خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی یاری‌رسان دولت در کنترل کرونا

سرپرست اداره کل تأمین‌اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار آتیه آنلاین گفت: در حوزه بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی در طول یکسال گذشته با توجه به همه گیری کرونا، شاهد افزایش چشمگیر ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری بوده ایم.

به گزارش آتیه آنلاین منوچهر گودرزی اضافه کرد: در طول یک سال اخیر با ارائه خدمات غیرحضوری شاهد کاهش بار مراجعه حضوری به شعبات و کارگزاری‌های تأمین‌اجتماعی هستیم که این مهم در کنترل بیماری کرونا نقش بسزایی ایفا کرده است.

وی اظهار داشت: به طور حتم در یکساله اخیر در حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز شاهد تلاش ها، برنامه ریزی ها و هزینه کرد بسیار بوده ایم و در این حوزه با جانفشانی کادر درمانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی کمک شایانی به بخش درمان کشور در مقابله با بیماری کرونا صورت گرفته است.

گودرزی با اشاره به این نکته که در کمک به بیمه شدگان از جمله مبتلایان به ویروس کرونا همکاری های فراوانی صورت گرفته و در حوزه پرداختی های درمانی این افراد سیکل های طبیعی و قانونی برای رفاه حال بیمه شدگان حذف شده است، ادامه داد: اخیرا هم در سرویس های غیرحضوری هم با طراحی نرم افزاری مابین حوزه های بیمه و درمان، شاهد کاهش مراجعات حضوری در خصوص اسناد پزشکی و استفاده از خدمات الکترونیک خواهیم بود. بسیاری از خدمات الکترونیک را در ارتباط با دوران همه گیری بیماری کرونا در حالی شاهد هستیم که عدم مراجعات حضوری به شعبات تأمین‌اجتماعی، کمک شایانی در کنترل و مدیریت بیماری داشته است.

مشکلات حوزه تأمین اعتبار وام‌های بازنشستگان

سرپرست اداره کل تأمین‌اجتماعی لرستان در بخش دیگری از گفتگو بیان داشت: تأمین‌اجتماعی در طول سال اعتباراتی را در اختیار ادارات کل و یا کانون‌ها قرار داده است تا مبالغی را به عنوان وام در اختیار بازنشستگان قرار دهند  که همچنان در حال اجرا است. البته با توجه به تعداد بسیار بالای مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی، تامین اعتبار وام برای سازمان با توجه به تعهدات بالای تأمین‌اجتماعی در ارائه خدمات با مشکلاتی روبرو است.

گودرزی تصریح کرد: باید به این نکته نیز آگاه بود که صندوق‌هایی مانند بازنشستگی کشوری در خصوص ارائه خدمات و تخصیص وام ها از اعتبارات دولتی استفاده می کند و تامین اجتماعی این اعتبارات را از منابع خود سازمان استفاده  می کند.

وی افزود: البته گفتنی است اقشار بازنشسته تأمین‌اجتماعی با توجه به اینکه از لحاظ سطح تقسیمات اجتماعی از دسته افراد سطح پایین درآمدی جامعه محسوب می شوند، طبیعتاً با میزان نیاز بیشتری به وام ها روبرو هستند.

حق بیمه سهم دولت از تاریخ مشخصی بروز پرداخت شود

گودرزی در خصوص مطالبات تامبن اجتماعی از نهاد دولت گفت: شاید در این زمینه یک پیشنهاد مناسب برای حل این معضل این باشد که دولت از یک تاریخ مشخص، حق بیمه ها را بروز پرداخت کند و در خصوص مابقی حق بیمه ها با توافق سازمان تأمین‌اجتماعی در مدت زمان مشخصی اقدام به تسویه آنها نماید. در این صورت روزانه بر انباشت این بدهی‌ها اضافه نخواهد شد.  

 وی ادامه داد: با توجه به ادامه روند خدمت رسانی سازمان تأمین‌اجتماعی به اقشار بیمه شده، طبیعی است که ارقام مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت که انباشته دهه های گذشته و بر اساس عدم اجرای تعهدات دولت ها است، افزایش یابد. با توجه به اینکه سهم دولت در خصوص پرداخت  حق بیمه بیمه شده های خاص مشمول کمک دولت به موقع صورت نمی گیرد، هر ماه افزایش این رقم را بصورت تصاعدی شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: در این زمینه در صورت مصوب دولت و مجلس در زمینه پرداخت حق بیمه سهم دولت، اگر هرساله شاهد این پرداخت به موقع باشیم، انباشت سالیان بدهی دولت به سازمان وجود نداشت یا رقم بسیار پایینتری را شامل می شد.

گودرزی در پایان با اشاره به اینکه در خصوص مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از نهاد دولت با توجه به نوع محاسبات، استنباط های مختلفی از طرف تأمین‌اجتماعی، دولت و مجلس وجود دارد که با مذاکرات منطقی و محاسبات دقیق قابل بررسی و مشخص کردن است، گفت: اگر در طی یک برنامه ریزی دقیق و ضمانت اجرایی مشخص شاهد برگشت این ارقام توسط دولت ها به سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم، این سازمان در ارائه بهینه خدمات خود به بیش از ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش که نیمی از جمعیت کشور را شامل می شود، با مسائل و مشکلات کمتری روبرو خواهد بود و نهایتاً رضایتمندی بیشتری را بدنبال خواهد داشت.

کد خبر: 8807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =