معیشت واقعی کارگران مبنای تعیین دستمزد باشد

نایب‌رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: نرخ دستمزد مد نظر برای سال ۱۴۰۰ نباید بر اساس و با استناد نرخ تورم اعلامی باشد بلکه مبنا در این خصوص باید معیشت خانوار کارگری قرار گیرد.

ساداتی در گفتگو با خبرنگار آتیه آنلاین افزود: با توجه به وضعیت حال حاضر جامعه کارگری از لحاظ معیشت، تعیین دستمزد کارگران، مسیری برای ارتقای وضعیت معیشتی این قشر مولد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بدون تردید این حق جامعه کارگری است که از لحاظ معیشتی شرایط قابل قبول و مناسبی را داشته باشند و بتوانند در ارتباط با ارتزاق و ادامه زندگی مشکلات کمتری را تجربه کنند، اضافه کرد: اگر مبنای شرایط معیشتی را با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی در نظر بگیریم، وضعیت تامین معیشت کارگران در شرایط مناسبی بسر نمی برد.

اینکه گفته می شود با کاهش ارزش پول ملی، شرایط تورمی و تاثیر بر زندگی کارگران باید از طرف این قشر قابل درک باشد تا حدودی مورد قبول است و اما فشاری که کارگران در زندگی در مورد عدم تامین معیشت بر دوش می کشند، باری مضاعف است.

این فعال کارگری با بیان این نکته که گاهی کارفرمایان با این استدلال که شرایط اقتصادی مناسبی را تجربه نمی کنند، افزایش کافی مزد کارگران را برنمی تابند که البته از این جنبه محق هستند، تصریح کرد: اما قطعاً لازمه گردش زندگی کارگران بر مبنای معیشت، گردش مناسب اقتصادی چرخه تولید و کارگاه ها و کارخانجات است و اگر کارفرما شرایط مناسب اقتصادی را نداشته باشد و از لحاظ تولید با مشکلاتی روبرو شود به ناچار تعدیل نیرو و یا در مراحلی تعطیلی کارگاه و کارخانه را تصمیم خواهد گرفت.

دریافتی کارگران فاصله بسیاری با خط فقر دارد

نایب‌رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ضمن اشاره به این نکته که حداقل حقوق خانوار سه نفره کارگری نسبت به معیشت این خانوار بسیار پایین است و کفاف زندگی را نمی دهد، ادامه داد:  در یک زندگی عادی سطح پایین جامعه حداقل هایی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیلات و برخی دیگر از هزینه های جاری زندگی مانند درمان بصورت حداقلی باید دیده شود. وقتی که خط فقر با رقم ۹ میلیون اعلام شده است، رقم های بسیار پایینی مانند دریافتی های کارگران چگونه کفاف زندگی را خواهد داد.

کد خبر: 6725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =