لغو یک ملاقات

لغو سفر نتانیاهو به امارات بدون شک پروژه انتخاباتی او را با مشکل روبرو می‌کند اما به نظر می‌رسد او برنامه جدیدی برای انتخابات پیشِ‌رو دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (جمعه) دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، انتظار می‌رفت طبق برنامه قبلی و هماهنگی به عمل آمده با ابوظبی نتانیاهو به امارات سفر کند اما به دلیل برخی مشکلاتی که در هماهنگی عبور هواپیمای نخست‌وزیر از حریم هوایی اردن پیش آمد، این سفر بار دیگر به تعویق افتاد.

این در حالی است که شبکه خبری روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به لغو این ملاقات که برای چندمین بار متوالی به تاخیر میافتد نوشت، دفتر بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: مشکلات پیش آمده به نظر ناشی از لغو سفر ولیعهد اردن به مسجد الاقصی بوده که در نتیجه برخی اختلافات درخصوص تدابیر امنیتی در این مکان مقدس ایجاد شده است. دفتر نتانیاهو افزود: اردن طی ساعات اخیر اجازه عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی‌اش را داد اما به دلیل تاخیر در اعلام، نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد ابوظبی توافق کردند روی زمان دیگری برای این سفر هماهنگی صورت بگیرد.

حصر الاقصی

با وجود برخی واکنش ها به انتشار اخبار گوناگون حول مسئله سفر نخست وزیر اسرائیل، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در مصاحبه‌ای اظهار داشت، شاهزاده الحسین قصد داشت سفری زیارتی به مسجد الاقصی برای ادای مراسم شب معراج داشته باشد و با طرف اسرائیلی درباره مقدمات آن توافق شد اما تل‌آویو بعداً از این توافق به صورت یک‌جانبه صرف نظر کرد. به گفته وی، طرف اردنی با اعمال تدابیر جدید اسرائیل غافلگیر شد؛ چراکه اسرائیل در این شب مهم شرایط را برای ساکنان بیت المقدس سخت کرد. ولیعهد نیز تصمیم گرفت این وضعیت را برای مسلمانان سخت نکند، لذا این سفر را لغو کرد تا حق مسلمانان بیت المقدس در انجام آزادی عبادات نقض نشود.

وزیر خارجه اردن در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسجد الاقصی محل عبادت مسلمانان است و نباید حاکمیت اسرائیل بر آن اجرا شود. مداخله تل‌آویو در امور داخلی مسجد قابل قبول نیست. اردن اعلام کرده بود، الحسین بن عبدالله، ولیعهد اردن سفرش را به دلیل وقوع اختلاف با طرف اسرائیلی درباره تدابیر امنیتی در گارد مسجد الاقصی لغو کرد.

لغو سفر نتانیاهو در شرایطی رخ داد که انتشار برخی اخبار در خصوص مناسبات ابوظبی – تل‌آویو نه تنها توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده، بلکه تحلیل‌های مختلفی در خصوص آغاز فصل جدید و سطوح عمیقی از روابط دوجانبه میان امارات و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است. در همین راستا میتوان به خبر شکل‌گیری صندوقی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با هدف سرمایه گذاری در اراضی اشغالی در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و فضا از سوی امارات اشاره کرد.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی با انتشار خبر شکل‌گیری این صندوق مدعی شد یک منبع که از مقامات بلند پایه امارات به شمار می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری از تماس تلفنی میان محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده که سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری ابوظبی در اسرائیل را به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای این تماس و گفتگو  مطرح کرده است.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) در گزارشی در این خصوص نوشت، از طریق این صندوق، امارات به سرمایه‌گذاری در بخش‌های استراتژیک همچون انرژی، صنعت، آب، فضاء، بهزیستی، تکنولوژی کشاورزی و دیگر امور در اسرائیل خواهد پرداخت. ابوظبی تاکید کرد که این اقدام، با هدف تقویت روابط اقتصادی میان دو اقتصاد شکوفا در منطقه و گشودن عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد فرصت‌های شراکت برای پیشبرد رشد اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل، امارات و منطقه است و حمایت مالی از این صندوق، از جانب دولت و نهادهای بخش خصوصی امارات صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های اسرائیلی با انتشار اخباری در خصوص احتمال ملاقات میان ولیعهد سعودی و عزیمت وی به ابوظبی برای دیدار با نتانیاهو به کانون توجه تحلیلگران و کارشناسان خاورمیانه مبدل شده و زوایای دیگری از این سفر را آشکار کردند. همچنین خبرگزاری رویترز به بهانه انتشار این خبر از سوی برخی رسانه‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی در گزارشی به استعلام این خبر از سوی یک مقام آگاه در ریاض پرداخت و اظهار داشت، این مقام سعودی مسئول در گفتگو با رویترز گفت:  محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هرگز پنج‌شنبه به امارات سفر نکرده و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار نخواهد داشت.

زمینه‌چینی برای انتخابات

پیشتر رسانه کان مدعی شده بود، نتانیاهو پنجشنبه به امارات می‌رود. این سفر قبل از برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل که فرصت‌های رقبا در آن بسیار به هم نزدیک است، زمینه‌ای برای ابراز روابط جدید با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است. نتانیاهو احتمالاً در سفر آتی خود با محمد بن سلمان در آنجا دیدار کند که هنوز در حد گمانه‌زنی است. او مذاکراتی با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی خواهد داشت و ولیعهد سعودی نیز احتمال دارد به آن دو ملحق شود.

پروژه عادی‌سازی و ازسرگیری مناسبات میان امارات و عربستان با رژیم صهیونیستی زوایای مختلف پنهان و آشکاری دارد که بررسی همه ابعاد این روند در این مجال نمیگنجد. آنچه برای مخاطب قابل توجه و مهم است چند و چون طرح چنین ملاقاتی در ابوظبی و دلایل لغو آن در آخرین لحظات است. حضور نخست وزیر اسرائیل در امارات در شرایطی در دستور کار هر دو طرف قرار گرفت که زمان زیادی از هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی نمیگذرد. درست در روزهایی که آژانس انرژی اتمی و تروئیکای اروپایی به دنبال کاهش تنش و مدیریت موضوع هسته‌ای ایران هستند، برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص نقش اسرائیل و اعراب حاشیه خلیج در افزایش تنش در منطقه این احتمال را که تل‌آویو به دنبال ایجاد ائتلاف و خلق بحران در منطقه است را تقویت می‌کند.

اخبار مربوط به ائتلاف میان سنتکام و فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در کنار پرواز جنگنده‌های متعلق به اعراب حاشیه خلیج فارس، نه تنها واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است بلکه حاکی از آغاز تحولاتی جدی در عرصه امنیت و سیاست در خاورمیانه خواهد بود. با گذشت قریب به 10 سال از آغاز بحران تروریسم تکفیری در غرب‌آسیا که دامن همه کشورهای جهان را گرفت، تهران در راهبردی بلند مدت توانست علاوه بر مهار و مدیریت این بحران، امروز همه سرزمین‌های اشغالی را در محاصره کامل مقاومت قرار دهد. این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند عملکرد اسرائیل در عادی‌سازی و ایجاد ائتلاف با اعراب حاشیه خلیج فارس در راستای پاسخ متقابل به اقدامات ایران و محور مقاومت در محاصره کامل این کشور ارزیابی می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید نخست وزیر پیروز در انتخابات آتی اسرائیل چه کسی است و آیا سفر به کشورهای عربی و ادامه پروژه عادی‌سازی در دستور کار پیروز بعدی هم قرار میگرد یا باید منتظر تغییر تاکتیک‌های تل‌آویو و اعراب بود!

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 10794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =