مراجعه ۵۳۸ هزار بیمار به مراکز درمانی تامین اجتماعی کردستان

معاون خدمات درمانی تامین اجتماعی کردستان گفت: بر اساس عملکرد ۹ ماهه سال ۹۹، بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تنها در بخش درمان مستقیم، بیش از ۵۳۸ هزار و ۸۸۴ مورد مراجعه سرپائی به مراکز ملکی تامین اجتماعی استان داشته اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر کاوه منصوری در تشریح عملکردی به مناسبت دهه مبارگ فجر اظهار کرد: مدیریت درمان تامین اجتماعی کردستان به عنوان متولی امور درمان سازمان تامین اجتماعی در استان کردستان، به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان خود در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم می‌پردازد.

وی افزود: در بخش درمان مستقیم، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان هم اکنون با دارا بودن ۲ بیمارستان در شهرهای سنندج و سقز، یک پلی کلینیک تخصصی در سنندج و سه درمانگاه تخصصی در شهرهای بیجار، قروه و مریوان و ۲ درمانگاه عمومی در شهرهای کامیاران و بانه به ارائه خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان این سازمان می پردازد.

معاون خدمات درمانی مدیریت درمان تامین اجتماعی کردستان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بخش و آغاز عملیات احداث پروژه درمانگاه عمومی شهرستان دیواندره از ابتدای سال ۹۸ و پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه مذکور عنوان کرد: پیگیری ساخت درمانگاه دهگلان نیز جزء برنامه های در دست اقدام مدیریت درمان در سال ۱۳۹۹بوده است.

وی تصریح کرد: در مجموع وضعیت مراکز ملکی سازمان در استان کردستان در مقایسه با کشور، هم از لحاظ تعدادی و هم از لحاظ کیفی، دارای وضعیت مطلوبی بوده و می توان گفت در صورت موافقت سازمان با ساخت درمانگاه دهگلان؛ کردستان تنها استانی در کشور خواهد بود که تمام شهرستان های آن دارای حداقل یک مرکز درمانی است.

دکتر منصوری در ادامه با اشاره به اینکه براساس عملکرد نه ماهه سال ۱۳۹۹، در مجموع تعداد مراجعه کنندگان سرپائی مراکز ملکی تامین اجتماعی استان بیش از  ۵۳۸ هزار و ۸۸۴ مورد بوده است، اعلام کرد: از این تعداد ۴۳۳هزار و۶۶۱ مورد متعلق به ویزیت پزشکان عمومی، ۸۱هزار و ۴۴۱ نسخه مربوط به متخصصین و ۲۳هزار و ۷۸۲ مورد دندانپزشکی بوده است. ضمن اینکه در همین مدت بار مراجعه به مراکز پاراکلینیکی ۵۲۴هزار و ۳۵۴ مورد بوده است که شامل ۴۲۵هزار و ۸۲۵ مورد نسخه دارویی، ۶۷هزار و ۶۶۲ مورد نسخه آزمایشگاهی، ۲۵هزار و ۶۹۹ مورد اقدامات رادیولوژی و سونوگرافی و ۵۱۶۸ مورد فیزیوتراپی است.

وی اضافه کرد: در این مدت در بیمارستان های سنندج و سقز تعداد ۱۰هزار و ۱۳۹ مورد بستری و تحت درمان قرار گرفته اند و بیش از ۴۹۱۹ عمل جراحی در این بیمارستان ها انجام شده است.

دکتر منصوری اظهار کرد: از مهمترین شاخص های این بخش می توان به متوسط اقامت بیمار به میزان ۱۴/۲ روز،   ضریب اشغال تخت به میزان ۶۶/۴۲ درصد و نسبت سزارین به زایمان طبیعی ۲۸ درصد است. همچنین در این بخش می توان به شاخص نسبت چرخش تخت ۵۸ و فاصله بازگردانی تخت به میزان ۷۳/۲ روز اشاره کرد. لازم بذکر است در این مدت میانگین اقلام دارویی ۴/۳، میانگین اقلام نسخ آزمایشگاهی ۲/۵، میانگین اقلام رادیوگرافی سرپایی ۱۹/۱ و میانگین مرگ و میر در هزار برابر ۵۵/۵ بوده است.

وی اعلام کرد: از دیگر موارد قابل ذکر دراین بخش می توان به برگزاری بیش از ۱۱۱۴ ساعت کلاس آموزشی طی۱۵۰دوره و به میزان ۸۲هزار نفر ساعت برای پرسنل شاغل در واحدهای تابعه و همچنین تشکیل ۴۶ جلسه کمیسیون پزشکی بدوی بمنظور بررسی ۵۶۶ پرونده مربوطه و تشکیل ۷ جلسه کمیسیون تجدید نظر پزشکی بمنظور بررسی ۶۷ مورد تقاضای از کارافتادگی و تعیین درصدهای مربوطه و همین طور برگزاری جلسات کمیته ماده ۹۰ به منظور بررسی تعداد ۴۱پرونده و همچنین رسیدگی به ۲۶۷۵ پرونده معاینات متقاضیان بیمه های خاص و نیز تشکیل ۸۴ جلسه شورای پزشکی بمنظور رسیدگی به تعداد ۱۳۲۴ پرونده استراحت پزشکی و بررسی تعداد ۱۸۶۸ پرونده استراحت های ایام بیماری زیر ۶۰ روز اشاره کرد.

دکتر منصوری اظهار داشت: در بخش درمان غیر مستقیم نیز در سال ۹۹ از کل مراکز خصوصی و دولتی موجود استان بالغ بر ۶۲۶ مرکز شامل:  ۶۳ پزشک عمومی، ۱۹۰ پزشک متخصص، ۲۹ دندانپزشک، ۱۵۵ داروخانه، ۱۵۱ واحد پاراکلینیکی، ۱۵ بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان خصوصی و ۴۳ درمانگاه و ۲ مرکز پلی کلینیک طرف قرار داد سازمان تامین اجتماعی بوده است و در مدت مذکور بالغ بر ۱/۲ میلیون بار مراجعه به این مراکز وجود داشته است. در این مدت همچنین تعداد ۲۳۸۴۴ نفر بستری و در بیمارستان های طرف قـرارداد تحت درمـان قرارگرفته اند و تعداد ۱۳هزار و ۳۵۲ مورد عمـل جراحـی نیز در این مراکـز برای بیمـه شدگان تامین اجتماعی انجام شده است.

وی افزود: این خدمات با هزینه ای بالغ بر ۱۲۸ میلیارد ریال بمنظور ایجاد تنوع در مراکز ارائه دهنده خدمات و قائل شدن حق انتخاب برای بیمه شدگان عزیز سازمان خریداری شده است.

معاون خدمات درمانی تامین اجتماعی کردستان اظهار داشت: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان در ۹ ماهه سال ۹۹ با بودجه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان تلاش کرده است تا خدمات درمانی مورد نیاز  بیمه شدگان عزیز را به بهترین نحو ممکن بصورت مستقیم و یا از طریق خرید خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد تامین نماید.

کد خبر: 8549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =