اتحاد غربی، علیه ائتلاف شرقی

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه، دیروز یکشنبه تلفنی با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت‌وگو کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، روند سیاسی در لیبی و همچنین تحولات در منطقه غرب آسیا از جمله محورهای گفت‌وگو میان بلینکن و لودریان بوده است. همچنین ایران، روسیه و چین از جمله دیگر محورهای گفت‌وگو میان وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در این گفتگوی دو نفره بود.

به نظر می رسد با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا اتحاد قدیمی عموزاده‌ها در دو سوی آتلانتیک مجددا در حال شکل گیری است. جو بایدن برخلاف دولت دونالد ترامپ گفته که درباره توافق هسته‌ای برجام با کشورهای اروپایی مذاکره می‌کند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ از این توافق خارج شد و تحریم های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. اما سه کشور اروپایی با تلاش هایی نافرجام سعی در نگه داشتن ایران در این توافق داشتند. تلاش هایی که هرچند توانست آمریکا را در شورای امنیت و به لحاظ حقوقی منزوی کند، اما عملا هیچ تاثیری در فشار حداکثری ترامپ نداشت.

ائتلاف میان واشنگتن و اروپا برای مدت بیش از ۷۰ سال به‌عنوان یک بنیاد و اساس محکم برای ثبات اروپا ایفای نقش کرده و پشتوانه‌ای برای ارزش‌های نظام غرب تحت رهبری آمریکا بوده است. هرچند که روی کار آمدن ترامپ نشان داد بخشی از جامعه آمریکا از این اتحاد قدیمی خشنود نیست و به دنبال بازنگری در این روابط است، اما اکنون به نظر می‌رسد ضرباتی که ترامپ به اتحاد اروپا و آمریکا وارد کرده در حال بهبود یافتن است. با این تفاوت که حالا دو طرف تلاش میکنند که با وارد کردن کشورهای همسو، این پیمان را گسترش دهند.

از همین جهت وزیر خارجه آمریکا با یپ کوفود همتای دانمارکی خود هم گفت‌وگو کرده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بر اهمیت پیشبرد اهداف مشترک، از جمله مبارزه با تغییرات آب و هوایی، توسعه فناوری سبز، تقویت همکاری دفاعی و ادامه تلاش های مشترک با پادشاهی دانمارک در قطب شمال تأکید کرد. پرایس اضافه کرد: وزیران خارجه به تعهد مشترک در تقویت اتحاد ناتو و پشتیبانی از برنامه استولتنبرگ۲۰۳۰  دبیرکل ناتو و همچنین همکاری برای رسیدگی به چالش‌های دیگر از جمله کووید-۱۹ و امنیت انرژی اشاره کردند.

به نظر می رسد اجماعی که آمریکا در حال شکل دادن به آن است، نه تنها ایران که چین و روسیه را نیز هدف گرفته است. جو بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی بر رقابت و مهار چین تاکید کرده و همچنین در یک سخنرانی روسیه را تهدید امنیت ملی آمریکا دانسته بود. از همین جهت این اتحاد حداقل در وضعیت فعلی برای سیاستگذاری های کلان در کشور بسیار اهمیت دارد. چون رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته با افزایش میزان و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران، این کشور به توانایی لازم برای تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود و آژانس به همین دلیل در پی آغاز دوباره بازرسی‌های گسترده از تاسیسات هسته‌ای ایران است. اقدامی که با توافق اخیر ایران و آژانس تا سه ماه به تعویق افتاده بود.

«رویکردی متحد» علیه ایران
یک ماه پیش از این؛ وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه به طور مجازی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود درباره رابطه اتحادیه اروپا با واشنگتن و پرونده هسته ای ایران گفتگو کردند. 

در بیانیه مشترک ژان ایو لودریان، هایکو ماس، دومینیک راب و آنتونی بلینکن که پس از آن منتشر شد، همه طرف ها بر سر «احیای» روابط دو سوی اقیانوس اطلس تفاهم کرده بودند. گفتگوهای مذکور اولین مذاکرات جدی وزرای خارجه سه کشور اروپایی با آنتونی بلینکن از زمان آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بود. پاریس، برلین، لندن و واشنگتن همچنین در بیانیه مشترک خود از عزم مشترک خود برای همکاری با یکدیگر برای رویارویی با «چالش های جهانی» سخن گفته اند. 

فشار حداکثری شکست خورد
در همین اوضاع و احوال وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفته دولت به ریاست دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام و از سرگرفتن تحریم ها علیه ایران، نتوانست جمهوری اسلامی را راضی به یک توافق جدید کند. پمپئو در مصاحبه ای رادیویی گفت: ما به جایی که امید داشتیم، نرسیدیم و نتوانستیم ایران را وادار به عقب نشینی و راضی به توافقی جدید کنیم. البته اینها به این دلیل نیست که پمپئو طرفدار برجام شده باشد. چون او در ادامه بدون پیشنهادی مشخص و ملموس مدعی شده اگر دولت جدید آمریکا به عقب و به توافقی که در زمان باراک اوباما با ایران امضا شده بود، برگردد، امنیت آمریکا ، اسرائیل و منطقه خاورمیانه تضعیف خواهد شد.

به نظر می رسد گره کور برجام فعلا به این سادگی بازشدنی نیست و طرفین در حال سنگین کردن وزنه چانه زنی خود هستند. اینکه در نهایت چه کسی پیش قدم میشود و چه زمانی پیش قدم میشود، هنوز مشخص نیست.

کد خبر: 10980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =