نمایش فیلم های جشنواره فجر در ۳۰ استان

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال تلاش کرده‌ایم که فیلم‌های جشنواره را در ۷۰ سینما در ۳۰ استان و ۵ منطقه آزاد به نمایش درآوریم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، ظهر امروز (شنبه ۱۱ بهمن) و کمتر از یک روز مانده به آغاز به کار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر این دروه از جشنواره به تشریح آخرین جزئیات این رویداد سینمایی پرداخت.

وی با اظهار امیدواری از اینکه ایام پیش‌رو که با جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، مقبول و مطلوب اهالی سینما باشد، افزود: خوشبختانه با حرکت کاهشی ابتلا به کرونا در کشور، به گزینه نمایش مردمی جشنواره رسیدیم و جشنواره در هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها برای مردم اکران خواهد شد ضمن آن که امسال همه علاقه‌مندان به سینما در تمام استان‌ها می‌توانند همه آثار جشنواره را ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. ما همه تلاش را به خرج دادیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط را پیش رو داشته باشیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره راه یابی تعداد پایین آثار به جشنواره و دو روز نمایش تکراری گفت: از ابتدا گفته شده بود که فیلم‌ها برای سیمرغ داوری می‌شوند و نه نمایش. طبق زمان‌بندی جشنواره را قرار شد در هشت روز برگزار کنیم و روز بیستم و بیست‌ویکم را به نمایش نامزدهای بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص دهیم. تعداد آثار به گونه‌ای نبود که هر ده روز برنامه پر شود.

طباطبایی‌نژاد درباره همکاری سمفا با جشنواره تشکر کرد و گفت: همه تمهیدات لازم برای این سامانه و فروش بلیت‌ها در سامانه‌های دیگر صورت گرفته و انشالله جشنواره در این بخش بدون کاستی پیش برود.

وی گفت: تماشاگران توسط سمفا آرای خود را در بخش بهترین فیلم تماشاگران ثبت خواهند کرد.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره علت فرصت ندادن به فیلم‌های خارج از جشنواره در سینمای رسانه پرسید که دبیر جشنواره پاسخ داد: پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود داشت. ما قرار گذاشتیم اکران از بعد از ظهر شروع شود و سانس صبح‌ گرفتاری خودش را داشت و از نظر پروتکلی این امکان وجود نداشت ضمن این که انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه دشوار بود و اگر هر تعداد انتخاب می‌کردیم، دوستان دیگری هم این مطالبه را داشتند. جمع‌بندی ما این بود که از این کار صرف نظر کنیم.

طباطبایی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره تعداد نمایش بالا در تهران دارد و به همین میزان نمایش نقد وجود دارد. اگر جشنواره را به اکران تبدیل کنیم کار درستی نیست.

وی درباره اینکه داوران بخش مستند و داستانی به نظر چندان موفق نیستند نیز گفت: در بخش فیلم مستند و کوتاه، سابقه محمدعلی فارسی نیاز به توضیح من ندارد. سام کلانتری و محمد کارت هم جزو برگزیدگان این بخش بوده‌اند. سعید پوراسماعیلی از پیشکسوتان و مدرسان قدیمی هستند و امیر توده‌روستا از موفق‌ترین چهره‌ها هستند. این یک ترکیب کامل و بسیار موفق بود. در هیأت داوران فیلم‌های داستانی یک ترکیب جوان، قبراق و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند و شاید اگر این ترکیب جز این بود پنجاه و هفت فیلم داوری دشواری داشت.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره امکان نمایش فیلم قاتل و وحشی برای بانوان در جشنواره امسال اظهار داشت: این در حوزه تصمیم جشنواره فیلم فجر نیست. اگر اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش فیلم را صادر کند ما در یک سانس هم که شده فیلم را برای اهالی رسانه نمایش خواهیم داد اما تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت من نیست.

وی افزود: خوشبختانه امسال نیمی از آثار جشنواره فیلم‌اول هستند. کارگردانان فیلم‌اولی ما البته هنرمندان با تجربه‌ای هستند که از آن جمله می‌توان به حمیدرضا آذرنگ اشاره کرد. این اولین بار است که هفت فیلمساز اول در حال رقابت در سودای سیمرغ هستند. سال موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود و شانزده فیلم قابلیت‌های زیادی دارد و مخاطبان هم از میانگین کیفی آنها استقبال خواهند کرد. امیدوارم امسال از دوره‌هایی باشد که مردم از تماشای فیلم‌ها راضی باشند، درست برعکس سال‌هایی که جدول نمایش برای نمایش بسته می‌شد اما امسال آثار حداقل در یک رشته نامزد شده‌اند و البته داوران به این نکته توجه داشته‌اند که سروشکل فیلم‌ها قابل دفاع باشد.

طباطبایی‌نژاد درباره بودجه جشنواره و حامیان آن نیز گفت: حامی امسال جشنواره شهرداری تهران است و بودجه جشنواره   با وجود این که با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم جشنواره را با بودجه مناسب اجرا کنیم. هزینه‌هایی مربوط به جوایز و نمایش فیلم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم جشنواره این دوره را که در سه سطح برگزار می‌شود، در شرایط مطلوبی اجرا کنیم و ریز هزینه‌ها را بعد از پایان جشنواره منتشر خواهیم کرد.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر افزود: شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله‌گذاری تماشاگران و سانس‌ها، تهویه هوا بین سانس‌ها و ... موارد مختلف رعایت خواهد شد. در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان خارج شده و امکان خیلی خوبی برای رعایت فاصله به صورت فیزیکال اتفاق افتاده است. در مورد فیلم‌های مستند و کوتاه درصدد بودیم که این اتفاق بیفتد که این امکان در دو روز آخر میسر نبود و از طرفی این آثار امسال در جشنواره‌های سینماحقیقت و فیلم کوتاه دیده شده‌اند.

وی گفت: با تهیه‌کنندگان سینما صبحت شد اما آنها اکران مجازی آثار را نپذیرفتند و این انتظار را نمی‌شد داشت که صاحبان آثار سرمایه خود را در معرض سرقت قرار دهند چرا که در کشور ما بستر لازم برای اکران آنلاین آن طور که باید فراهم نیست و نه ما و نه هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به پذیرفتن این ریسک نبود. شاید در حوزه مستند و کوتاه امکان اجرای جشنواره آنلاین فراهم باشد اما در فضای جشنواره فیلم فجر، این یک کار پرخطر بود.

طباطبایی‌نژاد درباره گلایه‌های فیلمسازانی که آثارشان را به جشنواره ارائه دادند اما فیلمشان در جشنواره نمایش داده نشد اظهارنظر کرد: نمایش پنجاه و هفت فیلم در جشنواره اصولا امکان ندارد و این موضوع وارد نیست اما این که منتقدان فیلم‌ها را ببینند مسیری است که انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست. ما از ابتدا اعلام کردیم که فیلم‌ها امسال داوری می‌شوند و اگر امکان نمایش داشتیم نامزدها را اکران کنیم. به عبارتی دیگر قرار ما از ابتدا این بود که امکان دارد هیچ فیلمی نمایش نداشته باشد. فیلم‌های نامزدشده از سوی داوران شانزده فیلم بود و نمی‌شد این تعداد را افزایش داد. این صحبت شد که تعداد آثار افزایش یابد که ما در سانس‌بندی با توجه به لزوم تعطیلی سالن سینما قبل از ساعت هشت شب و منع پذیرایی و تجمع، این امکان وجود نداشت. شما هم وقوف دارید که امکان نمایش پنجاه و شش فیلم در فضای جشنواره امکان‌پذیر نیست...

وی درباره اضافه شدن فیلم جدید برای اکران، گفت: زمان بندی با توجه به شرایط کرونا به گونه‌ای نیست که فیلمی به جدول نمایش جشنواره اضافه شود و این موضوع منتفی است.

مسعود نجفی نیز در بخشی از این نشست درباره مدیران نشست‌ها گفت: حمیدرضا مدقق، محمدرضا مقدسیان، محمود گبرلو و علیرضا غفاری به عنوان مجریان امسال نشست‌های جشنواره هستند.

وی همچنین درباره حذف رسانه‌های پرسشگر، گفت: فهرست اهالی رسانه منتشر خواهد شد و مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت که آیا این اتفاق رخ داده است یا نه.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۹۹ همزمان با چهل‌ و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهد شد.

کد خبر: 7218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =