اینترنت پرسرعت آرزوی دانش‌آموزان سروآبادی

روستای "نوین" سروآباد از اینترنت پرسرعت محروم است و اکنون دانش‌آموزان این روستا چشم انتظار تحقق وعده‌های مسوولان برای افتتاح دکل اینترنتی این روستا هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از  ایرنا، روستای نوین یکی از ۱۰ روستای بخش هورامان سروآباد بوده که فاقد شبکه اینترنت است و در روزهای اخیر تصاویری از یک آلونک در نزدیکی این روستا در فضای مجازی منتشر شده که به دلیل آنتن‌دهی خوب به مکانی برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان این روستا تبدیل شده است.

به گفته اهالی، این روستا به دلیل ارتفاع مناسب آنتن‌دهی خوبی دارد و این موضوع را یک چوپان مدتی قبل کشف کرده و هر وقت می‌خواست با یکی از دوستانش در شهر ارتباط اینترنتی برقرار کند در آن مکان موفق شده بود.

راستش برای من که خبرنگار بودم این نکته جالب بود که در دنیای کنونی مساله اینترنت حتی برای چوپان روستا نیز اهمیت دارد و این امر امروزه به یک نیاز تبدیل شده است، بنابراین برای بررسی این موضوع و مشکل اینترنت روستای "نوین" برای نخستین بار سراغ دهیار این روستا رفتم.

دهیار روستای نوین در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این روستا فاقد شبکه اینترنت است اظهار داشت: عدم پوشش شبکه اینترنت باعث ایجاد مشکلاتی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان این روستا شده است.

بختیار حسینی افزود: با شیوع ویروس کرونا که باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد دانش آموزان مقاطع دبیرستان و دانشجویان این روستا که در شهرهای اطراف مشغول تحصیل بودند به ناچار مجبور شدند به روستا برگردند تا به صورت غیرحضوری به تحصیل خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: تنها نقطه‌ای که در روستای نوین قابلیت پوشش شبکه اینترنت را دارد ورودی روستا است که روبروی دکل اینترنتی روستای "ژیوار" است و در این مکان می‌توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد اما مشکل این است که این نقطه تا داخل روستا یک کیلومتر فاصله دارد.

دهیار نوین یادآور شد: دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان این روستا که تعداد آنها به ۲۵ نفر می رسد در این نقطه یک آلونگ برای خود درست کرده‌اند و روزانه در این مکان به صورت مجازی به تحصیل خود ادامه می دهند و انتشار تصاویری از آلونک ساخته شده در فضای مجازی توسط خود آنها انجام شده است.

وی اضافه کرد: فاصله زیاد با روستا و نامناسب بودن مکان باعث اعتراض و نگرانی دانش آموزان و دانشجویان و خانواده‌های آنها شده است و در روزهای اخیر در فضای مجازی اعتراض و نگرانی خود را اعلام کرده‌اند و از مسوولان خواسته‌اند که مشکل اینترنت این روستا را برطرف کنند.

حسینی با بیان اینکه با پیگیری‌های فراوان مسوولان برای نصب دکل اینترنت در روستای نوین موافقت کردند افزود: به همت اهالی روستای نوین خرداد امسال یک قطعه زمین در قسمت غربی روستا را تملک کرده و در اختیار مخابرات قرار دادیم تا نسبت به نصب دکل اینترنت در این مکان اقدام شود.

وی ادامه داد: با همت مسوولان دکل اینترنت به طول ۴۲ متر ارتفاع در این مکان نصب شده ولی مشکل آن در حال حاضر عدم تامین برق و نصب نشدن دستگاه‌های پوشش دهنده شبکه اینترنت است که مسوولان وعده داده اند به زودی این ۲ مشکل را برطرف و اینترنت روستای نوین را وصل می‌کنند.

۱۰ روستای سروآباد فاقد اینترنت است

با وجود اینکه در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در زمینه دسترسی اهالی روستاهای سروآباد به اینترنت صورت گرفته از مجموع ۷۵ روستای این شهرستان ۶۵ روستا به اینترنت دسترسی دارند اما باز هم ۱۰ روستای سروآباد فاقد اینترنت است.

فرماندار سروآباد اظهار داشت: از مجموع ۷۵ روستای این شهرستان در ۲ بخش مرکزی و هورامان ۶۵ روستا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و ۱۰ روستا فاقد پوشش شبکه اینترنت هستند.

یوسف باشی افزود: ۷۳ روستای تابعه شهرستان سروآباد تحت پوشش شبکه تلفن همراه هستند و تنها ۲ روستای شهرستان فاقد پوشش شبکه تلفن همراه هستند که از این لحاظ آمار بهتر است.

اهالی هفت روستای سروآباد از پوشش شبکه‌های تلویزیونی محروم هستند

وی یادآور شد: از لحاظ پوشش شبکه‌های تلویزیونی نیز ۶۸ روستا به شبکه‌های رسانه ملی دسترسی دارند و تنها اهالی هفت روستای این شهرستان از پوشش شبکه‌های تلویزیونی محروم هستند که تلاش ما بر این است که این روستاها را نیز تحت پوشش شبکه های تلویزیونی قرار دهیم.

فرماندار سروآباد به اشاره به مشکل اینترنت در روستای نوین گفت: طی بازدیدی که از این روستا داشتیم زیرساخت‌های لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن این روستا از اینترنت پرسرعت ایجاد و دکل اینترنت در این روستا نصب شده است.

وی افزود: مسوولان مخابرات استان کردستان وعده دادند که بزودی دستگاه‌های پوشش دهنده اینترنت بر روی این دکل را نصب می‌کنند و در روزهای آینده شاهد افتتاح شبکه اینترنت پرسرعت در این روستا خواهیم بود.

باشی گفت: تنها مشکل ما در روستای نوین دانش اموزان مقاطع دبیرستان و دانشجویان این روستا است که در سایر شهرها مشغول تحصیل هستند ولی بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند و برای دانش اموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی باتوجه به دایر بودن کلاس های درس به صورت حضوری مشکلی وجود ندارد.

۸۲ درصد مدارس سروآباد در مناطق روستایی قرار دارند

نکته جالب دیگر علاوه بر مشکل اینترنت در روستاهای سروآباد این است که ۸۲ درصد از مدارس این شهرستان در مناطق روستایی واقع شده و این موضوع می‌طلبد که مسسوولان امرر به صورت جدی تر مساله اینترنت روستاهای این شهرستان را مد پنظر داشته باشند.

مدیر آموزش و پرورش سروآباد اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا که مدارس تعطیل شد تلاش کردیم در روستاهایی که فاقد پوشش شبکه اینترنت هستند مدارس تعطیل نشوند.

دلسوز خالدی افزود: بیشترین جمعیت شهرستان سروآباد در روستاها ساکن هستند به طوریکه ۸۲ درصد مدارس این شهرستان در روستاها هستند و ۱۸ درصد مدارس در ۲ شهر سروآباد و شهر هورامان تخت دایر هستند.

وی یادآور شد: ۷۳ درصد از مدارس روستایی در شهرستان سروآباد آموزش آنها به صورت حضوری است و مدارس آنها تعطیل نشده است، تنها ۹ درصد از روستاهای این شهرستان مدارس آنها تعطیل شده که مربوط به روستاهای پرجمعیت است که به اینترنت پرسرعت و شبکه های رسانه ملی دسترسی دارند.

وی به مشکل روستای نوین اشاره کرد و گفت: با توجه به محروم بودن روستا از اینترنت، مدرسه ابتدایی و راهنمایی آنها به صورت حضوری دایر می‌شود و تنها مشکل ما دانش آموزان مقاطع دبیرستان این روستا است که قبل از شیوع ویروس کرونا در شهر هورامان تخت و یا سروآباد مشغول تحصیل بودند اما با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در این ۲ شهر، مجبور شدند که به محل سکونت خود برگردند و اکنون با مشکل اینترنت روبرو هستند.

خالدی افزود: در روزهای اخیر همراه با نماینده مجلس، مدیر کل مخابرات و فرماندار سروآباد از این روستا بازدید کردیم و از نزدیک مشکلات آنها در این حوزه بررسی شد و باتوجه به اینکه دکل اینترنت این روستا نصب شده است مسوولان وعده دادند که به زودی مشکل اینترنت این روستا را برطرف کنند.

وی گفت: در حال حاضر در سروآباد بیش از هشت هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در ۱۴۴ مدرسه مشغول تحصیل هستند.

روستای "نوین" با ۲۳۱ خانوار و جمعیت ۷۰۰ نفری در بخش هورامان از توابع شهرستان سروآباد واقع شده است.

کد خبر: 7552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =