خلق بحران در شکاف سیاسی

اعتراضات تونس و همچنین خط و نشان‌های سیاسی که مسائل امنیتی را به دنبال داشته، نشان می‌دهد بحران جدید در انتظار تونس است که چند ضلع گوناگون دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته ده‌ها تن در پایتخت تونس با درخواست برای آزادی فعال زن حقوقی و بازداشت‌شدگانی که در جریان اعتراضات دو ماه پیش دستگیر شدند، دست به تظاهرات زدند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به تجمع برخی از معترضان در پایتخت تونس نوشت، معترضان در خیابان الحبیب بورقیبه تجمع کردند و شعارهایی نظیر «خواهان آزادی بازداشتی‌ها»، «فرزندان ملت را آزاد کنید» و «آزادی رانیه العمدونی، فعال حقوق زنان» را سردادند. این فعال حقوقی از سوی دادگاه به شش ماه حبس به دلیل اهانت به پلیس بازداشت شده است. این در حالی است که وکیل «رانیه العمدونی» تصریح کرد، موکلش به بهانه این‌که حق کارمند دولت را ضایع کرده به شش ماه حبس و جریمه نقدی ۹ دیناری (سه یورو) محکوم شده است. بر اساس آنچه در رسانه‌های داخلی تونس منتشر شده، دستگاه قضایی این کشور بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اجتماعی را که اواسط ژانویه آغاز شده، از این ماه محاکمه می‌کند. همچنین گروهی از احزاب مخالف و سازمان‌های جامعه مدنی خواستار تظاهرات در محکومیت وضعیت معیشتی و اجتماعی شده‌اند.

تاکید بر حفظ امنیت

تنش در فضای سیاسی و همچنین بالاگرفتن اعتراض‌های مدنی تونس در شرایطی روزهای پر التهاب خود را سپری میکند که نخست‌وزیر این کشور بر ادامه جنگ علیه تروریسم اذعان دارد. همزمان با پنجمین سالروز حماسه بن قردان که در جریان آن نیروهای امنیتی تونس مانع تأسیس امارت وابسته به داعش شدند، هشام المشیشی بر اولویت نبرد علیه تروریسم تاکید کرد.

در همین راستا روزنامه القدس العربی در گزارشی با اشاره به اظهارات المشیشی خاطر نشان کرد که نخست‌وزیر تونس در سخنرانی خود در شهر بن قردان در پنجمین سالروز حماسه بن قردان گفت: «جنگ علیه تروریسم از اولویت‌های دولت است که به حمایت لازم از نیروهای امنیت داخلی و ارتش ملی و تقویت امکانات مادی و بشری برای یگان‌های مختلف ادامه خواهد داد». وی بر عزم و اراده قوی و ثابت دولتش برای حفاظت از هر وجب از خاک وطن و نابودی خطر تروریسم با تکیه بر وحدت دو نهاد امنیتی و نظامی و همبستگی تمام مردم تأکید کرد.

المشیشی در ادامه سخنان خود مطرح کرد که حماسه بن قردان، عملیات تروریستی بزدلانه‌ای را ناکام گذاشت که هدف آن برهم زدن امنیت و ثبات کشور و ضربه زدن به روحیه تونس بود. موفقیت در این عملیات، اراده و همت تونسی‌ها را برای نابودی ریشه تروریسم بیشتر کرد و آغازی برای موفقیت‌های امنیتی و نظامی بیشتر برای پیگرد گروه‌های تروریستی و ناکام گذاشتن برنامه‌هایشان و نابودی رهبرانشان شد».

وی خواهان تقویت وحدت ملی و همبستگی و انسجام میان نهادهای حکومتی و موفقیت در ارتقای اوضاع اجتماعی و اقتصادی شد و گفت: «این عوامل صلابت تجربه دموکراسی و مصون ماندن آن از جنایت‌های تروریستی را افزایش می‌دهد. خون شهدا و فداکاری‌های تونسی‌ها امانتی بر گردن همگان است و این مرحله ایجاب می‌کند از کشور در برابر تروریسم حفاظت کنیم و برای برآوردن خواسته‌های مشروع تونسی‌ها و ارتقای اوضاع اقتصادی و معیشتی و تقویت وحدت ملی و همکاری و انسجام تلاش کنیم».

از سوی دیگر او همچنین جنبش النهضه قهرمانی‌های نیروهای امنیتی و نظامی و ساکنان بن قردان را که در مقابله با داعش نقش دارند، ستود. این جنبش اعلام کرد: تونس انقلاب، آزادی و کرامت علیه تروریسم و برنامه‌های آن است و به توانایی مردم ما و نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله با این آفت و محاصره بقایای تروریسم افتخار می‌کند. این جنبش بر اهمیت همکاری و همبستگی میان مردم تونس و لیبی برای مقابله با تهدیدات تروریستی و ایجاد آینده بهتری برای دو کشور از طریق تقویت همکاری اقتصادی و تسهیل تبادل تجاری تأکید کرد.

لزوم اصلاحات

اما در روزهای گذشته همزمان با تظاهرات در تونس در سایه بحران سیاسی، رئیس پارلمان این کشور تأکید کرد که کشورش به اصلاحات و مذاکره نیاز دارد. در این رابطه شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی با بیان اینکه برخی مقامات سیاسی در تونس با اتخاذ مواضعی سخت مردم این کشور را از جنگ سیاسی بر حذر داشتند خاطر نشان کرد که راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس در سخنانی گفته است که« تونس در آستانه جنگ سیاسی قرار دارد و باید از آن برحذر باشیم اما می‌خواهیم قیس سعید، رئیس‌جمهور در قرطاج بماند و نقش خود را انجام دهد. هشام المشیشی، نخست‌وزیر تونس  نیز در القصبه بماند و رئیس پارلمان نیز همین‌طور. تونس به اصلاحات نیاز دارد اما وقتی رهبران سیاسی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، اصلاحات چگونه انجام شود؟».

در همین راستا فراکسیون النهضه در پارلمان تونس شنبه تظاهراتی را با حضور هزاران تن از مردم این کشور در حمایت از دولت در سایه اختلاف سیاسی شدید میان المشیشی و قیس سعید برگزار کرد. تظاهراتی که حامل پیامی روشن از سوی فراکسیون النهضه برای سایر مقامات سیاسی در تونس بود. «حزب النهضه» و «حزب قلب تونس» اواسط ژانویه، المشیشی را به انجام اصلاحات دولتی وادار کردند. ۲۷ ژانویه این وزرا از پارلمان رأی اعتماد گرفتند و این درحالی بود که قیس سعید به دلیل اتهاماتی که علیه برخی وزرا درباره فساد و تضاد منافع وجود داشت، با آن‌ها مخالف بود.

در آخر تظاهرکنندگان اعلام کردند که برای حمایت از حزب اسلامی میانه‌رو و به خاطر وحدت و دموکراسی به خیابان‌ها آمده‌اند. الغنوشی هم شنبه تظاهرکنندگان را مورد خطاب قرار داد و خواهان مذاکره و وحدت میان گروه‌های سیاسی شد.

این مولفه‌ها و اقدامات سیاسی و همچنین لفاظی‌هایی که در این میان صورت گرفته است نشان می‌دهد که تونس از لحاظ وضعیت سیاسی در شرایط شکننده‌ای قرار دارد و این مسئله با توجه به حضور تشکیلات تروریستی داعش در این کشور و فعالیت برخی هسته‌های تکفیری در نقاط مختلف تونس میتواند زمینه‌ساز بحرانی فراگیر و حتی مسلحانه در تونس باشد. اظهارات المشیشی و یادآوری حماسه بن قردان میتواند تمرکز هسته‌های مسلح تکفیری داعش در تونس را افزایش دهد و در آخر در شکاف سیاسی خلق شده یک بحران مسلحانه سراسری به این کشور تحمیل کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 10515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =