تماشای ویدئوهای کوتاه با افت تمرکز و افزایش اضطراب ارتباط دارد
پژوهش جدید «انجمن روانشناسی آمریکا» هشدار میدهد که تماشای بیش از حد ویدئوهای کوتاه میتواند موجب کاهش توجه، تضعیف عملکرد شناختی و تشدید مشکلات سلامت روان شود.

سال گذشته، اصطلاح «پوسیدگی مغر» یا «Brain Rot» بهعنوان واژه سال فرهنگ لغت آکسفورد انتخاب شد. این اصطلاح بازتابدهنده نگرانیها درباره تاثیر مصرف «مقادیر بیش از حد محتوای بیکیفیت آنلاین، بهویژه در شبکههای اجتماعی» است.
بر اساس گزارش جدید یورونیوز، یافتههای اخیر «انجمن روانشناسی آمریکا» تایید میکند که «پوسیدگی مغر» فراتر از یک شوخی اینترنتی و یک سندرم واقعی عصبشناختی است که آسیبهای قابل اندازهگیری ایجاد میکند.
این پژوهش با عنوان «خوراکها، احساسات و تمرکز: مرور نظاممند و فراتحلیل همبستگی استفاده از ویدئوهای کوتاه و سلامت ذهنی» مستقیما محتوای ویدئویی کوتاه (SFV) در پلتفرمهای الگوریتممحور مانند تیکتاک، اینستاگرام ریلز و یوتیوب شورتز را به این پدیده مرتبط میکند.
پژوهشگران دادههای نزدیک به ۹۹ هزار شرکتکننده در ۷۱ مطالعه را تحلیل کردند و دریافتند هرچه فرد ویدئوهای کوتاه بیشتری تماشا کند، عملکرد شناختی او بهویژه در زمینه توجه و کنترل بازدارنده، ضعیفتر میشود. این در حالیست که بر اساس یافتهها، میزان تماشای این ویدئوها بسیار بالاست، جوانان اکنون بهطور متوسط روزانه ۶.۵ ساعت آنلاین هستند.
«براساس این چارچوب، قرار گرفتن مکرر در معرض محتوای بسیار محرک و سریع میتواند به عادتپذیری منجر شود؛ وضعیتی که در آن کاربران نسبت به وظایف شناختی آهستهتر و پرزحمتتر مانند مطالعه، حل مسئله یا یادگیری عمیق بیحس میشوند.» این «عادتپذیری»، سیستم پاداش مغز را تحریک میکند و طبق یافتههای مطالعه، مصرف عادتوار محتوا را تقویت میکند و میتواند به «انزوای اجتماعی، کاهش رضایت از زندگی و حتی افت عزت نفس و تصویر بدن» منجر شود. افزون بر این، افزایش استفاده از این پلتفرمها با خواب بدتر، اضطراب بیشتر و احساس تنهایی هم ارتباط دارد.
بهطور خلاصه، قرار گرفتن بیش از حد در معرض محتوای دیجیتال بیکیفیت تاثیر محسوسی بر عملکرد مغز دارد. هرچه ویدئوهای کوتاه بیشتری در پلتفرمهایی مانند «تیکتاک» تماشا کنید، دامنه توجه شما بیشتر کاهش مییابد و سلامت روان و توانایی تفکر انتقادیتان تحت تاثیر قرار میگیرد.





