آلودگی هوا و بحثهای تکراری درباره یک بحران تکراری
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هشدار داد ۶۸ درصد آلایندهها از منابع متحرک، به ویژه خودروها و موتورسیکلتها، منتشر میشود و هر موتورسیکلت بنزینی ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید میکند اما هنوز مصوبه برقیسازی موتورها اجرایی نشده و هیچ موتورسیکلتی به مردم تحویل داده نشده است.

در خیابانهای مرکزی تهران، دود سنگین خودروها و موتورسیکلتها روی سر شهروندان سنگینی میکند. این روزها نفس کشیدن برای تهرانی ها سخت است. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران،امروز در صحن علنی شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد دستگاهها درحوزه هوای پاک میگوید: بخش عمده آلودگی پایتخت قابل پیشبینی و قابل مهار است، اما با وجود تصویب بودجه و برنامه، اقدام مؤثری انجام نشده و دستگاهها به کارهای نمادین بسنده کردهاند.
او با اشاره به شرایط جغرافیایی تهران توضیح میدهد: وجود رشتهکوه البرز در شمال شهر، تهران را شبیه یک کاسه محصور کرده و پدیده وارونگی دما را تشدید میکند. با این حال، آلودگی هوا محصول فعالیتهای ماست و دقیقاً میدانیم چگونه آن را کنترل کنیم.
تشکری هاشمی تاکید میکند که اقدامات روزمره همچون تعطیلی مدارس یا دورکاری ادارات، تنها فرار از مسئولیت است و راهحل اساسی نیازمند اجرای کامل مصوبات و برنامههای مصوب است.
به گفته او ۶۸ درصد آلایندهها از منابع متحرک، به ویژه خودروها و موتورسیکلتها، منتشر میشود وهر موتورسیکلت بنزینی ۸ برابر یک خودرو آلودگی تولید میکند.مصوبه برقیسازی موتورها هنوز اجرایی نشده و هیچ موتورسیکلتی به مردم تحویل داده نشده است.برای اتوبوسها ۳۸ هزار میلیارد تومان مصوبه وجود دارد، اما هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشده است.
تشکری هاشمی میگوید: اگر جان، وقت و سلامت مردم برای ما مهم است، باید اقدام جدی و عملی انجام شود. مصوبهای که خاک بخورد، هیچ ارزشی ندارد.
در ادامه این جلسه؛ مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، به نقش سایر دستگاهها اشاره میکند: طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست ناظر اجرای قانون است، اما وزارتخانهها و دستگاهها پاسخگو نیستند. اعمال اقداماتی مانند اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده در اصل وظیفه دولت است و شهرداری تنها بخشی از آن را انجام داده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم از عملکرد شهرداری دفاع کرد: شهرداری به وظایف خود عمل کرده و با سازندگان برای تولید موتورسیکلت برقی همکاری میکند. بین ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی تهران مربوط به موتورسیکلتهاست که اگر برقی شوند، آلودگی کاهش مییابد.
تشکری هاشمی پیشنهاد داد: اگر قرار است تهران نفس بکشد و هزینههای اقتصادی و آسیبهای سلامت کاهش یابد، شهرداری و شورای شهر تکالیف مشخصی دارند. قیمت هر موتورسیکلت برقی هزار دلار است؛ چرا برای این موضوع اهتمام لازم وجود ندارد؟
چمران نیز تاکید کرد: ظرفیت تولید داخلی اتوبوس وجود دارد؛ سالانه سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید میشود و تا پایان سال ۸۰۰ دستگاه تحویل داده خواهد شد. لازم است وزارت کشور و دستگاههای مسئول جلسهای فوری درباره آلودگی هوا برگزار کنند و شفاف مشخص شود چه کسی به وظایف خود عمل کرده و چه کسی نکرده است.
با وجود این بحثها که هرسال و هرسال تکرار میشوند نفسکشیدن در تهران هر سال بیشتر و بیشتر سخت میشود. آلودگی هوا یک بحران پیشبینیشده و قابل مهار است اما نیازمند اراده جدی، هماهنگی دستگاهها و اجرای مصوبات قانونی است، کاری که پیشبردن آن در ایران بیشتر به رویا شباهت دارد.





