واشنگتن دولت‌های عربی را به صف کرد

آمریکا، سودان و رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک از توافق میان خارطوم و تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط خبر دادند.

به گزارش آتیه آنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که اسرائیل و سودان برای عادی سازی روابط دیپلماتیک به توافق رسیده‌اند. او این خبر را بعد از یک مکالمه تلفنی با رهبران دو کشور اعلام کرد.

ترامپ در حال صحبت با نخست وزیران دو کشور
ترامپ در حال صحبت با نخست وزیران دو کشور

سودان به همراه امارات متحده عربی و بحرین سه کشوری هستند که طی دو ماه اخیر با میانجگیری واشنگتن با اسرائیل در مورد عادی‌سازی روابط به توافق رسیده‌اند. 

یک غرامت سیصد میلیون دلاری 

ماجرا از اینجا آغاز شد که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان روز دوشنبه گذشته در سخنانی اعلام کرد که کشورش به منظور خروج این کشور از فهرست تروریسم آمریکا، غرامت درخواستی را برای قربانیان انفجار سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 پرداخت کرده است. حمدوک افزود: حذف نام سودان از فهرست تروریسم آمریکا تا حد زیادی زمینه را بازگشت خارطوم به جامعه جهانی فراهم خواهد کرد. نخست وزیر سودان تاکید کرد که خروج این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم باعث آن خواهد شد که خارطوم به جدیدترین تکنولوژی‌ها دست پیدا کند.

همچنین عمر قمرالدین، وزیر خارجه دولت انتقالی سودان در کنفرانس مطبوعاتی خود در خارطوم با حضور وزرای دیگر دولت برای گفت‌وگو در خصوص روابط این کشور با آمریکا گفت: ملت سودان، تروریست نیستند و ما این کشور را به بهای ناچیزی فدا کردیم. این مسأله نشأت گرفته از اعمال ما نبود بلکه ناشی از آنچه است که ما از نظام سابق به ارث برده‌ایم. وی همچنین تأکید کرد: ما در نبرد بازگرداندن کرامت و عزت سودان با حذف نام این کشور از لیست تروریسم پیروز شدیم. ما با احترام به محافل بین‌المللی بازخواهیم گشت و برای معافیت خود از بدهی‌ها تلاش خواهیم کرد. 

در حاشیه همان نشست هم هبه محمد علی،‌ وزیر دارایی سودان اعلام کرد، کشورش پرداخت مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار را به عنوان غرامت به قربانیان تروریسم که آمریکایی‌ها و خانواده‌هایشان هستند، شروع کرده است. این در راستای اجرای درخواست ترامپ در ازای حذف نام سودان از لیست سیاه است. سودان خواستار پرداخت حدود ۷۰۰ میلیون دلار بدهی به واشنگتن است. سرپرست وزارت دارایی با اینکه گفته بود هیچ ارتباطی بین مساله حذف نام سودان با پرونده عادی سازی وجود ندارد، دیشب ارتباط خارطوم و تل‌آویو رسما توسط ترامپ اعلام شد.

هبه محمد علی» سرپرست وزارت دارایی سودان هم هفته گذشته گفته بود خروج این کشور از لیست حامیان تروریسم ارتباطی به پرونده سازش با رژیم صهیونیستی ندارد. 
هبه محمد علی گفته بود خروج کشورش از لیست حامیان تروریسم، ارتباطی به پرونده ارتباط با اسرائیل ندارد. 

همه این صحبت‌ها در پی توییت دونالد ترامپ بود که خبر از برداشتن سودان از فهرست تروریستی می‌داد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که قصد دارد سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛ مشروط به اینکه خارطوم مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به «قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنان» پرداخت کند. ترامپ روز دوشنبه ۲۸ مهر در توئیتر خود نوشت:‌ «خبر عالی! دولت جدید سودان، که پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلاری [غرامت]‌ به قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنها موافقت کرده است. به محض پرداخت [این غرامت]، من سودان را از فهرست حامیان حکومتی تروریسم خارج خواهم کرد! سرانجام، عدالت برای مردم آمریکا و گامی بزرگ برای سودان!» 

در همین راستا دولت آمریکا چند ماه پیش با نامزدی «نورالدین ساتی» به عنوان سفیر سودان در این کشور موافقت کرد تا به این ترتیب پس از ۲۳ سال اولین سفیر سودان راهی ایالات متحده شود. آمریکا از ۲۳ سال پیش سطح روابطش با سودان را به کاردار کاهش داده بود. از سال ۱۹۹۳ خارطوم به دلیل روابطش با سازمان‌های تروریستی از جمله اسامه بن لادن در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داده شد. در سال ۱۹۹۸ هم واشنگتن سفیر سودان در آمریکا را اخراج کرد و سطح نمایندگی را به کاردار کاهش داد. از زمان سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹ مقامات جدید خارطوم همواره تلاش کرده‌اند تا روابط با واشینگتن را عادی‌سازی کرده و نام سودان را از لیست آمریکا درباره کشورهای حامی تروریسم که این کشور را از استفاده از هر گونه کمک‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی منع می کند، خارج سازند. 

هزینه سنگین عادی‌سازی

خروج نام سودان از این لیست در راستای توافقات بین واشنگتن و دولت خارطوم در ازای پرداخت 335 میلیون دلار غرامت دولت سودان به خانواده قربانیان آمریکایی عملیات‌های تروریستی القاعده تحت حمایت سودان (حمله سال 1998  به سفارت خانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا) و نیز به عنوان پاداشی برای دولت خارطوم برای عادی‌سازی روابط با اسراییل صورت می‌گیرد. ناظران می‌گویند خارج کردن نام سودان از لیست تروریستی آمریکا را تلاشی از جانب دولت ترامپ برای عادیسازی روابط اسراییل با دولت‌های عربی می‌دانند. طی هفته‌های گذشته دو کشور امارات متحده عربی و بحرین روابط خود با اسراییل را عادی‌سازی کردهاند و ترامپ اعلام کرده طی روزها و هفته‌های آینده دولت‌های عربی بیشتری اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسراییل خواهند کرد که دولت سودان نیز یکی از آنهاست. 

وزیر خارجه آمریکا در ابتدای ماه گذشته سفری به خارطوم داشت
وزیر خارجه آمریکا در ابتدای ماه گذشته سفری به خارطوم داشت

در همین راستا حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏⁧‫«‏حاکمان ⁧‫سودان‬⁩ اعلام برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را در ازای دستور آمریکا و دریافت ۳۰۰ میلیون دلار از عربستان سعودی انجام داده‌اند، اما مردم فهیم سودان هرگز به آرمان قدس خیانت نخواهند کرد. بیتردید ⁧‫اسراییل‬⁩ جایی در آینده منطقه ندارد.» 

عربستان در راه عادی سازی؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه پیش بینی کرد که پیرو اعلان موافقت شورای انتقالی سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک میان ریاض و تل آویو به زودی برقرار می‌شود. رئیس جمهور آمریکا خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «خب همان‌طور که می‌دانید، ما کشورهای بسیاری را برای برقراری روابط با اسرائیل آماده کرده ایم، مطمئنم به زودی شاهد خواهیم بود که عربستان سعودی همین کار را می کند.من واقعاً باور دارم که این اتفاق خواهد افتاد و روابط بسیاری خوبی [میان اسرائیل] و عربستان سعودی برقرار خواهد شد و شما شاهد روابطی بسیار خاص خواهید بود». 

ترامپ همچنین مدعی شد که در راستای تلاش‌های آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و کشورهای مسلمان و همچنین مقابله با ایران، انتظار می‌رود که حدود پنج کشور دیگر به عادیسازی روابط با اسرائیل مبادرت کنند. 

اف-35 جایزه آمریکا به قطر در ازای عادی‌سازی

شبکه "۱۳" تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده به دنبال اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص پنج کشور عربی که با رژیم صهیونیستی سازش خواهند کرد و با توجه به تلاش‌های آمریکا برای ترغیب کشورهای عربی دیگر برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، احتمال می‌رود پس از سودان، قطر در صف امضای توافق عادیسازی روابط با دولت اسرائیل دارد. این شبکه عبری‌زبان همچنین گزارش داد، قطر با امضای این توافق می‎تواند از اموری مانند خرید جنگنده‌های آمریکایی از نوع اف-۳۵ بهره‌مند شود؛ به ویژه اینکه قطر برای افزایش توانمندی نظامی خود به چنین جنگنده‌هایی نیاز دارد.

محکومیت ارتباط با اسرائیل در بین مردم و سازمان های کشورهای عرب

این اتفاقات و اخبار در حالی است که رهبران گروه‌های فلسطینی ضمن محکوم کردن اقدام سودان در عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی، تاکید کردند: حاکمیت سودان با این اقدام صفحه‌ای سیاه را در تاریخ این کشور ثبت کرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین،‌ سامی ابو زهری، از رهبران جنبش حماس،‌ جبهه مردمی آزادسازی فلسطین، سازمان آزادی بخش فلسطین، حزب مردم فلسطین و جنبش جهاد اسلامی همگی این اقدام را محکوم کردند. همچنین القدس العربی گزارش داده با اعلام این خبر اعتراضات مردمی در سودان به این اقدام بالا گرفته است. 

                                                   معترضان در سودان پرچم رژیم اسرائیل را به آتش کشیدند

بر اساس این گزارش، معترضان شعارهایی علیه سازش و آن هایی که تلاش می کنند تا سازش با رژیم صهیونیستی را نزد افکار عمومی و محافل سیاسی توجیه کنند، سر دادند. تظاهرات‌کنندگان که به دولت انتقالی سودان معترض بودند، با سردادن شعارهایی مانند «دولت مزدور تنها باید ساقط شود» مخالفت خود را با دولت انتقالی اعلام کردند. بر اساس گزارشها، در این تظاهرات یک نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

کد خبر: 1107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =