آموزش دانشآموزان استثنایی با استفاده از فناوری های جدید
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: تمرکز برنامههای کلان این سازمان بر شناسایی دقیق اختلالات یادگیری، گسترش آموزش فراگیر، بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و تقویت مهارتآموزی دانشآموزان با نیازهای ویژه است.

سالار قاسمی از تصویب نهایی سند راهبردی چهارساله سازمان در شورای مربوطه خبر داد و به محورهای اصلی آن اشاره کرد.
به گفته او بازنگری در فرآیند سنجش نوآموزان بدو ورود، با هدف ارزیابی دقیقتر آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی و نیز تحول در مراکز جامع آموزش و سنجش، از جمله اولویتهای این برنامه ذکر شد.
قاسمی ادامه داد: تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نوآموز برای سال تحصیلی آینده مورد سنجش قرار گرفتهاند. در این بازنگری، علاوه بر ارزیابی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، شناسایی استعدادهای نوآموزان نیز از طریق آزمونهای استاندارد مدنظر است تا بتوان زمینههای استعدادی آنان را کشف و به نظام آموزش عمومی کمک کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به موضوع اختلالات یادگیری و دیرآموزی پرداخت و توضیح داد: برنامهریزیهایی برای آموزش معلمان در شناسایی دقیق این دانشآموزان و نیز مداخله بههنگام حمایت از آنان در دست اجراست.
این مسئول گفت: رویکرد سازمان، حرکت به سمت «آموزش فراگیر» است تا دانشآموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند؛ امری که به تقویت مهارتهای اجتماعی آنان و کاهش برچسبزنی کمک میکند.
استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و رباتهای اجتماعی بهویژه برای کمک به دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم از دیگر بخشهای این سند راهبردی برشمرده شد.
قاسمی توضیح داد: این فناوریها میتوانند بخشی از محدودیتهای دانشآموزان با نیازهای ویژه را جبران کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به ترکیب جمعیت تحت پوشش، گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشآموزان مدارس استثنایی را افراد کمتوان ذهنی تشکیل میدهند.از این رو، برنامهریزی اصلی معطوف به آموزشهای حرفهای و بهروزرسانی رشتههای هنرستانی برای آنان است.
او همچنین آمارهایی ارائه داد: هماکنون ۸۳ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی و ۱۷ هزار دانشآموز استثنایی در مدارس عادی تحصیل میکنند. حدود ۲۵ هزار نیروی آموزشی و اداری و نزدیک به ۲۰۰۰ واحد آموزشی و ۸۵۰ مرکز جامع آموزش از این دانشآموزان پشتیبانی میکنند.
قاسمی در پایان گفت: همچنین، برنامه سنجش و غربالگری نوآموزان پیشدبستانی از شهریورماه امسال آغاز شده و هدف این است که تا پایان دیماه به اتمام برسد تا مداخلات لازم بهموقع انجام شود.





