توسعه خدمات غیرحضوری با نرم افزار «تأمین‌اجتماعی من»

کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی با اشاره به رونمایی نرم افزار «تأمین‌اجتماعی من» گفت: توسعه خدمات این نرم‌افزار و ارائه خدمات از طریق گوشی تلفن همراه به مردم، علاوه بر کاهش تردد اضافه در سطح شهرها، راهکاری موثر برای خدمات‌دهی مطلوب‌تر و موثرتر به بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در زمینه خدمات غیرحضوری است.

حمیدرضا نایب خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تصریح کرد: اگر بتوان خدمات غیرحضوری را از طریق این نرم افزار به تلفن‌های همراه انتقال داد و  به معنای واقعی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان از محل کار یا منزل قابلیت دسترسی به این خدمات را داشته باشند، گام بزرگی در توسعه خدمات غیرحضوری برداشته خواهد شد.

رئیس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز با بیان اینکه اکنون نیاز به توسعه و تکمیل خدمات نرم افزار تامین‌اجتماعی من احساس می‌شود، اظهار داشت: اگرچه اکنون مقدمات آن انجام شده است اما باید تکمیل آن در دستور کار باشد تا خدمات‌دهی مناسب‌تری به افراد تحت پوشش داده شود و خدمات غیرحضوری نیز گسترش یابد.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی ادامه داد: اکنون خدمات گسترده ای در قالب طرح ۳۰۷۰ در کشور در حوزه خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود که اگر انواع این خدمات در قالب نرم افزار «تأمین‌اجتماعی من» تعریف شود به طور قطع موثرتر خواهد شد.

انتقال همه خدمات غیرحضوری به گوشی همراه 
وی با اشاره به اینکه مدیران سازمان تأمین اجتماعی به طور یقین برنامه توسعه‌ای این نرم افزار را خواهند داشت، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه بسیار کارساز است انتقال همه خدمات غیرحضوری سازمان بیمه‌گر بزرگی همچون تأمین اجتماعی به گوشی همراه مردم به ویژه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران است.

خسروشاهی معتقد است: باید با سهولت دسترسی به خدمات توسط بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و ارائه بازخورد،   ایجاد اعتماد شود تا مردم از این خدمات بهره‌مند شوند، زیرا همانند فرایندهای بانکی هرچقدر از طریق تلفن همراه به مردم خدمات ارائه شود اعتماد بیشتری ایجاد شده و فراگیری خدمات غیرحضوری نیز گسترش بیشتری را شاهد خواهد بود.

طرح ۳۰۷۰ و ایجاد اعتماد در میان مردم
رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز اظهار داشت: اکنون طرح ۳۰۷۰ دوره بلوغ خود را سپری کرده و حتی اعتماد نسبی بین مردم ایجاد کرده است و نباید در همین حد مسکوت بماند چون ممکن است شاهد انتقال خدمات از سازمان تامین‌اجتماعی به مراکز کامپیوتری، کافی‌نت‌ها و کارگزاری رسمی شود و در تسهیل کار ارباب رجوع نیز مشکلاتی رخ دهد.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های عرصه تکنولوژی، هم برای همگامی با شرایط، خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی را به سمت استفاده از فناوری‌های جدید پیش برده است که با این رویکرد و برای توسعه خدمات غیرحضوری و توسعه جغرافیایی دسترسی مراجعان به خدمات، اجرای طرح ۳۰۷۰ در این سازمان به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ۳۰ خدمت غیرحضوری به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان ارائه می‌شود تا ۷۰ میلیون بار کاهش مراجعه به شعبات این سازمان را به همراه داشته باشد.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: بحت نسخه نویسی الکترونیکی هم در کنار طرح ۳۰۷۰ به عنوان اقدامی اثرگذار و نقش آفرین بود که حجم انبوهی از نیاز مراجعه به شعبات را رفع کرد، هرچند اکنون تا حدودی از پیشرفت اولیه طرح کند شده است، اما باید برای اجرای بهتر آن اقدام اثربخشی انجام داد.

وی تصریح کرد: طرح ۳۰۷۰ با توجه به خدمات گسترده سازمان تامین‌اجتماعی می‌تواند به طرح ۴۰۸۰ هم ارتقا داده شود و ۴۰ نوع خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح  به افراد و اقشار تحت پوشش ارائه شود چرا که علاوه بر گستره ارائه خدمات تامین اجتماعی در حوزه‌های گسترده مانند بخش مرتبط با  نام‌نویسی و امور بیمه‌شدگان که تحولات مثبتی در راستای خدمات غیرحضوری را شامل شده است، می‌توان انتظار تحول خدمات غیرحضوری در بخش وصول حق بیمه و مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی را داشت.

وی اظهار داشت: براساس اولویت، اکنون در بحث گسترش خدمات غیرحضوری، حوزه نام نویسی و بیمه‌شدگان بیشترین تحولات را در عرضه خدمات غیرحضوری داشته است چرا که خدمات این حوزه‌ها شامل کمک هزینه ازدواج، نسخه الکترونیک و نام نویسی بیمه‌شدگان بیشترین متقاضی را در بین بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران دارد و ما این موضوع را به عنوان یک تحول اساسی در سازمان می‌دانیم.

خسروشاهی تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که در حوزه خدمات غیرحضوری وجود دارد این است که تقریبا خدمات از سازمان منفک شده ولی اینگونه نبوده که به خانه و محل کار مردم منتقل شود و در واقع فعالیت‌ها و کارهای ارباب رجوع از اداره به کافی نت و دفاتر کارگزاری رسمی منتقل شده‌ است که این موضوع  هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

پیگیری مشکلات خدمات غیرحضوری در سامانه ۱۴۲۰
این کارشناس حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی گفت: در مراحل اولیه اجرای طرح، ارائه خدمات غیرحضوری به خوبی پیگیری و حتی نواقص و مشکلات آن نیز به شکل درستی رفع شد و اکنون سامانه ۱۴۲۰ و مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این زمینه پیگیر مشکلات مردم هستند.

خسروشاهی گفت: اما بزرگترین چالش در حوزه خدمات غیرحضوری مربوط به مباحث وصول حق بیمه و محدودیت‌های بانکی است که وجود دارد، زیرا تراکنش‌های بالای ۵۰ میلیون تومان اگر خارج از سامانه پرداخت شود پرداخت‌ها به طور معمول بعد از ۲۴ یا ۷۲ ساعت در حساب کاربری بیمه‌شدگان ثبت می‌شود و این روند مشکلاتی را ایجاد کرده و بیمه شده‌ای که حق بیمه را پرداخت می‌کند به صورت آنلاین و به هنگام نمی‌تواند از خدمات بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: البته در سامانه eservices.tamin.ir سازمان تأمین‌اجتماعی این موضوع پیش‌بینی شده است که اگر پرداخت ها از سامانه انجام شود به صورت آنلاین از خدمات بهره‌مند می‌شوند اما این سامانه هم محدودیت تراکنش‌های ۵۰ میلیون تومانی دارد که پیشنهاد می‌شود همانطور که در برخی سازمان‌ها این اتفاق افتاده که محدودیت‌های تراکنش‌ها در دستگاه‌های خودپرداز برداشته شده است و مبالغ بالایی می‌توانند از دستگاه خودپرداز پرداخت کنند، تامین اجتماعی نیز این امکان را داشته باشد این کار را هم در سازمان انجام دهد و محدودیت‌ها را با کمک بانک‌های عامل  از سامانه eservices.tamin.ir بردارد.

این کارشناس حوزه بیمه‌ای تأمین اجتماعی افزود: اگر سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند از لینک‌های درون سازمانی استفاده کرده و سامانه نسخه الکترونیک را با سامانه کمیسیون‌های پزشکی مرتبط کند و در بحث استراحت پزشکی، دستمزد خدمات، دستمزد و غرامت بارداری و بیماری اگر لینک ایجاد شود، در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مساله تخلفات احتمالی و ایرادات موجود را کاهش خواهد داد، اظهار داشت: اکنون نسخه پزشکان به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و دوباره باید بیمه‌شدگان همان نسخه را برای استفاده از کمیسیون‌های پزشکی، درخواست ازکارافتادگی، درخواست غرامت بیماری و بارداری و استراحت پزشکی بارگذاری کنند که اگر این لینک ایجاد شود که نسخه‌های الکترونیکی ما با سازمان امور بیمه‌شدگان مرتبط شود، بسیار موثرتر خواهد بود.

خسروشاهی تصریح کرد: در مجموع همه خدمات غیرحضوری که اکنون به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان ارائه می‌شود در جهت خدمات‌رسانی مطلوب و به موقع به این افراد است چرا که تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در سازمان تأمین اجتماعی، حجم بالایی از خدمات را نیز به همراه خواهد داشت که امیدواریم ضمن گسترش خدمات، برای تسهیل ارائه مطلوب‌تر آنها به افراد تحت پوشش همچنان این گونه برنامه‌ریزی‌ها در قالب طرح‌های توسعه‌ای ادامه داشته باشد.

مصاحبه از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =