رشد ۵۰ درصدی آمار کرونا در خراسان شمالی

 تعداد بیماران بستری در خراسان شمالی طی ۱۰ روز اخیر بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی امر، جلساتی بدون رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از مهر،  از یک سال پیش که کرونا میهمان کشور شد تا به امروز مردم روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. ابتدا کرونا دید و بازدیدهای عید نوروز را از مردم گرفت و سپس عزاداری شب‌های قدر و یا محرم و نیز مسافرت و تفریح را. در این بین گاهی بخشی از مردم از محدودیت‌ها خسته می‌شدند و در یک تعطیلات دو یا سه روزه مسیر سفر را طی می‌کردند. البته نتایج آن به وضوح مشاهده می‌شد و پس از ۲ هفته آمار ابتلاء به کرونا به شدت رشد می‌کرد.

وقتی آمار بالا می‌رفت هم مسئولان به فکر اعمال محدودیت می‌افتادند و هم مردم بیشتر مراقبت می‌کردند و در نهایت آمار افول می‌کرد. این روش ۳ بار اتفاق افتاد و به این ترتیب تاکنون سه پیک کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم اما این مراحل برای ما درس عبرت نشده است و باز هم با عادی انگاری خواهان ورود به شرایط حاد کرونا هستیم.

از صعود تا سقوط / در انتظار پیک چهارم؟

پس از اعمال محدودیت‌های ویژه کرونا در کسب و کارها و رفت و آمدها، تعداد بستری‌های خراسان شمالی روز به روز کاهش یافت به طوری که دیگر خبری از فوت ۱۵ نفر در یک روز نبود.

خراسان شمالی که بستری بیش از ۲۷۰ نفر را نیز تجربه کرده بود، حدود ۱۰ روز قبل یعنی ۱۴ بهمن ماه ۹۲ بیمار بستری در بیمارستان داشت. اما آخرین آمارها گویای رشد دوباره کرونا است.

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روز گذشته اظهار کرد: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تا ظهر ۱۲ بهمن ماه، متأسفانه یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.

وی افزود: طی شبانه روز گذشته ۲۶ بیمار جدید به جمع بیماران بستری در بیمارستان‌های استان افزوده شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان داشت: اکنون در مجموع ۱۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به این ترتیب طی ۱۰ روز تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های سطح استان بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. اتفاقی که تا ۲ هفته دیگر بر روی میزان مرگ و میر اثراتش را خواهد گذاشت.

اما علت چیست؟ چرا آمار به این نحو رو به گسترش می‌رود؟ علت را می‌توان از اتاق جلسات مدیران تا داروخانه‌ها و بازارها جست.

برگزاری نشست خبری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی

برگزاری جلسات متعدد و بدون محدودیت آماری از سوی مسئولان استان را یکی از موارد مهم شیوع بیشتر کرونا می‌توان دانست. به عنوان مثال می‌شود به نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که هفته پیش برگزار شد اشاره کرد.

در حالی که علوم پزشکی خود متولی هشدار دهی و کاهش تجمعات است در یک اقدام سوال برانگیز نشست خبری مشترکی با سازمان انتقال خون و بیمه سلامت استان برگزار کرد. در حالی که مشخص نبود به چه علت هر یک از این نهادها به صورت جداگانه برنامه‌ای را اجرا نکردند؟

نکته قابل توجه دیگر این نشست حضور تعداد زیاد معاونان این دستگاه‌ها در نشست خبری بود به طوری که باعث شده بود پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این نشست در پاسخ به اعتراض خبرنگار مهر مبنی بر حضور معاونان در جلسه و برگزاری نشست مشترک با دیگر دستگاه‌ها گفت: این مسئله مورد تأیید خودمان نیز نیست اما گزارشی است که باید به مسئولان ملی ارائه دهیم.

همچنان صف وجود دارد

شلوغی برخی مراکز خرید بجنورد دیگر موضوعی است که این روزها به شدت حس می‌شود. برخی فروشگاه‌های تازه تأسیس تخفیفات ویژه برای جذب مشتری قرار می‌دهند که این امر باعث ایجاد صف و شلوغی بیش از حد محل می‌شود. حضور در صف روغن نیز این مدت گسترش داشته و بارها صف تشکیل داده است.

خبرنگار مهر طی بازدید از داروخانه‌های مرکز شهر بجنورد نیز میزان رعایت فاصله اجتماعی را نامناسب دید. یکی از مشتریان حاضر در داروخانه به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه همانطور که مشاهده می‌کنید بر سر هر باجه سه یا چهار نفری ایستاده‌اند و در کل محیط داروخانه به شدت شلوغ است.

وی افزود: این شلوغی در برخی از زمان‌ها مانند ساعت ۷ شب بیشتر می‌شود و درون داروخانه صف تشکیل می‌شود.

این شهروند بجنوردی تاکید کرد: البته داروخانه‌های اطراف شهر خلوت تر هستند اما وقتی می‌بینیم که مرکز شهر رفت و آمد بیشتری دارد باید امکانات بیشتری نیز قرار داده شود تا مردم این چنین به خطر نیفتند.

فعالیت مطب‌های شلوغ / مردم سر موقع مراجعه کنند

مطب پزشکان نیز همچنان وضعیت نامطلوبی دارد. هرچند مسئولان استانی معتقدند بازدیدهای مختلفی از مطب‌ها صورت می‌گیرد اما مشاهدات عینی نشان می‌دهد که ازدحام در این محل‌ها همچنان بالا است. یکی از بانوان حاضر در یک مطب می‌گوید: شلوغی مطب‌ها بسیار خطرناک است و از طرفی مجبور هستیم به این محل بیاییم.

این در حالی است که منشی مطب می‌گوید: نوبت دهی به صورت مجازی است و زمان مراجعه مشخصی برای هر بیمار اعلام می‌کنیم اما بیمار در زمان مقرر خود نمی‌آید.

وی افزود: علت اصلی شلوغی به دو دلیل است. یکسری افراد پس از زمان اعلام شده می‌آیند لذا نوبتشان رد شده و برای حفظ حقوق سایر افراد نمی‌توانیم او را فوری به نزد دکتر بفرستیم لذا باید اندکی معطل بماند که این عامل ازدحام می‌شود.

این منشی تاکید می‌کند: برخی از افراد نیز متأسفانه زودتر از موعد مقرر می‌آیند که طبعاً باید معطل بمانند. از مردم می‌خواهیم در سر وقت حاضر شوند تا مشکلی پیش نیاید و ازدحام کاهش یابد زیرا همه نگران جان خود هستیم.

در هر حال ستاد مبارزه با کرونا در خراسان شمالی بناست امروز پس از مدت‌ها تشکیل جلسه دهد و باید منتظر ماند و دید در این جلسه تصمیمات جدیدی پیرامون وضع محدودیت در استان اخذ خواهد شد؟

کد خبر: 7468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =