تامین اجتماعی و انقلاب

الگوهای توسعه در ایران در قبل و بعد از انقلاب، الگوهای توسعه از بالا بوده است و از این رو موفقیت چشمگیری نداشته اند. الگوهای توسعه موفق، الگوهای توسعه از پایین با محوریت مردم بوده اند که لازمه و پیش شرط آن اعتماد است از این رو دولت ها و سازمان ها باید اعتماد مردم را بازسازی و احیا کنند و سازمان تأمین اجتماعی از جمله سازمان هایی است که بر پایه همین اعتماد شکل گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، البته با اصلاحات اقتصادی، سیاسی و تأمین نیازهای اقتصادی و اجتماعی، گسترش رسانه های جمعی و گردش آزاد اطلاعات و بهره گیری از شبکه های اجتماعی و به رسمیت شناختن حقوق شهروندان  می شود به تقویت اعتماد در جامعه کمک کرد و سنگ زیرین توسعه متوازن شد.

شفافیت نیز از عوامل زمینه ساز و تقویت کننده اعتماد در جامعه است، هر قدر رابطه حاکمیت و ملت شیشه ای و شفاف باشد، در آن جامعه جایی برای شایعه پراکنی، دروغ گویی و فریب که تهدید کننده اعتماد اجتماعی هستند وجود نخواهد داشت، ارتقای معرفت عمومی از عوامل تقویت کننده شفافیت و اعتماد در جامعه است و آشنایی آحاد شهروندان با حقوق شهروندی خود باعث می شود تا آنان انسانهایی مطالبه گر بار بیایند. در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که در آستانه ورود به قرن ۱۴ شمسی هستیم نوع و شیوه رفتار سازمان بزرگی مانند تامین اجتماعی که نقش محوری در تامین آتیه بیش از نیمی از جمعیت کشور را برعهده دارد بیش از گذشته حرکت در سمت و سوی صحیح توسعه را نشان می دهد. دستیابی به رفاه اجتماعی در کنار تامین عدالت و امنیت اجتماعی در طول ۴۲ سال گذشته چراغ راه این سازمان و متولیان آن بوده است.

سازمان تأمین اجتماعی در طول ٤۲ سال حیات پربرکت نظام اسلامی به پیشرفت و بالندگی رسیده است و از نظر کمیت و کیفیت خدمات در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از ظرفیت های قانونی پوشش بیمه اجتماعی را به ٣٤ گروه شغلی تسری داده است، در همین راستا این سازمان که در سال ۱۳۵۶ از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی و  ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش خدمات خود داشت با استفاده از شیوه های نوین و متنوع بیمه پردازی در حال حاضر بیش از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی و قریب ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه ای، درمانی و مستمری بگیری دارد.

البته  با تمام تلاش این سازمان هنوز جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر از کارگران زن و مرد جامعه ایرانی از هیچ نوع بیمه اجتماعی برخوردار نیستند.

پرداخت مستمری بازنشستگی مهمترین بخش از خدماتی است که در دراز مدت از سوی این سازمان ارائه می شود. سازمان در بخش تعهدات خود بخصوص در مستمری بازنشستگی طی سال های مورد بررسی از رشد چشمگیری چه از نظر تعداد و چه از نظر میزان هزینه پرداختی مستمری بگیران مواجه بوده است.

ایفای تکالیف درمانی  نیز به عنوان یکی از مهمترین تعهدات حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه شدگان از بدو پیدایش و فعالیت آن مطرح بوده است، این موضوع در سه دهه اخیر که ایفای این مسئولیت مستقیماً به این سازمان واگذار شده، باعث ثبت افتخارات منحصر به فرد و تبلور خدمات درخشان در سطح کشور شده است. این سازمان در عرصه خرید خدمات درمانی نیز به عنوان بزرگترین خریدار خدمت در کشور، نقشی بی بدیل در تجهیز و مدیریت منابع مالی نظام سلامت ایفا می نماید و بیش از نیمی از بازار بیمه خدمات درمانی را در اختیار دارد.

حرکت به سمت سهامداری به جای بنگاه داری، سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا و پیاده سازی اصول اقتصاد مقاومتی راهبردهای کلان حوزه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی است.

یکی از درخشان ترین فعالیت های این سازمان که این روزها با بسیج تمامی امکانات خود سعی در فراگیر سازی آن دارد توسعه خدمات غیر حضوری و برقراری ارتباط  انلاین با مخاطبان میلیونی خود است. در این راستا  در سال ۱۳۹۹ با شیوع ویروس کرونا و محدود شدن حضور فیزیکی، این سازمان با ساماندهی و سرعت بخشیدن در پاسخگویی موفق به راه اندازی سامانه های خدمات غیر حضوری و ارتباط با مخاطبان در فضای مجازی شده است.

متولیان این سازمان با درک اهمیت اقدامات فرهنگی و ارتباطی در چهل و دومین سالگرد فجر انقلاب اسلامی پایه های اجرایی تامین اجتماعی الکترونیک را از طریق اجرای طرح ۳۰۷۰ و خدمات غیر حضوری ایجاد کرده و در صدد توسعه فراگیر آن در جهت تقویت اصل سه جانبه گرایی هستند.

در همین راستا برگزاری دوره‌های آموزشی و گفتمان سازی، تولید محصولات مختلف فرهنگی و اتباطی، ایجاد کانال ها و گرو ه های ارتباط تعاملی با شرکای اجتماعی و بهره گیری حداکثری از فناوری های اطلاع رسانی جدید در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به انچه گفته شد سازمان تامین اجتماعی با همه نقاط قوت و ضعفش در طول ۴۲ سال گذشته در کنار بخش عظیمی از جمعیت آسیب پذیر کشور ایستاده و در حالی که تحت فشار های شدید اقتصادی و مالی بوده یک لحظه از ارائه خدمات بهینه باز نمانده است.

توسعه تامین اجتماعی به طور قطع در محاسبات بیمه ای به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه زا مطرح شده است توجه به مسئولیت اجتماعی این سازمان و همراهی و کمک نهاد دولت برای گذر از بزنگاه های خطر تنها خواسته ای است که مخاطبان و متولیان این سازمان به طور مشترک به آن اعتقاد دارند و امیدوارند همراه با میانسال شدن سن انقلاب این سازمان نیز بتواند با کمک دولت و شرکای اجتماعی خود کماکان در صدر مهمترین پناهگاه ها و مأمنی مطمئن برای آینده سازان این مرز و بوم باشد.

عزیز آذرخرداد، کارشناس تامین اجتماعی

کد خبر: 8015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =