تاکسیهای اینترنتی؛ مسکن موقت حملونقل شهری یا عامل فرسایش زیرساختها؟
رئیس سازمان شهرداریها میگوید افزایش سفرهای شهری با تاکسیهای اینترنتی، هزینه نگهداشت شهرها را بالا برده است

در حالیکه تاکسیهای اینترنتی توانستهاند بخشی از نیاز حملونقل شهری را در سالهای اخیر جبران کنند، مسئولان شهری میگویند رشد افسارگسیخته آنها بدون توسعه همزمان حملونقل عمومی، هزینههای نگهداشت معابر و مصرف انرژی را بهشدت افزایش داده است.
در دل بحران حملونقل کلانشهرها، تاکسیهای اینترنتی به راهحلی سریع و در دسترس تبدیل شدهاند؛ اما به گفته مقامهای وزارت کشور، این رشد شتابزده، هزینههای جدیدی را بر دوش مدیریت شهری گذاشته است.
مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در همایش سهروزه «قیر و آسفالت» هشدار داد که افزایش تردد این تاکسیها در کنار جهش قیمت مصالح، هزینه نگهداشت شهرها را به سطحی بیسابقه رسانده است.
او گفت:در سالهای اخیر و به دلیل کمتوجهی به توسعه حملونقل عمومی، تاکسیهای اینترنتی نقشی مهم در پاسخگویی به نیاز سفرهای شهری داشتهاند؛ بهطوریکه روزانه حدود ۸ میلیون سفر از طریق این سامانهها انجام میشود. اما این افزایش تردد بر معابر محلی علاوه بر افزایش بار ترافیکی، هزینه نگهداشت شهرها را نیز افزایش داده است.
نصرتی با تأکید بر اینکه در نبود این سامانهها، شهرهای بزرگ با بحران تردد مواجه میشدند، افزود: افزایش سفرها با خودروهای شخصی و تاکسیهای اینترنتی، مستقیماً بر زمان سفر، مصرف سوخت، آلودگی هوا و روحیه شهروندان تأثیر گذاشته است. از اینرو، کنترل کیفیت پروژههای عمرانی و تأمین مالی پایدار، دو اولویت اصلی در راهداری و مدیریت معابر شهری است.
به گفته رئیس سازمان شهرداریها، کشور اکنون ۱۴۵۱ شهر دارد که ۷۶ درصد جمعیت در آنها ساکن هستند. میان تهران و شهرهای اقماری هر روز حدود سهونیم میلیون سفر انجام میشود و ۷۴ درصد این سفرها با خودروهای شخصی است.او افزود: در ۹ سال گذشته قیمت قیر ۳۶ برابر و قیمت آسفالت ۳۰ برابر شده است. این افزایش، همراه با رشد سفرهای شهری، باعث شده زیرساختها بسیار سریعتر از گذشته فرسوده شوند.





