تهران تنها ۳۲۰۰ اتوبوس فعال دارد
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: طبق طرح جامع سال ۸۶ پیشبینی شده بود تا سال ۱۴۰۴ تعداد اتوبوسها به ۱۱ هزار دستگاه برسد، اما اکنون تنها ۳۲۰۰ دستگاه فعال داریم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا سید جعفر تشکری هاشمی درباره اتوبوسهای شهری گفت: طبق اعلام شهرداری، قرار است ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در روزهای آتی به ناوگان اضافه شود. همچنین قرارداد ۴۰۰ اتوبوس دوکابین منعقد شده که بخشی از آنها تولید شده و به زودی از چین وارد کشور خواهد شد. این اتوبوسها در پاییز به خطوط اضافه میشوند.
او افزود: دو شرکت داخلی نیز متعهد شدهاند ماهانه ۵۰ دستگاه تحویل دهند. بنابراین تا اول مهر مجموعا حدود ۱۵۰ دستگاه به خطوط اضافه خواهد شد. در حال حاضر شهر تهران ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد. طبق طرح جامع سال ۸۶ پیشبینی شده بود تا سال ۱۴۰۴ تعداد اتوبوسها به ۱۱ هزار دستگاه برسد، اما اکنون تنها ۳۲۰۰ دستگاه فعال داریم. اقدامات شهرداری مثبت است، اما برای حل بحران کافی نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: امسال بجز بحث نگهداشت و تعمیرات، صرفا در بحث توسعه، ۱۶ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و ۱۶ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو اختصاص داده شد و در مجموع طی چهار سال گذشته ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس مصوب شده است. از قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، تنها ۵۰۰ دستگاه تحویل داده شده و ۶۷۰ دستگاه از قرارداد خرید داخلی هنوز تحویل نشدهاند. قراردادهای ۱۵۰۰ دستگاهی با دو سازنده داخلی هم تا کنون به سرانجام نرسیده و کاغذ امضاء کردن کافی نیست، این قراردادها باید به محصول در کف خیابان برسد. وقتی مردم پای خود را روی رکاب اتوبوس بگذارند، می شود گفت کار نتیجه بخش بوده است.
تشکری هاشمی همچنین گفت: وضعیت اتوبوسهای دوکابین موجود مناسب نیست و فرسوده شده اند. اتوبوسهای تندرو دیگر تندرو نیستند، بخش زیادی از مسیر آنها در تداخل با خودروهای شخصی هستند و جدا سازی حذف شده که نیازمند تصمیم عاجل است. با توجه به نیاز بسیار شدید تهران به اتوبوس جدید، شهرداری موظف است قراردادهای بیشتری ببندد. مشکل ما در مدیریت است؛ مدیران باید با ثبات، کاربلد و دغدغهمند باشند. تأخیر در تصمیمگیری یا انتخاب روشهای نادرست ما را به بحران میکشاند.





