ناآرامکو: پیامِ یمن به ریاض

عملیات موشکی و پهپادی روز گذشته انصارالله یمن علیه آرامکو و پایگاه ملک خالد عربستان اگر چه از حیث تاکتیکی تعجب بسیاری از محافل را برانگیخت اما در نهایت این پیامی بود بر علیه ادامه محاصره و تجاوز یمن.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان پهپادی نیروهای انصارالله یمن روز گذشته (پنجشنبه) اهداف مهمی در «پایگاه ملک خالد» در «خمیس مشیط» و مجموعه آرامکو عربستان را زیر آتش موشک‌های دوربرد خود قرار دادند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی با اشاره به این عملیات موشکی مقاومت یمن نوشت، لحظاتی پس از این اقدام موشکی، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری حاظر و خاطرنشان کرد یگان پهپادی نیروهای انصارالله یمن هدف مهمی در عربستان را با استفاده از پهپاد «قاصف k۲» هدف قرار داد و در پی این اقدام چند فروند موشک شلیک شده به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرد.

وی با اشاره به دلیل اصلی این حملات و تداوم عملیات‌های موشکی مقاومت یمن در عمق عربستان سعودی تاکید کرد، این عملیات در واکنش به تشدید تجاوز و تداوم محاصره یمن توسط دشمنان این کشور انجام شده و تا زمانی که وضعیت موجود در کنار اشغال و محاصره غیرانسانی یمن و اعمال فشار بر مردم این کشور ادامه یابد سران سعودی و دربار پادشاهی عربستان باید در انتظار موشک‌های مقاومت یمن باشد.

تزریق بهم‌ریختگی

این تحولات در حالی صورت می‌پذیرد که هفت سال از آغاز جنگ داخلی و بحران فراگیر میان ملت یمن و دولت مستعفی میگذرد که در این میان از مارس ۲۰۱۵  میلادی تجاوز حاکمان ریاض و ابوظبی به یمن این بحران تشدید کرد. با افزایش درگیری در منطقه شامات و شکست ائتلاف عربی- عبری - غربی در بحران تروریسم تکفیری اتاق مشترک ائتلاف مذکور به این نتیجه رسید تا برای جلوگیری از سیطره کامل مقاومت بر خاورمیانه و همچنین شمال آفریقا که اشراف بر دومین تنگه استراتژیک آبی جهان را به دنبال دارد، آتش جنگ بر کشور یمن شعله اندازد و بحران داخلی به جنگی تمام عیار تبدیل شود.

سابقه بنغازی و لیبی به خصوص در کنار کشورهای عربی حاضر در نوار بهار عربی ائتلاف عربی-غربی را به این تحلیل رساند که شرایط داخلی مقاومت و ارتش یمن در مقابل اتحاد قبایل و امکانات دولت منصور هادی  قابل مقایسه نبوده و همین مسئله به عنوان پاشنه آشیل و نقطه ضعف یمنی ها به شمار میرود. بر همین اساس ابتدا توان ائتلاف عربی به پشتیبانی و تقویت نیروهای دولت مستعفی یمن اختصاص یافت و پس از آنکه پیروزی مقاومت یمن و شکست های روزافزون نیروهای تحت امر دولت هادی را مشاهده کردند در نهایت در سال ۲۰۱۵ اقدام به اشغال و تجاوز سراسری به خاک یمن با نقض تمامیت ارضی این کشور کردند.

واقعیت این است که بزرگترین محاصره در تاریخ جنگ‌های یک صده اخیر در خصوص غیرنظامیان در یمن رخ داد و همین امر به یکی از مهمترین دلایل در خصوص اقدامات مقاومت یمن با چاشنی عملیات‌های موشکی در عمق عربستان و امارات  تبدیل شد. علاوه بر این مسائل از منظر حقوق بشردوستانه تمام ارکان و ساختارهای بین‌المللی، وضعیت این کشور را صراحتاً به یک جهنم اسف‌بار توصیف کردند؛ چراکه بر اساس مولفه‌های عرف در حقوق بشردوستانه و همچنین بر اساس مفاد حقوق مخاصمات مسلحانه، هدف قرار دادن غیرنظامیان توجیهی نداردغ مضاف بر اینکه جلوی رسیدن آب، غذ و دارو به غیرنظامیان از سوی ریاضف امارات و مزدوران استخدامی انها گرفته شده است.

حالا با گذشت چند سال از این بحران نیروهای یمنی با آن همه مشکلات در صحنه نبرد به این توان در حوزه اقدامات متقابل و بازدارنده در نبرد تمام عیار با ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض رسیده‌اند که هر هدفی را در هر مختصاتی از عمق خاک عربستان و امارات به زیر آتش موشک‌های خود ببرند.

ضربه متقابل

در این بین برخی از کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند هدف قرار دادن آرامکو به عنوان یکی از ذخایر اصلی صادرات نفت عربستان نه تنها یک عملیات موشکی با تحمیل خسارت به ریاض به حساب می‌آید، بلکه حامل پیام و آثار متعددی در بطن است. همانطور که گفته شد آرامکو همواره به عنوان یکی از مهمترین مراکز اقتصادی و پول‌ساز در خاک عربستان به شمار می‌رود و این مساله خود به تنهایی میتواند محرک عملیات و انتخاب آن به عنوان هدفی ثابت و ارزشمند باشد. اما آنچه در این میان مهم است توان حفاظت محیطی از این مرکز نفتی و وجود آخرین تجهیزات و تکنولوژی پدافندی به خصوص تجهیزات و پدافندهای آمریکایی در کمربند امنیتی این پالایشگاه است.

عملیات نیروهای مقاومت یمنی و ارتش این کشور علیه آرامکو چند هدف مهم را دنبال میکند که در همین راستا میتوان به اخلال در نظم صادرات نفتی و تحمیل خسارت هنگفت اشاره داشت. در کنار شاخص‌های مذکور صدور پیامی روشن با درون مایه توان عملیاتی و موشکی در خصوص تمامیت خاک عربستان مدنظر انصارالله و ارتش یمن بوده که امروز تمام ارکان ارتش سعودی و اعضاء ائتلاف عربی به این درک از توان موشکی و پهپادی یمن رسیده‌اند. آنها به خوبی دریافته‌اند که مقاومت در هر زمان و مکانی که اراده کند توانایی عملیات در هر مختصاتی در خاک سعودی و امارات را دارد.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران مسائل یمن، مخابره چنین پیامی در آتش‌بس و رشد مناسبات دیپلماتیک و همچنین آغاز دوباره مذاکرات صلح اثرگذار بوده و توانسته سرویس اطلاعاتی بریتانیا و آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده را متقاعد کند تا علاوه بر خروج از ائتلاف عربی به رهبری عربستان و حضور مستقیم و موثر، به دنبال برقراری مسیر دیپلماتیک با هدف صلح و آتش‌بس باشند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اوایل سال ۲۰۱۹، از پهپاد قاصف k۲ با انجام یک ماموریت تهاجمی ویژه علیه نشست شماری از مقامات برجسته مزدوران سعودی – اماراتی - آمریکایی در پایگاه هوایی العند در استان لَحِج رونمایی کرد. از مهمترین قابلیت‌های این پهپاد این است که می‌تواند  با حمل مقادیر زیادی مواد منفجره، در ارتفاع ده متری، بر فراز هدف از پیش تعیین شده منفجر شود و ترکش‌های زیادی را پخش کند. تا جایی که منابع نظامی یمن می‌گویند که قطر دایره انتشار ترکش‌ها، ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد.

رشد توان عملیاتی مقاومت یمن در حالی توجه مقامات بین‌المللی را به خود جلب کرده که حالا ده منطقه از چهارده منطقه شهر راهبردی «مأرب» نیز به دست هسته‌های مقاومت مردمی و ارتش یمن آزاد شده است. تحولات این چنینی در صحنه نبرد یمن این گمانه‌زنی را در اذهان عمومی و جامعه بین‌الملل تقویت میکند که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی بدون رسوایی کامل دربار سعودی، صلح و آتش‌بس است.

این در حالیست که کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد!

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 10144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =