به گزارش «آتیهآنلاین» به نقل از ایرنا، سیدمالک حسینی اظهار داشت: طرح «مددکار شهر» به منظور اطلاعرسانی و آموزش درباره مددکاری، مددکاران و آسیبهای اجتماعی در شهر تهران اجرا میشود.
وی گفت: آسیبهای اجتماعی از معضلات جدی در کلانشهرها و به تبع آن در شهر تهران است که سازمانها و نهادهای مختلفی برای رسیدگی به آن دارای وظایف و مسئولیتهایی هستند، در این میان شهرداری تهران نیز وظایفی را مطابق قانون برعهده دارد و برخی وظایف را نیز در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر و شهروندان و فراتر از آنچه که قانون برعهدهاش نهاده، انجام میدهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی در مجموعه شهرداری برای مقابله با آسیبهای اجتماعی و کمک به آسیبدیدگان اجتماعی است، افزود: در همین راستا نیز گرمخانهها، سامانسراها، مراکز خدمات اجتماعی، مراکز پرتو و گشت فوریتهای اجتماعی از سوی شهرداری تهران راهاندازی شده و طرحهای مختلفی نیز برای حمایت از افراد در معرض آسیب و همچنین مددجویان اجرا شده است.
وی با اشاره به نقش مددکاران اجتماعی در این حوزه اظهارداشت: تمام اقدامات سختافزاری و زیرساختی که از سوی شهرداری تهران فراهم شده است، بدون حضور نیروهای متخصص کارآیی چندانی نخواهد داشت و در این حوزه نیز مددکاران اجتماعی بیشترین نقش را در کاهش آسیبهای اجتماعی، حمایت از افراد آسیب دیده و توانمندسازی آنان برای بازگشت به جامعه برعهده دارند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مددکار اجتماعی در این نهاد مشغول به کارند، افزود: مددکاران اجتماعی با تعهد و احساس مسئولیتی که دارند نقش یک حامی و همراه امین را برای افرادی ایفا میکنند که از سوی جامعه طرد شدهاند و گاهی تنها فردی هستند که یک فرد غرق شده در انبوه مشکلات را در جامعه پذیرفته و برای حل مشکلاتش همراه او میشوند.
حسینی با بیان اینکه شرح فداکاریها و خدمات مددکاران در چند جمله خلاصه نمیشود، اظهارداشت: مددکاران گشتهای اجتماعی، گرمخانهها، سامانسراها، مراکز پرتو و مراکز خدمات اجتماعی روزانه با دهها نفر از افراد آسیبدیده از معتادان متجاهر، در راه مانده، دارای زخم باز و اختلال حواس و افراد بیخانمان گرفته تا کودکان کار و افراد فراری از خانه روبهرو میشوند و دوستانه به سمتشان میروند تا مشکلاتشان را حل و فصل کنند.
وی گفت: با وجود این اقدامات بزرگ اما متاسفانه در سالهای اخیر آنطور که باید و شاید به مددکاران اجتماعی در شهرداری تهران توجه نشده بود و بسیاری از این افراد علیرغم کارهای بزرگی که در نجات دهها انسان و خانوادهها انجام دادهاند، از سوی شهروندان ناشناخته بودند، به طوری که در بررسی که اخیرا انجام شد حتی بسیاری از شهروندان اطلاعی از وظایف و نقش مددکاران اجتماعی نداشتند.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: در همین راستا نیز در اوایل امسال مقدمات اجرای طرح «مددکار شهر» از سوی این سازمان به مرحله اجرا در آمد و در مرحله نخست آن طی فراخوانی میان مددکاران اجتماعی شاغل در شهرداری تهران، از آنان خواسته شد تا روایاتی جذاب و منحصربه فرد از دوران کاری خود را برای ما ارسال کنند.
حسینی با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح «مددکار شهر» افزود: در این مرحله بهترین روایتها از سوی گروهی از کارشناسان و متخصصان انتخاب شده و از حدود ۳۰ مددکار دعوت شد تا روایت خود از شغل مددکاری و مهمترین اقدامات از منظر خودشان را شرح دهند و سپس در سومین مرحله ۱۰ مددکار برگزیده شدند.
وی با بیان اینکه از این ۱۰ مددکار در مراسمی که با رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا برگزار شد، تقدیر به عمل آمد، اظهارداشت: از مددکاران برگزیده برنامههای ویدئویی تهیه شده و آنان روایات خود را به شکل تصویری بیان کردند، اقدامی که تاکنون مشابه آن در هیچ یک از سازمانها و نهادها رخ نداده بود.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این ویدیوها در شبکههای اجتماعی از جمله آپارات و اینستاگرام منتشر میشود، افزود: با انتشار تمامی این ویدیوها مرحله آخر این جشنواره که انتخاب مددکاران برتر شهر است، انجام خواهد شد.
وی گفت: انتخاب در این مرحله کاملا از سوی مردم شهر تهران انجام خواهد شد و آنان با مشاهده روایتها و مصاحبه مددکاران، مددکار برتر شهرشان را انتخاب خواهند کرد.
حسینی با اعلام نام کاربری @madadkarshahr در فضای اینستاگرام اظهارداشت: شهروندان برای انتخاب مددکار برتر شهر میتوانند به این صفحه مراجعه کرده و علاوه بر آشنایی با حرفه مددکاری و زحمات و اقدامات مددکاران، مددکار برتر شهر را نیز در همین صفحه و از طریق سازو کاری که پس از انتشار تمامی مصاحبهها اعلام میشود، انتخاب کنند.
نظر شما