هانیه هاشمیان در گفت وگو با آتیهآنلاین اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا کودکان در مهدکودک با الفبا آشنا می شوند و شش سالگی تمام کودکان آشنایی کامل به حروف دارند.
وی براثربخشی آموزشهای پیش ازدبستان متناسب با رشد کودک تاکید کرد و افزود: در صورت تناسب با سطح رشد کودک، آموزش ها هر چه زودتر انجام شود بهتراست چرا که بچهها تشنه یادگیری هستند و اگر در سنی که علاقه مند به مساله خاصی هستند تحت آموزش آن قرار بگیرند رشد آنها بهترو کیفی تر می شود و به انسان های کامل تری تبدیل خواهند شد.
هاشمیان تصریح کرد: اگر آموزشها اصولی و طبق نمودارهای رشد باشد بسیار هم مفید است به همین جهت تمام تلاش روانشناسان در حوزه آموزش کودکان براین است که جنبههای مختلف شخصیتی کودک را رشد دهند.
این مربی آموزش کودک با روش مونته سوری اجبار کودک به کلاسهای متفاوت و متنوع را مساله آفرین خواند و افزود: اگر کودک را از این کلاس به کلاس و این آموزش به آموزش دیگراجبار کنیم و اصولی در این زمینه رعایت نشود نتیجه این جنس از آموزشهای زودهنگام فشاری مضاعف بر کودک خواهد بود.
وی در تشریح روش آموزش کودک به مونته سوری گفت: این روش نه تنها دید کودک را نسبت به جهان اطرافش وسعت می دهد بلکه او را برای خدمتگزاری به هم نوعان آماده می کند.
هاشمیان پرورش استعداد نهفته کودک را دلیل رجحان روش مونته سوری دانست و ادامه داد: در این روش کودک رفتارهای اجتماعی از جمله نظم، عشق ورزی، دوست یابی، حس همکاری، همدردی و آداب را میآموزد و رشد شخصی او از جمله قوای حسی، ادراک، تفکر، استدلال، حل مساله، حس استقلال، اعتماد به نفس، دقت و توجه، تقویت عضلات ظریف و درشت اندام حسی تکامل می یابد.
وی با اشاره به آموزش عملی فعالیتهای زندگی به عنوان یکی از روشهای مونته سوری اعلام کرد: در این بخش کودک با تمرینات روزانه زندگی شامل فعالیتهای گوناگون برای مراقبت از خود و محیط و تقویت مهارتهای حرکتی روبه رو میشود و به مرور احساس استقلال و اعتماد به نفس او افزایش مییابد.
هاشمیان در تبیین انجام فعالیتهای حسی در این روش گفت: در این بخش حواس مختلف کودک فعال میشود به طوری که تفاوت رنگ، بافت، وزن، دما، بو، مزه، صدا و غیره را تمیز می دهد و اشیا پیرامون خود را بهتر میشناسد و افکار خود را سازماندهی میکند.
این مربی کودکان آموزش زبان انگلیسی، ریاضیات و مفاهیم فرهنگی را از دیگر بخشهای مونته سوری خواند و افزود: کودک با استفاده از آموزشهای این روش از جمله اعداد و حروف انگلیسی و نیز صحبتهای مربی مسلط به زبان انگلیسی، به تدریج خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را به طور غیرمستقیم میآموزد.
هاشمیان ادامه داد: در این بخش با به کارگیری ابزارهای عینی و مفاهیم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را تا چهار رقم فرا میگیرد و به این شکل زیربنایی محکم از ریاضیات در ذهن کودک شکل میگیرد و در بخش آموزش مفاهیم فرهنگی علوم مختلفی از جمله جغرافیا، گیاه شناسی، جانورشناسی و هنر آشنا می شود و میتواند علایق خود را در هر بخش بازشناسد.
نظر شما