طاسی سر و روش درمان‌ آن

طاسی به وضعیت نداشتن مو یا از دست دادن آن در قسمتی که مو در آن ناحیه رشد می‌کند، اطلاق می‌شود. شایع‌ترین و معمول‌ترین شکل طاسی، نوعی حالت پیش‌رونده از دست دادن مو است که به آن «آلوپسی آندروژنیک» یا طاسی با الگوی مردانه گفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ۴۰ درصد از ایرانیان از نظر ظاهری با ریزش مو و طاسی سر مشکل دارند. مسائل ظاهری با جنسیت افراد هم در ارتباط است، به طوری‌ که ریزش مو برای ۴۴ درصد مردان و 32 درصد زنان موضوعی مسئله‌ساز است. با این حال، شیوع و الگوی ریزش موی ارثی در زنان و مردان متفاوت است. ریزش موی «آندروژنیک» در مردان (طاسی مردانه) بیشتر و شدیدتر از بانوان است و ریزش موی آندروژنیک در زنان معمولاً خفیف‌تر از مردان روی می‌دهد.اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر مینو خضرایی؛ متخصص پوست و مو که در پی می‌آید.

طاسی مو چیست و مهمترین علت آن کدام است؟

ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به طور میانگین روزانه 50 تا 100 تار مو می ریزد که برخی از ریزش موها موقتی و برخی نیز دائمی است. اما ریزش مو مداوم که منجر به طاسی می‌شود را باید درمان کرد. شایع‌ترین دلیل ریزش مو، طاسی ارثی است. این استعداد ممکن است هم از طرف مادر و هم از طرف پدر به ارث برسد. این حالت را «آلوپسی آندرو ژنیک» طاسی سر مردانه می‌گویند. این بیماری باعث می‌شود موهای سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل به شکل سکه‌ای یا دایره‌ای‌شکل ریزش کند. این ریزش به صورت پراکنده و دارای مرزی مشخص است. آلو پسی می‌تواند از سنین نوجوانی و یا دهه بیست تا سی عمر شروع شود. این بیماری در خانم‌ها هم مشاهده می‌شود اما برعکس مردان هیچ وقت کاملاً طاس نمی‌شوند و فقط دچار کم‌پشتی مو می‌شوند. از علل دیگر ریزش مو می‌توان به استرس، شیمی‌درمانی، کم‌خونی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، عفونت قارچی پوست سر و بیماری‌هایی که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کنند، اشاره کرد. بعضی بیماری‌ها ممکن است موجب ورود زودرس موها به مرحله استراحت شوند و معمولاً بعد از 3 هفته از ابتلا به تب شدید بیماری حاد یا عفونت ریزش موها به وجود می‌آید. پرکاری و کم‌کاری تیرویید هم می‌تواند موجب ریزش موها شود. البته در صورت درمان صحیح بیماری تیرویید ریزش موی ناشی از آن درمان می‌شود.

آیا آلوپسی انواع دیگری هم دارد؟

بله؛ آلوپسی دارای انواع زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از: آلوپسی آرناتا، آلوپسی اینولوشنال و آلوپسی کششی.

طاسی آرناتا یا منطقه‌ای: در این نوع ریزش مو، موها به کلی از انتهای سر شروع به ریزش می‌کنند، در نتیجه بخشی از پوست سر معمولاً به اندازه یک سکه یا بزرگتر از آن طاس می‌شود. این بیماری به ندرت ممکن است موجب طاسی کامل پوست سر یا بدن شود، اما کودکان و بالغین را در تمام سنین می‌تواند مبتلا کند. علت این بیماری هنوز شناخته‌شده نیست. صرف‌نظر از مشکل ریزش مو، بیماران مبتلا این بیماری از نظر سایر مسائل در سلامت کامل به سر می‌برند. در اکثر موارد مو کم‌پشت و ریزش آن نیز با افزایش سن همراه است.

آلوپسی اینولوشنال: دومین نوع متداول ریزش مو است. با گذشت زمان تعداد بیشتری از فولیکول‌های مو به مرحله استراحت می‌رسند، در نتیجه تعداد برخی از مدل‌های مو باعث کشیده شدن فولیکول‌های مو و در نتیجه ریزش آن می‌شود. تا زمانی که مدل مو تغییر نکند، موهای باقی‌مانده کوتاه‌تر، ریزتر و تعداد آنها نیز کمتر می‌شود.

آلوپسی کششی: منجر به کم پشت شدن مو شود. در بیشتر مواقع، پس از تغییر مدل مو، موها نیز دوباره رشد می‌کنند.

آیا مصرف برخی از خوراکی‌ها برای تقویت و کاهش ریزش مو مؤثر است؟

تحقیقات نشان داده برخی مواد خوراکی‌ می‌تواند برای جلوگیری ار ریزش مو و حتی طاسی مفید باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رژیم غذایی با ترکیب امگا 3 به مروز زمان ریزش مو را کاهش می‌دهد؛ زیرا امگا 3 نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در بدن ساخته نمی‌شود، اما برای سوخت‌وساز بدن بسیار ضروری است. ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، ماهی تن، قزل‌آلا و شاه‌ماهی نیز از منابع سرشار امگا 3 به شمار می‌روند. طاسی سر همچنین با کمبود آهن بدن مرتبط است؛ بنابراین مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

چه راه‌هایی برای درمان ریزش مو و طاسی سر وجود دارد؟

متأسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی برای طاسی سر به وجود نیامده است. نوعی روش درمانی؛ استفاده از محلول‌های خاص است که دوبار در روز به پوست سر مالیده می‌شوند و قرص‌هایی که با جلوگیری از اثر هورمون‌های مردانه بر روی پیازهای مو مانع از ریزش موها می‌شوند که البته دارای عوارض جانبی مانند تغییرات در هورمون‌های جنسی است.

مزوتراپی نیز روشی است که در آن ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عناصر کمیاب، اسیدهای آمینه به پوست سر تزریق می‌شوند. هدف از این درمان، تقویت پوست سر، افزایش استقامت مو در برابر ریزش، افزایش رشد مو و پرپشت شدن موی سر است. در این روش از سوزن‌های بسیار ظریف برای تزریق یکسری مواد به لایه میانی پوست استفاده می‌شود. مزوتراپی، گردش خون ضعیف و التهاب که باعث آسیب پوست می‌شود را اصلاح می‌کند و بهبود می‌بخشد. این روش نقش بسزایی در درمان آلوپسی و شرایطی که باعث ریزش شدید مو می‌شود، دارد. در مواجهه با پدیده طاسی، پیوند مو هم یکی از راهکارها است. پیوند مو روش جایگزین کردن موهای دائمی از دست‌رفته با موهایی است که از جای دیگری قرض گرفته می‌شوند. عمل پیوند مو مستلزم انتقال مو از مناطق دارای مو مانند پشت سر به مناطق کم پشت یا طاس سر مانند جلوی سر یا کف سر است. از آنجا که برای پیوند باید عمل جراحی انجام شود و عمل جراحی نیز نیازمند صرف‌وقت و هزینه است، باید قبل از اقدام به عمل پیوند، همه جوانب به دقت سنجیده شود.

کد خبر: 74240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =