ماجرای پول‌های ایران

دیروز دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خبر داد، اما رئیس جمهور حرف‌های دیگری زد. ماجرای پول‌های بلوکه شده ایران در عراق به کجا رسید؟

به گزارش آتیه آنلاین سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خبر داد و گفت: «منابع موثقی در عراق از موافقت امریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر میدهند واعلام داشته اند که چند تراکنش نیز انجام شده است، این اتفاق در آستانه نوروز و ماه رمضان برای تامین اقلام ضروری مردم راهگشا خواهد بود.» البته او در توییتی که منتشر کرده بود، به میزان دقیق رقم آزاد شده اشاره ای نکرد.

البته پیش از این توییت  الجزیره هم از قول مشاور نخست وزیر عراق نوشته بود: «واشنگتن اجازه داد بخشی از وجوه سپرده شده تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود.»

پیش از این هم خبرهایی درباره موافقت اصولی آمریکا با آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و شروع انتقال یک میلیارد دلار از پول‌های ایران منتشر شده بود. به گفته حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی، «قرار است تا یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود». سفیر کره جنوبی در ایران هم اعلام کرد کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.

دولت پیش از این اعلام کرده بود که ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره جنوبی دارد ولی درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران در عراق گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. روز ۸ دی‌ ماه امسال شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که دولت عراق ۵ میلیارد دلار به این شرکت بابت دریافت گاز بدهکار است و یک میلیارد دلار هم باید بابت تاخیر در پرداخت بدهی خود بپردازد. بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و ایران از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

علاوه بر این، روز ۱۱ دی‌ماه نیز بهمن صالحی جاوید، دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند. او با اشاره به این که «حتی در کیسه هم می‌توان پول جابه‌جا کرد»، خواستار اقدام دولت‌های ایران و عراق برای حل چنین مشکلی شد ولی تاکنون گزارشی درباره پرداخت این طلب‌ها منتشر نشده است.

 روحانی: پول‌های ایران را فورا آزاد کنید
اما ساعاتی از این خبر نگذشته بود که خبر رسید دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، بعد از ظهر شنبه در تماس تلفنی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه، افزود: ارتقای سطح روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی اهمیت بالایی دارد. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه شده و برغم قول‌های مکرر مسئولین عراق هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است، بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق تاکید کرد.

الجزیره: پولی آزاد نشده است
الجزیره که روز قبل خبر موافقت واشنگتن با آزادسازی پول های ایران در عراق را داده بود، در توییتی این خبر را تکذیب کرد. این رسانه قطری نوشت: «منابعی در دولت عراق آزادی  پول‌های ایران که در بانک مرکزی عراق بلوکه شده را انکار کردند.» البته چند ساعت بعد یک منبع آگاه هم به رسانه‌ها گفته بود که پول‌های ایران در عراق آزاد نشده‌اند، بلکه با مذاکرات صورت گرفته بین مقامات بانکی دوکشور گشایش‌هایی در زمینه بهره‌گیری ایران از این پول‌ها فراهم شده است.

موضوع بدهی‌های عراق در طول ماه‌های گذشته باعث شد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دو بار به این کشور سفر کند تا راهی برای تسویه حساب با صادرات غذا و دارو پیدا کنند. اما هنوز وضعیت این پول ها در عراق همچون سرنوشت آنها گره خورده است.

کد خبر: 10288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =