برگزاری کمیته دستمزد بر مبنای تعیین رقم سبد معیشت

امروز (دوشنبه) سومین جلسه رسمی کمیته دستمزد ۱۴۰۰ در راستای تصمیم‌گیری‌های مزدی بر مبنای تعیین رقم سبد معیشت برگزار می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز (ششم بهمن ماه) جلسه رسمی کمیته دستمزدِ ذیل شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود.

از قرار معلوم، برنامه این جلسه ورود به محاسبات سبد معیشت است و فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) در این رابطه می‌گوید: اکنون که در بهمن ماه هستیم قاعدتاً باید محاسبات رسمی سبد معیشت صورت گرفته و به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه آمارهای تورمی دیماه اعلام شده و روند قیمت‌ها همچنان افزایشی‌ست؛ اضافه می‌کند: دولتی‌ها و کارفرمایان نباید بیش از این محاسبات سبد را به تاخیر بیندازند؛ شواهد همچنان حاکی از افزایش قیمت‌ها در بهمن است و هیچ دستاویزی برای پایین نشان دادن نرخ تورم ندارند.

به گفته او، سطح پوشش دستمزد به بیست درصد رسیده و بهتر است با محاسبه رسمی سبد معاش که همه متدها و اسلوب کار مشخص است؛ تعیین مزد سال آینده وارد مرحله جدی‌تری شود.

پس از محاسبات سبد معیشت در کمیته دستمزد، نتیجه به شورای عالی کار ارجاع داده می‌شود و این شورای سه‌جانبه، متولی اصلی تعیین دستمزد کارگران خواهد بود.

کمیته دستمزد همه ساله در ماه های پایانی سال آغاز بکار کرده و با برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در خصوص تعیین شاخص های مزدی، سبد معیشت و دیگر مسائل پیرامون حق و حقوق کارگران گفتگو و نتایج و خروجی جلسات به شورای عالی کار جهت تصمیم گیری نهایی در خصوص دستمزد سال آتی ارجاع داده می شود.

فرامرز توفیقی پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به لزوم واقعی کردن دستمزدها در خصوص شرایط کارگران گفت: در قانون کار آمده است که تصمیم‌گیرندگان حوزه دستمزدی باید بصیر و مطلع به مباحث اجتماعی و اقتصادی باشند و ارجحیت موضوعات اجتماعی به اقتصادی را باید در این نکته دید که شرایط اجتماعی موجود در جامعه باید حتی بیشتر از شرایط اقتصادی کانون توجه تصمیم سازان حوزه دستمزد قرار گیرد.

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار کشور همچنین می گوید: در بهمن ماه ‌۱۳۹۸ که کمیته دستمزد سبد معیشت حداقلی را عددی بالغ بر ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد که حتی این انتقاد را شامل می شد که در کلانشهرهای صنعتی نمی شود با این مبلغ تامین معاش داشت در همان زمان تورم خوراکی ها ۱۴.۲ درصد بود و در حال حاضر با استناد به  مرکز آمار، در این زمینه شرایطی مناسبی را شاهد نیستیم و به تبع آن فشارها را بر خانواده کارگری بیش از پیش شاهد هستیم. در این شرایط یکی از نگرانی های جامعه کارگری برهم خوردن تعادل سفره کوچک کارگری است.

کد خبر: 6673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =