تراکم تکذیب در سیاست خارجی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اظهارات مطرح شده از سوی آقای حسام‌الدین آشنا در مصاحبه با روزنامه الاخبار، اظهار شخصی ایشان است و با وزارت خارجه و یا آقای ظریف هماهنگی نشده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم هرگونه آزادسازی پول‌های توقیف‌شده ایران در کره جنوبی را نادرست دانست و آن را به گفت‌وگو در قالب گروه ۱+۵ مرتبط ساخت تا تکذیبیه‌های دو طرف کامل شود.

به گزارش آتیه آنلاین بازار تکذیبیه ها در آخر هفته گذشته داغ بود. ابتدا ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این سوال که آیا کره جنوبی تصمیم دارد یک میلیارد دلار از پول توقیف شده ایران را آزاد سازد، گفت: دولت کره جنوبی یک میلیارد دلار پول ایران را آزاد نکرده‌ و ما همچنان در حال رایزنی با کره جنوبی در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: وزیر خارجه کره جنوبی هم در بیانیه ای اعلام کرد که دارایی مضبوط ایران تنها پس از رایزنی با آمریکا آزاد خواهد شد. کره جنوبی یکی از شرکای حیاتی ما است و نقش حیاتی در اجرای تحریم‌ها نه فقط درباره ایران که درباره کره شمالی هم دارد. پرایس اضافه کرد: این موضوع باید در متن دیپلماسی مورد بحث قرار گیرد نه در این سالن خبری. به همین دلیل است که ما از هفته گذشته پیشنهاد گفت‌وگو در قالب ۱+۵ را ارائه دادیم. درباره موضوعات خاصی که روی میز مذاکره مطرح خواهد شد هم اینجا صحبت نمی‌کنیم.

وی با تکرار ادعای پیشنهاد گفت وگو در قالب ۱+۵ با ایران، درباره احتمال اعطای دوباره معافیت هسته‌ای به ایران، گفت: ما خواستار محدودیت دائمی و قابل تایید برنامه هسته‌ای ایران هستیم تا اطمینان یابیم که ایران نمی‌تواند سلاح اتمی دست یابد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه تا چه زمانی منتظر پاسخ ایران خواهند ماند، گفت: صبر ما نامحدود نیست، همانطور که رئیس جمهوری گفت او از طریق دیپلماسی به دنبال آن است که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. از این رو، ما مایلیم در قالب ۱+۵ به طور مستقیم با ایران وارد مذاکره شویم.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گزارش هایی که می گفت دولت کره جنوبی درحال آزاد کردن یک میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران است را رد کرده است. آقای بلینکن روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در پاسخ به سوال نماینده ای گفت: "این گزارش غلط است. تا زمانی که ایران به توافق (هسته ای) برنگشته، از رفع تحریم بهره نخواهد برد، و گزارشی که شما به آن اشاره کردید نادرست است."

گِرِگ اِستوب نماینده فلوریدا از حزب جمهوری خواه از آقای بلینکن درباره اظهارات یک مقام ایرانی پرسید که گفته است سئول شروع به آزاد کردن بخشی از ۷ میلیارد دلار پول های ایران خواهد کرد.

 حسام الدین آشنا در مصاحبه با الاخبار چه گفت؟
هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهارات محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را رد کرد. این هفته اما در مورد اظهارات حسام الدین آشنا، مشاور دکتر روحانی مجبور به ارائه توضیحات شده است. سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات حسام الدین آشنا در مصاحبه با روزنامه الاخبار گفت: نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی است و با وزارت خارجه و یا آقای دکتر ظریف هماهنگی نشده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: موضع ایران در خصوص عدم پایبندی ایالات متحده به تعهدات قطعی‌اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مسیر بازگشت این کشور به برجام روشن است که بارها توسط وزیر محترم‌خارجه به دقت و روشنی بیان شده است. پس از رفع تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران همانگونه که رهبری اعلام فرموده اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند. مرجع راستی آزمایی بر اساس برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این گزارش حسام الدین آشنا در مصاحبه با روزنامه الاخبار اظهار کرده است: «موضع آقای ظریف در چارچوب برجام و کمیسیون رفع اختلافات طرف‌های برجام است. موضع ظریف نهایتِ آن چیزی است که ایران می‌تواند عرضه کند که بپذیرد بازگشت به تعهدات به‌صورت همزمان باشد و راستی آزمایی توسط اتحادیه اروپا انجام شود. ما نباید به آمریکا التماس کنیم که به توافق هسته ای برگردد.»

آقای آشنا در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه اگر آمریکا بخواهد موارد دیگری به برجام اضافه کند، آیا ایران می پذیرد، گفته: «اگر ایران می خواست تعهدات جدید را بپذیرد، با ترامپ به توافق می رسید و دیگر نیازی به صبر نبود تا منتظر آمدن شخص دیگری به کاخ سفید باشم.»

آقای آشنا درباره تلاش ها برای محدودیت بر صنایع دفاعی ایران گفته: «کشورهای مختلف منطقه مقدار زیادی سلاح خریداری کرده‌اند و  اعداد و ارقام گویای همه چیز است. اگر کشوری ده برابر دیگران اسلحه بخرد، نمی توان گفت کشوری که یک دهم این مقدار خریده باید محدود شود. اگر می‌خواهید آن را محدود کنید، یعنی می خواهید با از بین بردن امکان دفاع، آن کشور را از بین ببرید.»

کد خبر: 10780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =