افزایش ۳۰ درصدی کشفیات قاچاق

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در سال جاری تعداد کشفیات قاچاق کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است که به این ترتیب، ۲۴ درصد از حجم قاچاق چوب کاسته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از فارس، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ظهر امروز در همایش هفته منابع طبیعی در سالن امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج، با تأکید بر اهمیت حمایت از سرمایه‌گذاران جنگل‌داری و توسعه جنگل‌ها، گفت: ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به زراعت چوب اختصاص یافت که در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۲ هزار هکتار آن محقق شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارائه طرح در برنامه‌های منابع طبیعی از الزامات اجرای آن برنامه توسط مجری کاربلد است، افزود: در حوزه گیاهان دارویی بستر لازم برای سرمایه گذاری فراهم است به طوریکه این اقدامات علاوه بر حفظ آب و خاک سازگار با مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی است.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه اجرای این طرح در معیشت مردم به خصوص در حوزه‌های آبخیز بسیار نقش بسزایی دارد، یادآور شد: فعالیت در حوزه زراعت چوب علاوه بر تأمین نیاز کشور فرصت خوب اشتغالزایی برای متخصصات منابع طبیعی خواهد داشت.
وی به زراعت چوب در ۲ دهه اخیر اشاره کرد و بیان کرد: این زراعت با گونه‌های صنوبر در شمال کشور و اکالیپتوس در استان‌های دیگر انجام شده بود که در زمان مناسب خود برداشت نشدند ولی در سال ۹۹ برداشت چوب در استان گیلان به میزان بیش از ۱۸۰ هزار مترمکعب انجام شد.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه میزان جنگل کاری اقتصادی کشور را در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۱۰ هزار هکتار بوده است، یادآور شد: حدود ۱۰۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های ملی صورت گرفته؛ همچنین در راستای بیابان زدایی ۳۵ هکتار جنگل کاری انجام شده است.
۵ هزار نیروی حفاظتی در راستای مقابله با زمین‌خواری فعال شدند
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به طرح سراسری مقابله با زمین‌خواری، اظهار کرد: در برخی از شرایط شاهد کوهخواری نیز هستیم، با توجه به نقش نظارتی که برای این سازمان وجود دارد حفاظت از منابع ملی کشور در دستورکار قرار گرفته است.
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه پنج هزار نیروی حفاظتی در بلوک‌های حفاظت خاص خودشان سازماندهی شده‌اند، ادامه داد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو با نصب «جی. پی اس» به صورت کامل در محل ماموریت تحت رصد هستند ضمن اینکه سامانه ۱۳۹ علاوه بر سامانه ۱۵۰۴ که استانی است آماده پاسخگویی به شکایات و ثبت اطلاعات مردمی در حوزه منابع طبیعی است.
اصلاح آئین نامه قانون اراضی ملی در کشور
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در ماده ۱۵ماده قانون حفاظت از اراضی ملی در سال ۴۶ عوارضی که برای قطع درختان بود به روز رسانی نشده بود و امسال این آیین نامه اصلاح شد که امیدواریم در حفاظت از منابع طبیعی موثر باشد.
منصور در ادامه ضمن تأکید بر مقابله با اقدامات مجرمانه در حوزه جنگل و مراتع، اضافه کرد: با افزایش ۳۰ درصدی تعداد کشفیات قاچاق چوب همراه بودیم، که طبق این آمار حجم قاچاق چوب ۲۴ درصد کاهش یافته است.
وی افزود:‌ همچنین در حوزه اجرای احکام عقب افتادگی داشتیم که امسال ۱۵۰ هزار هکتار را اجرای حکم  کردیم و به منابع طبیعی برگردانیم که متوسط به دو سه سال اخیر بیش از ۹ برابر توانستیم اجرای حکم کنیم و عرصه را به منابع طبیعی برگردانیم.  

کد خبر: 10721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =