اطلس آسیبهای اجتماعی، دقیقترین ابزار تحلیل وضعیت دانشآموزان
وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از مداخلات آموزشی و اجتماعی «اطلس آسیبهای اجتماعی» را ابزاری دقیق برای تحلیل وضعیت میدانی مدارس دانست و از افزایش مناطق هدف از ۳۲ به ۱۰۰ منطقه خبر داد.

در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان که با حضور پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برگزار شد، علیرضا کاظمی گزارشی از تازهترین وضعیت مداخلات آموزشی و اجتماعی در مدارس ارائه داد و «اطلس آسیبهای اجتماعی» را به عنوان یکی از دقیقترین ابزارها برای تحلیل شرایط میدانی دانشآموزان معرفی کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات درمانی و تشخیصی گفت: فرآیندهای تخصصی طراحی و اجرایی شدهاند و در حوزه پیشگیری نیز، مناطق هدف بهروشنی مشخص شدهاند.
او تأکید کرد که سال گذشته ۳۲ منطقه و امسال ۱۰۰ منطقه به عنوان اولویتهای پیشگیری انتخاب شده و اقدامات پیشگیرانه با پوشش کامل در این مناطق در حال اجراست.
کاظمی در توضیح برنامههای آموزشی خانوادهها اشاره کرد: در برخی استانها تمامی والدین دانشآموزان آموزشهای لازم را دریافت کردهاند و در سایر استانها نیز روند آموزشها با سرعت ادامه دارد.
او همچنین ادامه داد: فعالیتهای پیشگیرانه بر «اقدامات ایجابی» شامل گسترش برنامههای پرورشی، دینی، قرآنی، ورزشی و سایر برنامههای رشددهنده و فوقبرنامه متمرکز است. تشکلهای دانشآموزی مانند بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی مأمور فعالسازی شبکههای خود در مناطق هدف شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش به هزینه بالای اجرای آزمونهای غربالگری دانشآموزان اشاره کرد و گفت: تأمین بودجه لازم چالش بزرگی است، اما استانها با وجود محدودیتها پیگیر این موضوع هستند؛ برای مثال استان یزد توانسته به پوشش ۹۲ درصدی دست یابد.
کاظمی در پایان از رئیس کمیسیون اصل نود خواست تا حمایتهای بودجهای، قانونی و ساختاری لازم برای تسریع اجرای برنامههای ملی مراقبت اجتماعی دانشآموزان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.





