کمبود خون در خراسان رضوی جدی است

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مراجعات مردم به پایگاههای اهدای خون در استان به شدت کاهش یافته و کمبود خون جدی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالله سبحانی افزود: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی که تامین خون ۶۱ بیمارستان در این استان را بر عهده دارد اکنون با کمبود شدید ذخایر خونی مواجه است.

وی اضافه کرد: باور غلط انتقال ویروس کرونا از طریق خون یکی از علل مهم کاهش ذخایر خونی است این در حالی است که ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا با اهدای خون به افراد منتقل نمی‌شود و متاسفانه یک تصور غلط در بین مردم به وجود آمده که ویروس از این طریق قابلیت انتشار دارد.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: خون سالم نیاز ضروری بیماران به شمار می‌رود و در این میان مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار، بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی سالم دارند.

سبحانی افزود: با وجود تمامی کمبودها خراسان رضوی یکی از ۲ استان کشور است که با وجود همه‌گیری کرونا شاخص تولید و اهدای خونش در سال جاری  رشد مثبت داشته است.

وی ادامه داد: با تایید گروه فنی سازمان انتقال خون ایران، استانهای خراسان رضوی و گیلان طی سال جاری دارای بیشترین رشد شاخص‌های اهدای خون در بین سایر استانهای  کشور بوده‌اند.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: دعوت به مشارکت داوطلبان اهدای خون از طرق مختلف نظیر ثبت نام اینترنتی، برگزاری کمپین‌های نذر خون، کمک مومنانه، نذر خون حسینی و نذر خون فاطمی در طول ایام مختلف سال نقش مهمی در این زمینه داشته است.

خراسان رضوی پس از استانهای تهران و فارس رتبه سوم کشور را از نظر حجم تولید خون دارد.

۱۲ پایگاه اهدای خون در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی شامل ۶ پایگاه مستقر در سطح کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مسوولیت دریافت خون را از شهروندان اهداکننده در این خطه بر عهده دارند.

کد خبر: 8028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =