونا و تعطیلی عمومی، سینماها را در شوک فرو برد.

ادامه همه گیری ویروس کرونا در سال گذشته سبب شد که  سینماها با بیش از ۶ ماه تعطیلی روبه‌رو شدند و در روزهایی هم که دایر بودند فیلم‌های اکران شده فروش خوبی کسب نکردند و در واقع بازگشایی این مراکز چندان موفقیت‌آمیز نبود.

طبق گزارش اکران سازمان سینمایی براساس تعداد مخاطب (تهران/غیر تهران و کل)، فروش کل و گروه نمایشی اعلام شده و «شنای پروانه» با ۲۰۰۳۸۸ بیشترین تماشاگر را داشته است. عنوان پرفروش‌ترین فیلم که در سال ۹۸ با بیش از ۳۸ میلیارد تومان به نام «مطرب» ثبت شده بود، در سال کرونازده ۹۹ به فیلم «شنای پروانه» با رقم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید. مجموع فیلم‌ها هم بیش از ۶۷۰ هزار نفر مخاطب داشته‌اند و در نهایت فروش کلی سینما در سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال ۹۸ با با ۲۹۰ میلیارد تومان کاهش رو به رو شده است.

در این اوضاع، اکران آنلاین هم که بنا بود مجالی برای جبران ضرر و زیان کرونایی سینما باشد، به ‌دلیل ضعف زیرساختی و قاچاق مجازی به جایی نرسیده و این آخرین سنگر سینما برای نجات نیز راه به جایی نبرد.

سینما که در سال اخیر به دلیل بحران جهانی کرونا و متعاقب آن تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از فیلم ها چالشی بی سابقه را تجربه کرد، بیش از پیش راهکار اصولی و حمایت می‌طلبد. در غیر این صورت به نظر می رسد با توجه به آنچه در یک سال گذشته بر سر سینما آمده و نیز شرایطی که همچنان ادامه دارد، دورنمایی روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نباشد.

کد خبر: 11641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =